Pfff wat is dat toch met peuters en poepen! Zucht.. Mijn dochter van nu 26 mnd was altijd een poepkanjer, zindelijk sinds 22 maanden, óók voor ontlasting. Nu heeft ze een paar keer harde ontlasting gehad, ze was ook niet echt lekker en kreeg paracetamol, xylometazoline en extra vitamine C, naast die orantje Optimaxx-multi's. Allicht dat het daardoor kwam. Maar op zich is dit niet zo raar want eens in de zoveel tijd heeft ze altijd wel eens een hard poepje gehad, dan zag je haar echt trillen en rood aanlopen. Maar sinds de laatste tijd is ze zich er ineens bewuster van ofzo. Ik snap het niet goed; twee keer dat het poepen wat pijn doet, en nu wil ze dus helemaal niet meer poepen! Als ze aandrang voelt wil ze wel naar de wc, maar als het er dan bijna uitkomt dan roept ze 'klaar!' en wil ze niet meer. Of ze blijft piepend rondjes rennen totdat de aandrang weg is. Nu heeft ze inmiddels sinds ze op bed ligt al drie keer geroepen dat ze moet plassen, en als ze dan zit dan springt ze na een tiental seconden weer op en zegt ze 'klaar!' en ligt er geen plasje in het potje. Ik denk dus dat ze weer moet poepen. Heb al op haar ingepraat, haar mooie dingen beloofd, en zonet ook haar bips onder dwang met vaseline ingesmeerd en het topje van m'n vinger er zo'n beetje in geduwd in de hoop door de massage te stimuleren dat ze ging poepen. Ze ging alleen maar heel hard huilen en zeggen dat ze pijn had. Ik heb haar ook op haar buik gelegd en gekeken of ik iets als een wondje zag op haar anus, maar ook dat niet, voor zover ik kan zien tenminste. Herkent iemand dit en wat doe je eraan? Het is dus niet dat ze niet op de wc durft want ze poept al 4 maanden lang gewoon elke dag op de wc. Ik hoop héél erg op tips om deze vicieuze cirkel om te draaien want door steeds pas na drie dagen te poepen - onder luid gehuil en pas na allerlei manipulaties van mij (laatst moest ik haar in bad laten poepen bijvoorbeeld, want anders ging en durfde ze niet doordat ze dacht dat het weer pijn zou doen) - wordt ze wel bevestigd in haar idee dat poepen dus pijn doet. Help!
aaahh wat lastig! vreselijk om als moeder zo toe te kijken hoe je kleintje pijn heeft.. En dat terwijl hoelanger ze het ophoudt hoe meer pijn het doet. Het enige wat ik kan bedenken is lekker eel vezels. Manderijntjes, druiven, lacto limonade siroop, bruin brood enz. Zodat haar ontlasting echt zacht is. Misschien op de wc afleiden, hier is het ook een tijdje drama geweest. Ik ging met haar gewoon uitgebreid op de wc lezen/spelen. En heel veel grapjes maken over haar poepjes. Dit hielp hier waardoor ze nu zelf met eenboekje leest. En idd in een warm bad zetten hielp hier ook. en ik las dat je dat al doet maar belonen belonen enz. Succes!
Ik zou lactulose halen (weet eigenlijk niet of je dat ook zonder doktersrecept krijgt, anders even HA bellen). Hoe langer het gaat duren, hoe groter het probleem wordt. Dan wordt ze bang voor de pijn, gaat het ophouden, krijgt daar buikpijn door etc. Verder inderdaad veel vezels geven. Bij de drogist en sommige supermarkten kun je ook Roosvicee Laxo halen. Of VSM Kindicoldruppels, al heeft dat laatste wel een tijdje nodig voor het gaat werken. Zielig hoor, sterkte!
En is dat handig als er misschien een scheurtje in haar anus zit door de harde ontlasting? Misschien dat laxeermiddelen dan juist branden ofzo?
Beter dat het dan een beetje brandt dan dat het scheurtje door de harde poep (die ook niet zachter wordt door het lange ophouden..) steeds opnieuw scheurt. Ik zou dus ook laxeermiddel halen. Sterkte hoor, arm kind, vind het altijd wel zielig als ze niet durven te poepen..
Denk dat ik maar een afspraak ga maken dan voor vrijdag. Ik kom nou nergens door de sneeuw, moet namelijk half uur lopen in 32 wkn-zwangere toestand met peuter aan de hand want buggy loopt vast in de sneeuw. En fietsen durf ik niet echt want ben bang te vallen door de gladheid en dan ben je nog niet jarig met een baby in je buik. En wat echt raar is, het lijkt echt of ze vandaag expres 2 keer in haar broek plaste! Ze is al 4/5 mnd zindelijk inmiddels, helemaal uit zichzelf, gewone blote-kont-methode en vond ze interessant, had het binnen 3/4 dgn door en geen ongelukjes ook meer daarna. Maar nu in één keer komt ze met een lachje vertellen dat ze in haar broek heeft geplast. En vanavond anderhalf uur later doet ze het wéér! Begin echt het idee te krijgen dat ik iets verkeerds heb gezegd of gedaan en ze nu een beetje psychisch raar aan het doen is. Beh, dit is niet echt goed voor je ik-doe-het-goed-met-mijn-kind-gevoel...
he wat naar. Misschien moet je er gewoon even helemaal geen aandacht meer aan geven aan het plassen en poepen. ik weet het ook niet. je zal wel alles geprobeerd hebben. maar voel je niet vervelend want je doet toch wat je kan? komt wel goed op den duur.. heeft ze inmiddels al weer gepoept?
Ja dat wel, ze had een driftbui omdat ze de teletubbeis niet mocht zien en toen zei ik dat ik haar mee naar de wc zou nemen en dat ze dan eerst ging poepen en dan teletubbies mocht zien (oei oei wat een omkoperij). En dat werkte wel, ik denk ook omdat ze zo van haar padje was door de huilbui (ik zat te emailen terwijl zij teletubbies op onze pc wou kijken). Daardoor kon ze het niet goed meer ophouden denk ik. Vanochtend heb ik haar yakult gegeven en vanavond had ze diarree, dus misschien dat dat ook werkte? Ze doet nog wel spastisch als ze het voelt komen; moet eerst twinitg keer haar broek uit doen en dan springt ze weer op etc. etc. en pas de twintigste keer doet ze het wel, maar dan moet ik wel iets 'verzonnen' hebben ter motivatie. Zoals vanavond had ik het potje gepakt en die op de poef gezet, en dat vond ze leuk genoeg om iets langer te blijven zitten en dus de twintigste keer kwam ie wel. Ik vind trouwens wel dat de poep zeker harder is dan normaal. Dus helemaal raar is ze niet eigenlijk. Ik vind het wel gek waardoor het komt. Ik zit te denken dat ik misschien teveel vitaminen heb gegeven (had oorontsteking en dan verhoog ik alles een beetje). Twee oranje optimax-beren (dat is een multi - extra; maar hij mag wel 2x op een dag), 2 vitamine C van Roter kauwtabletten 70 mg. en in totaal 12,5 mg vitamine D. Maar ik kan niet echt vinden op Google wat obstipatie als bijwerking heeft... Huisarts heeft haar verder niet gezien maar wel lactulose voorgeschreven voor als ze te lang niet poept, maar ik heb het nog niet opgehaald bij de apotheek. Wou eerst yacult proberen maar weet eigenlijk niet of peuters dat wel mogen..