Voor we in dit huis trokken, woonde we in een flat 2 hoog. Daar had ik deze angst absoluut niet. Sinds we in dit huis wonen, ben ik ontzettend bang om naar bed te gaan als mijn man niet thuis is. En dan niet als ik weet dat hij om bv 23.00uur thuis komt en op sommige avonden heb ik er totaal geen last van. Maar ik kan niet van hem verlangen dat hij op zijn stapavond om 23.00uur al weer thuis is.. (Zou het niet leuk vinden als hij mij ook een tijd op ging leggen..) Ik 'hoor' van alles en ben bang dat ze inbreken, moorden of mijn kindje meenemen.. Zelfs als ik alle deuren op slot heb en de knip erop (de achterdeur niet, anders kan mijn man niet binnen) voel ik me nog niet veilig. 'Wat als ze door een raampje komen..' Die regen nu vind ik ook niets, want daardoor kan ik geen geluiden van beneden opvangen.. Een hond(je) heb ik, maar hij reageert alleen op de deurbel en het speelgoed van de kleine.. Sloten hebben we gelijk laten vervangen toen we van de notaris af kwamen. CSI en al die programma zijn al 'verboden' () wanneer ik alleen thuis ben, want dat maakt het er ook niet beter op.. Hebben jullie tips hoe ik hier van af kan komen, of in ieder geval de angst kan beperken? Help..
ik gebruik oordoppen, juist om niet op scherp te liggen en alles te horen. Want daar word ik dus bang van...haal me dan vanalles in mn hoofd als ik een takje hoor breken. Met mijn oordoppen hoor ik geluiden beneden en buiten niet, maar hoor wel de wekker en in de toekomst de babyfoon.
Oordoppen.. Ik weet niet.. Het is raar.. Ik wil aan de ene kant op scherp liggen maar aan de andere kant juist totaal niet! Met oordoppen zou ik bang zijn, de echte nood geluiden niet te horen.. Mijn man hoort namelijk niet al te best, of doet in ieder geval alsof hij niet alles hoort..
Ik neem altijd de kat mee naar bed. Niet dat die mij echt beschermt maar het gaat om het idee dat ik niet alleen ben. Hier gaan alle deuren op slot als vriendlief weg is en mobiel gaat mee naar boven.Daarnaast hebben we een slot op de slaapkamerdeur, dus die doe ik er soms aan de binnenkant op. Dan sluit ik mezelf op in de slaapkamer met de kat. En ga dan in bed boek liggen lezen of tv zitten kijken. Ik laat beneden een aantal lampen aan, en ook op de overloop en in de slaapkamer 2nachtlampjes aan.
tip 1: probeer je gevoel uit te schakelen en realiseer je dat een totaal rampenscenario niet aan de orde is. Besef dat je gevoel op dit vlak niet naar waarheid hoeft te zijn. tip 2: praat erover met je man/vriend. Hij moet weten hoe je je voelt zodat hij er rekening kan met houden wanneer hij gaat stappen. Ik weet dat angst soms totaal niet nodig is , maar ik snap je gevoel wel. Laat een licht branden tot je vriend thuis is en desnoods de radio aanstaan ( zacht volume uiteraard ). Kijk een disney-film en drink een glas wijn ( oeps...ik wil echt niet aanzetten tot alcohol hoor! ) en geniet van de rust en de stilte die jij als angst ervaart. Als dit te ver gaat zou je eventueel hulp kunnen zoeken. Zo krijg je tools om je angst aan te pakken. Hou vol!
ik herken het wel een beetje ik ga ook echt geen Peter R de Vries kijken als ik alleen ben, alleen die stem van Aard Langenberg al wat ik altijd doe als ik alleen thuis ben is de telefoon mee naar boven nemen en wij wonen in een hoekhuis en ik troost me altijd met de gedachte als ik eenmaal goed gil dat de buren mij wel horen en als ik mezelf heel bang heb gemaakt dan neem ik ook nog een mes mee naar boven. moet wel zeggen dat ik bijna nooit alleen ben, alleen als mijn man bv cursus heeft en daar een overnachting bij omdat het anders te ver rijden is.
haha ben ik blij dat ik niet de enigste ben Mijn moet er nu nog een maand thuis blijven omdat er geen werk is. Maar normaal zit ik dan elke avond alleen. ik ben dan echt een mietje. Ik ga dan vroeg naar bed.en laat beneden al me lampen branden dan denken ze die is thuis daar hoeven we niet naar binnen (inbrekers) Ook hoef ik op de Dinsdag avond echt niet naar opsporing verzocht te kijken dan doe ik al helemaal geen oog dicht haha
@Daisy; Mobiel + vaste telefoon liggen op het nachtkastje (als ik eenmaal naar boven durf).. Een slot op de slaapkamer hebben we niet.. Ik 'durf' niet eens naar boven om tv te kijken of een boek te lezen.. @Femke32; Bedankt voor je tips! Helaas valt de alcohol af, ik drink geen alcohol.. Mijn man weet ervan, maar ik vind niet dat ik hem kan verplichten om op een bepaalde tijd thuis te zijn. Hij gaat 1x in de maand op stap en dan vind ik dat hij wel zijn ontspanning verdient heeft Licht laat ik sowieso aan! Ik denk dat het inderdaad een kwestie is van gevoel uitschakelen.. Maar dat is moeilijk.. @Tuttie; Een mes mee, dan zou ik bang zijn dat een inbreker die ziet liggen en dan denkt; oh die kan ik wel eens gebruiken.. (Ja als ik op bed lig, gaat mijn fantasie met me aan de haal..) @Woezeltje; Ik kan zulke programma' wel kijken. Maar dan wel als mijn man thuis is. Anders ook echt niet! @MrsNuke; Thanx.. Jij ook succes.. Ik ben blij om te lezen dat ik niet de enige ben..
Ik ben de afgelopen jaren veel alleen thuis geweest 's nachts. (wel met 2 kindjes.) Mijn man had regelmatig nachtdiensten. Ik heb mezelf in het begin ook wel eens gek gemaakt, maar op een gegeven moment ben ik maar gaan denken dat ik het toch niet kan veranderen als er iets gebeurt. Je kunt jezelf nu angstig maken elke avond en er gebeurt waarschijnlijk nooit iets, dus waarom zou je dat jezelf aan doen. Ik heb besloten pas toe te laten bang te worden als dat nodig is en ik laat het niet eerder mijn leven beheersen. Er moet dus echt even een knop om in je hoofd, maar als je dat eenmaal lukt is dat heerlijk en krijg je er veel rust voor terug.
@Lin80; Het is inderdaad het gevoel wat ik kwijt moet zien te raken. Vooral omdat ik om 9 uur al naar bed wilde, omdat ik zo moe ben.. En nu 1,5 uur later zit ik nog op de bank..
Ik heb het jaren gehad en ineens is het over. Ik weet niet waardoor maar ik voel me ineens niet naar meer alleen. Misschien een beetje hoop voor jullie.
Je kunt ook je buren inlichten zodat zij ook een oogje op je houden. En in alle eerlijkheid, de kans dat er iets gebeurd is natuurlijk minimaal!
@Sweetheart; Bedankt, dat geeft goede moed! @078Mama; Er is hier een goede buren controle. Dus dat zit goed. Maar dan ga ik denken; op den duur ligt natuurlijk ook de buurman op bed... (en die kan ik niet verbieden te gaan slapen haha)
Sorry maar ik vind dit best wel moeilijk te begrijpen.. Hoe zit dat dan met alleenstaande moeders (zoals ik) die ALTIJD alleen naar bed gaan? Als wij ook bang zouden zijn, zouden we geen leven hebben.
Ik snap niet wat er moeilijk aan te begrijpen is, dat iemand een angst heeft? Je ziet mij nergens zeggen dat iedereen deze angst moet hebben. Ik gun het niemand en wil er zelf ook graag vanaf.
beetje rare opmerking soms is er ook een oorzaak waarom mensen bang zijn om alleen te zijn savonds.. gelukkig heb jij er geen last van
Moeten degene die hier last van hebben en wel een partner hebben, zich nu excuseren? Iedereen mag een angst te hebben en hier van af te willen. Ik vind het jammer dat je zo reageert.
Zooo herkenbaar!! Poeh.. Ik ga ook niet naar boven voor mn man thuis is hoor. Soms pas na1uur. Elk geluidje hoor ik..