Zon of zonnebanken tijden de zwangerschap

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Lienepien, 15 feb 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lienepien

Lienepien Nieuw lid

9 dec 2008
    1
    0
    0
    Student
    Groenlo
    Ik heb een vraag, ik hoor verschillende verhalen over zwanger zijn en in de zon zitten of zonnebanken..

Je kan pigmentvlekken krijgen. Stel nou dat ik mijn gezicht en mijn buik bedek met bijv. een handdoek heeft mijn babytje er geen last van toch? En dan krijg ik de pigmentvlekken toch niet in mijn gezicht?

Ik ben midden augustus uitgerekend en zal dus nog een hoop perioden met zon krijgen en ik zit graag in de zon.

Iemand ervaring of tips?

Dank je wel!

2. Annemarie76

Annemarie76 Fanatiek lid

25 nov 2008
    2.765
    0
    0
    wijkziekenverzorgende
    West-Stellingwerf
    Zon(nebank): niet gevaarlijk, mits niet te lang

Ook je huid kan op allerlei manieren reageren op die golf van zwangerschapshormonen in je lichaam. Juist dan is het lekker om jezelf te verwennen met crèmes, maskertjes en zo nu een dan een zonnebank.

De straling van een zonnebank heeft net zo min een nadelige invloed op je baby als de stralen van de zon. Zon is vaak alleen maar goed voor je, omdat je lichaam onder invloed van de stralen vitamine D aanmaakt. En ook na een zonnebankkuur voel je je vaak alleen maar beter.

Toch kan het zijn dat je tijdens je zwangerschap minder goed tegen de zon(nebank) en de warmte kunt als daarvoor. Je kunt het bijvoorbeeld sneller benauwd krijgt, duizelig worden of zelfs last krijgen van hartkloppingen. Als deze verschijnselen zich voordoen, doe je er goed gaan om snel een plekje in de schaduw op te zoeken of onder de zonnebank vandaan te gaan.

Blijf dus niet te lang in de zon of onder de zonnebank liggen. Smeer je goed in, om te voorkomen dat je verbrandt en draag bovendien een petje of een hoedje in de zon, om de kans op een zonnesteek te verkleinen. Kortom: houd je hoofd koel, dan kan jou en je baby niks gebeuren.

Houd er overigens wel rekening mee dat je tijdens je zwangerschap, onder invloed van je hormonen, last kunt krijgen van een zwangerschapsmasker. Dit is een typische verkleuring van de huid in je gezicht onder invloed van zonnestralen. Dit zijn vaak bruinige vlekken in je gezicht en in je hals. Als je deze vlekken al hebt, kunnen ze verergeren door de zon. Na de bevalling verdwijnen de vlekken weer.

Kan hier niet uit op maken of t helpt door je gezicht te bedekken.. Maar aan andere kant.. die vlekken verdwijnen volgens de tekst weer..

Ik ben niet zo'n zon-aanbidder.. ik zie t wel.. Doe waarschijnlijk net als "normaal"..zeg maar

3. Roema

Roema Actief lid

31 dec 2008
    265
    0
    0
    Accountmanager
    Brabant
    Zonnebank is ook ontspanning, dus ik ben er ook onder gegaan. Nergens kunnen vinden dat het niet goed zou zijn. Ik hou zelf in de gaten of ik vlekjes krijg. Als dat is dan ga ik inderdaad mn gezicht wel bedekken.
    Ook je buik kun je bedekken, hoeft niet. Let wel dat je huid droger wordt van zonnebank, dus goed smeren.. striae komt nl. sneller bij droge huid.

Deel Deze Pagina