Handen wassen moesten we bij mijn schoonzusje ook. Vond ik wat overdreven maar vingers in mondje stoppen vind ik ook not done. En geloof me als kersverse moeder durf je veel meer te zeggen dan je denkt. Je zegt gewoon dingen als doe dat maar niet en nee ze ligt nu net even te slapen. Hier was het irritant dat we met de tweeling zelf de flessen wilde geven maar met fles denkt iedereen te mogen/moeten helpen.
Ja wij hebben bewust de tijden van 10.00 tot 13.00 (ik dacht dan kan de kraamzorg er hopelijk zijn vanaf 11 uur dan heb ik met haar nog een uurtje appart! Verder bedankt voor je tips!! Ze zijn zeker handig!! Kijk ik weet op het moment dat je een positieve test ziet dat het ook een keer minder leuk wordt omdat je moet bevallen! Ik heb ons bewust al op cursus gestopt namelijk samen bevallen!! Heel nuttig maar toch, bang voor het onbekende blijft... Ik ben zo bang (ondanks de cursus) dat ik me longen uit me lijf gil, niet van de pijn (of juist wel) maar meer van angst... ik voel mezelf zo'n broekepoeperd!! Nog 8 weken zeker om me voor tebreiden... Ik ben ook aan het mutsen over het ziekenhuis, vanaaf mag ik manlief weer mee sleuren naar een bijeenkomst, echt hij kan zometeen alles vertellen over elk ziekenhuis hier in de omgeving.... Ondanks dat ik weet dat het even zwaar is als een normale bevalling, ben ik echt bijna aan het hopen op een keizersneede... misschien hipocriet maar ECHT... kom maar op met die operatie, heb er alles voor over... 6 weken krom lopen, 10 weken krom lopen... I don't care (dat zeg ik nu)!! Twijfels...
Ik weet niet maar onze kraamzorg stond gewoon om half negen op de stoep hoor. Weet je, makkelijk gezegd als je nog niet eerder bevallen bent maar echt als je aan het bevallen bent boeit je dus echt helemaal NIKS!!! Bedenk je wel dat met een keizersnede je daarna ook minder goed voor je kindje kan zorgen omdat je minder mobiel bent. En de dagen in het ziekenhuis gaan af van je dagen kraamzorg thuis en geloof me in het ziekenhuis liggen is geen pretje daarna. 3 x per dag andere kraamzorg, weinig uitleg, je moet alles zelf maar een beetje uitvinden en ze zeggen allemaal wat anders (heel extreem misschien zo gezegd maar thuis heb je rust en 1 op 1 met je kraamzorg). Overigens heb ik een ruggeprik gehad, daardoor weinig pijn en kon ik de dagen erna mijn kindjes lekker zelf in bed leggen en eruit halen als ik dat wilde. Mijn buurvrouw in het ziekenhuis die keizersnede had gehad moest mij vragen haar babietje aan te geven want anders moest ze weer op de bel drukken voor de zuster.
Hoi! hier ook 1 die regelmatig wakker ligt over kraambezoek/kraamtijd, etc. Ik hou zoiezo niet zo van visite, dus ik zit echt niet te wachten op hordes mensen in mijn kraamtijd! Is onze 1e, dus de hele geboorte enz. zal er wel flink inhakken. Hoe het ook verloopt. Ik heb geen probleem met (schoon)ouders en broers/schoonzussen die "meteen" komen. Ik verwacht dat de buren ook wel even snel om de hoek komen kijken, maar we kunnen erg goed met ze opschieten en zelf hebben ze al kleinkids, dus die weten ook wel dat je niet uren moet blijven plakken. Mijn eigen fam. woont ver weg, dus die zullen niet meteen voor de deur staan, schoonfam. woont dichterbij, maar denk dat dat ook wel meevalt. Ik ga het ook aangeven in gesprek met KV, manlief denkt er namelijk net even anders over; KV is er om beschuitjes te smeren voor visite....Ja mooi niet dus! maar hij komt er nog wel van terug denk ik. Is ook zelfstandig ondernemer(we hebben boerderij)en zijn werk gaat gewoon door, + nachten dat babytje huilt, voeding wil, enz. zullen hem dan ook wel gaan opbreken. Denk dat hij dan ook niet meer op zoveel visite zit te wachten! Savonds visite is in ieder geval not done hier, liefste in loop vd ochtend en eind vd middag. Ik denk dat het allemaal wel goed komt, maarja, vervelend is het wel, al die twijfels over hoe het gaat verlopen! Heel veel suc6 ermee, en ik hoop dat je straks kan genieten van je kraamtijd!
- Ik zou niet weten wat ik moet vragen, wat moet ik vragen, wat hebben jullie gevraagd? Ik heb niet veel gevraagd! ze vertelde duidelijk genoeg hoe het straks zal gaan lopen omtrend kraamhulp en verzorging, ze vroeg een aantal dingen of die in huis waren (meteen na de aanmelding had ik al een lijst gehad wat er sowieso moest zijn) en gaf nog wat fijne tips. Helemaal geen moeilijk of beladen gesprek, ik vond het wel gezellig - Ik ben zo bang dat ik een fanfare van bezoek krijg dat ik in de stress schiet dat ik niet kan genieten van me kleintje en me mannetje. Ik kijk ook best op tegen de bevalling, dus ik heb zoiets van die tijd erna vindt ik belangrijk! Jij bent kraamvrouw dus jij beslist! Ik heb expres het nummer van mijn vriend op de geboorte kaartjes laten zetten en ik heb met hem gecommuniceerd wat ik wel en niet wilde. Regel was hier max 1 gezin per dag, niemand tegelijk (oke de opa's en oma's en schoonzus/zwager hadden vrije inloop) en 3 avonden per week vond ik wel zat. Ging hier best gedoseerd eigenlijk, ondanks dat we toch dik 70 geboortekaartjes verstuurd hadden. Geef je wensen aan, dan komt dat echt wel goed! - Vanaf wanneer gaat het verlof en hoelang is het voor de mannen in, op de dag van de bevalling (dus wanneer het kind is geboren) en dan +3 dagen?! 2 dagen krijgt de vader vrij. 1 dag van de geboorte en 1 dag om het kind aan te geven bij de gemeente. - Wat deden jullie mannen tijdens de kraamperiode, werken of vrij heel de week, paar dagen vrij? Mijn vriend is fysiotherapeut en wordt gezien als zelfstandig ondernemer, dus geen werk betekend geen salaris, hoe hebben jullie dat verdeelt. Ik begin te twijfelen of hij daarna meteen moet gaan werken, zit ik hier als kersverse moeder alleen, daar heb ik niet zo'n zin in. Mijn vriend is 2 weken vrij geweest na de geboorte van onze 1ste dochter en gaat dat deze keer ook weer doen. De eerste weken zijn zo mooi en spannend dat moet je samen doen als het even kan! Maar hier kon gewoon verlof opgenomen worden, dat is natuurlijk wel anders.