Hoi! Soms twijfel ik over mijn opvoedingsideeën . Jasmijn was vanavond heel pesterig bij het tandenpoetsen. Dus op een gegeven moment houd ik haar armen vast zodat ze niet de tandenborstel uit mijn handen trekt of mij probeert tegen te houden. Ze moet hierom huilen .dus laat ik haar armen los, maar dan begint het weer .dus weer houd ik haar armen vast, dus weer huilen .maar ik ben niet gek, dus ga ik gewoon door met poetsen. Ze blijft maar huilen, draaien, bijten op de tandenborstel dat ik op een gegeven moment roep dat ik haar geen verhaal ga voorlezen Ik moet dit natuurlijk wel waar maken maar het voelt niet goed. Dus pyjama aan, speentje erin en naar bed. Liedje zingen kusje en weglopen. Maar de hele tijd moet ze huilen omdat ze graag een verhaaltje wilt horen ..Maar ik wil niet op mijn woorden terugkomen. Nu zit ik beneden me af te vragen wat dit allemaal met haar doet. Ik heb geen sterke band met mijn moeder en wil juist wel een sterke band met mijn kinderen, maar ik wil ook consequent zijn. Zou z'n voorval en andere gelijkwaardige voorvallen ons band beschadigen?
Ik denk... Dat juist consequent zijn zorgt dat ze weten waar ze aan toe zijn. Waardoor je juist een betere band op bouwt. Mijn gedachte hoor..
Nee tuurlijk beschadig je daar de band niet mee.... Stel je voor dat we geen grenzen zouden opstellen.:. Dan werd de wereld een gekkenhuis Ze kunnen gewoon niet altijd hebben wat ze willen en ze moeten gewoon luisteren Misschin is het een idee om voor volgende keer haar een keuze te geven, of je houd op of geen verhaaltje Gaat ze door help je nog even herinneren dat ze de keuze had en de keus weer opnieuw geven en de 3e x gewoon de consequentie En als ze dan in bed ligt nog even vertellen waarom je ook alweer geen verhaaltje voorleest Maar ze blijft je heus wel lief vinden hoor! Geen zorgen
Ik zou zelf niet zo snel als straf geen verhaaltje doen. Wel had ik net als jou dr armen vast gehouden. Tandenpoetsen moet of ze nou wil of niet... Denk dat ik misschien haar eerder in de hoek had gezet. Of het dwingend tandenpoetsen als straf op zich had laten gelden. Maar nee. Je doet het echt niet slecht hoor. Grenzen zijn grenzen en die zijn gezond voor kinderen.
Ik begrijp wat je bedoelt. Je hebt het idee dat je teveel out of the blue een consequentie geeft (of is dat niet wat er aan je knaagt?) Dat gevoel heb ik namelijk zelf soms ook als ik mijn grens wil aangeven. Het voelt idd niet altijd goed, daarom probeer ik ze nu een laatste kans te geven. Dus ik kondig mijn consequentie aan maar geef haar nog een kans. Vb. ' ik heb je nu al twee keer gevraagd mijn hand niet weg te slaan, ik heb er nu genoeg van,doe je dit nog 1 keer dan lees ik geen verhaal voor. Dat helpt in het minder overstuur raken.
Consequent zijn is nu juist heel erg goed! Maar hier geef ik hem vaak nog wel 1 kans. Dus ik geef eerst de consequentie als hij bijvoorbeeld vervelend doet tijdens het tanden poetsen, en dan geef ik hem nog de mogelijkheid om zijn gedrag daarop aan te passen. Dus als hij nu wel lief is tijdens het tandjes poetsen leest mama alsnog een verhaaltje voor. Dat helpt hier altijd, maar goed ik moet zeggen dat hij in dit soort dingen redelijk makkelijk is. Dus wellicht niet helemaal vergelijkbaar. En ik ben ook geen opvoedkundig expert hoor. Ik weet niet of je dit ook hebt gedaan, want uit je verhaal lees ik enkel dat je ineens tegen je dochter zei dat je nu geen verhaal ging voorlezen. Was vooraf deze "straf" dus wel duidelijk bij je dochter?
Juist goed i.d. ik gebruik hem ook wel als dreiging zeg maar..: " als je nu niet ophoudt hebben we geen tijd meer voor een verhaaltje " zoiets.. gelukkig helpt het hier altijd waardoor ik nog nooit haar zonder verhaaltje in bed heb moeten doen ( vind het stiekum zelf ook een erg fijn momentje.. ) maar ik zeg het dus wel van te voren. Je houdt nu op zo niet dan..
ik vind dat je correct hebt gehandeld, zelf doe ik het ook zo. met de oudste dan tenminste. en geloof me, zoonlief en ik zijn 1. dus het streng zijn heeft totaal geen effect op onze band. ik baal ook zeker wanneer hij idd zo slecht heeft mee gewerkt met het avond ritueel dat ik idd het verhaaltje niet voorlees, maar hij weet ondertussen wel dan een dreigement ook waar gemaakt word. en juist daarom luistert hij nu vaak wel wanneer ik hem daar aan herinner. ook met dochter begin ik nu momenten te krijgen dat ze op schoot geklemd word en juist wanneer ze dan flink gaat gillen kan ik mooi die tandjes even poetsen. als het niet goedschiks kan...
Ben ik dan de enige die moeit heeft dat jullie je kind de arme vasthoud met poetsen. Daar ga ik namelijk de mist mee in als moeder ik kan dat niet. Dat door drammen van mijn zelf je moet en zal luisteren. Dochter haar boven tanden zijn niet goed in april gaat ze onder narcose om haar gebit ( gaatjes te vullen) het komt ook mede door dat ze te lang de fles heeft gehad en een niet goed ontwikkeld gebit. Hier mag ze zelf poetsen ik doe het wel voor bij mijn eigen tanden. En ze poetst zelf ik kan het niet dat dwingen. Daar raak ik zelf door van slag. Omdat het zo tegen natuurlijk is maar misschien ben ik wel bijzonder hier in? Dat doe ik denk dan verkeerd?.
Nou we zitten weer gezellig bij elkaar Tja ..volgende keer mijn frustratie onder controle houden en haar eerst waarschuwen/een keuze geven. Bedankt voor het meepraten.
pnirmal, ik zeg niet dat jij het verkeerd doet. maar de tandjes van mijn zoontje zijn tot nu toe gewoon perfect. zegt de tandarts. krijgt altijd complimentjes. en dat dus door elke dag de tanden van mijn kinderen "na" te poetsen. eerst doen ze het zelf, daarna poets ik het hele zooitje even flink na. zoonlief hoef ik uiteraard niet meer te dwingen, hij houd netjes zn mond open, en dochterlief werkt soms wel en soms niet mee
Ik denk persoonlijk dat je het bedmoment fijn moet houden.. Voor je kindje, zodat ze goed slaapt, maar ook voor jezelf, want je zit zelf ook met een rotgevoel beneden.. Een consequentie kun je ook op een andere manier doen, dus inderdaad even een time-out oid.. Wordt maar rustig in de hoek etc. Kind dwingen kan ook weer nare herinneringen achter laten, zou ik zelf niet zo snel doen.. Denk dat het op die leeftijd veel aankomt op geduld en rustig blijven.. Kleintjes hebben gauw door dat ze je op de kast kunnen krijgen en blijven het daardoor ook wel proberen.. Zit ze ook voor in een mooie leeftijd.. Misschien dat je oudste dochter als voorbeeld kan spelen en zij daardoor een beloning krijgt.. Zo kun je je kleinste misschien extra motiveren om het goed te doen.. Dus niet denken aan consequenties, maar belonen Maar goed, als dit effect heeft en ze het niet meer gaat doen, zou ik me er niet druk meer om maken ieder heeft een eigen manier van dingen oppakken en dat hoeft niet fout of verkeerd te zijn
Nou als he kind nu al gaatjes heeft omdat je haar laat aanrommelen met de tandenborstel omdat ze niet wil dat jij het doet.. Ja dat vind ik vreemd... Tanden poetsen moet nou eenmaal Of ze het leuk vinden of niet... En ze kunnen kiezen meewerken, zo niet ja dan word het idd minder leuk mja dat is dan pech
Ik vind absoluut ook dat tanden poetsen moet, hier ook. Maar juist omdat ze het al zo vervelend vindt laat ik daar geen straf op volgen. Nu straffen wij sowieso niet, maar ik vindhet poetsen op zich al haast een straf. Ik zou zelf ook uiteindelijk dwingen, maar daarna juist troosten, omdat ze het zo vervelend vindt. Gedwongen worden tot iets is ook niet leuk. Maar goed, nogmaals, ik straf dus sowieso niet dus kijk er misschien sowieso wat anders naar.
Ik heb er idd moeite mee. Omdat ik bang ben om heftig te reageren als het niet lukt is een stukje onbeheersbaarheid bij mij denk. Ook angst om kind pijn te doen. Als je goed leest poetst ze en daar bij help ik haar maar ik neem ze niet in de hout greep. Ze heeft slechte tandjes door drie oorzaken. 1 Was de fles 2 Een melk gebit dat niet goed ontwikkeld is( glazuur waar door ze heel snel gaatjes krijgt) en niet zeggen omdat ik het zo zegt ik loop met haar bij de kindertandarts deze heeft mij verteld dat het mede kan komen omdat het glazuur niet goed ontwikkeld is. Komt niet vaak voor ze vertelde mij of kind was ziek in de zwangerschap of de moeder, heb zwangerschapsuiker gehad in de zwangerschap. 3 door het misschien haar zelf meer laten poetsen. Ze krijgt ook al voor haar vierde jaar fluor behandeling via de tandarts en gaat elke drie maanden naar de tandarts. In april word het onder narcose behandeld de gaatjes boven in haar gebitje. En laten we hopen dat haar grote mensen gebit wel goed ontwikkeld is het ( glazuur)..
@TS, ik zou het zelf ook zo doen. Hier hoeven we vaak geen acties te bedenken een keer waarschuwen is voldoende. Bijv: als je niet luisterd, dan kan ik ook geen verhaaltje voorlezen. Misschien ook niet correct, maar hij luisterd daarna prima @pnirmal, goed na poetsen bij kinderen is noodzakelijk tot een jaar of 10. Dit is het eerste wat onze tandarts bij zijn eerste bezoek zei. Kinderen poetsen wel, maar poetsen niet goed genoeg. Hierdoor is napoetsen erg belangrijk. 'S morgens poetst hij zijn eigen tanden en daarna poets ik na en 's avonds hou ik hem op de arm en dan poets ik eerst zijn tanden. Zodra ik klaar ben, dan mag hij nog even aan klooien met de tandenborstel.
Weet ik. Maar wat ik vertel word gewoon overheen gelezen. Dat ik het eng vind om het af te dwingen bijvoorbeeld.
Hier ook periodes gehad dat tanden poetsen een drama was, maar ook hier had ik haar dan in de 'houtgreep'... Tanden poetsen moet nou eenmaal en dan maar even zo! Was alleen op een leeftijd dat zo'n consequentie als geen verhaaltje nog geen effect/nut had. Inmiddels poetst ze al jaren heel graag haar tanden (als ik haar zou laten zou ze wel 6x per dag poetsen!). Ze mag altijd eerst zelf even poetsen en dan kam ik haar haren... Daarna poets ik altijd zelf nog een keer! Nu is het ook goed uit te leggen waarom ze goed moet poetsen en waarom mama ook nog een keer moet poetsen. Al met al is dat 'dwingen' hier dus niet uitgelopen op een of ander trauma bij tandenpoetsen. Ook was het erg stimulerend voor haar dat de tandarts haar tandjes zo mooi vond en dat ze goed had gepoetst. Daar heeft ze het nog regelmatig over terwijl het al zo'n tijd geleden is... Hier worden wel met andere dingen consequenties gesteld, dus niet luisteren/heel erg treuzelen oid. Dan zeg ik ook vaak dat er dan geen tijd meer is voor een verhaaltje of dat ik het nu voor de laatste keer vraag en als ze niet luistert er dus geen verhaaltje is. Ben van mening dat kinderen wel moeten weten dat er bepaalde consequenties aan bepaald gedrag zit. Dan wel op niveau van het kind...
Ts, je hebt prima gehandeld en geen verhaaltje vind ik echt geen erge straf..als het indruk maakt dan is dat zo. Mijn dochter is nu wat ouder en ondanks dat ze verhaaltjes wel heel leuk vindt maakt het niet genoeg indruk meer. Dus wij gebruiken een een soort omgekeerde methode...wij hebben onze dochter vertelt dat ze zelf mag bepalen of haar tanden gepoetst worden en dat we stoppen met tanden poetsen als ze vervelend doet. Daarbij hebben we uitgelegd wat er gebeurd als je te vaak je tandjes niet poetst gna gna en een beetje overgedramatiseerd alsof ze er na 2 keer niet poetsen gelijk uitvallen ofzo...nou dat werkt moe ik zeggen. Hebben in een paar weken tijd maar 2 keer de tandenborstel vroegtijdig uitgezet en ze zegt nooit dat ze niet wil poetsen