Hallo allemaal, Ik weet eigenlijk niet zo goed in welk forum ik mijn bericht moet plaatsen. Mijn vriend en ik proberen het nu 2 jaar om een gezinnetje te stichten. Nu hebben we een paar weken geleden te horen gekregen dat de kans op spontane zwangerschap heel erg klein is Ik heb al sinds 2009 endometriose en ben in maart voor het eerst geopereerd. Of nou ja ... geopereerd? het was een kijkoperatie en er zijn ook meteen wat endometriose haarden weg gebrand. Ik schijn actieve endometriose te hebben en tijdens de operatie werd ook duidelijk dat ik een hartvormige baarmoeder heb, hier mocht ik mij nog niet druk over maken omdat ook mijn gynaecoloog nog niet echt wist wat dit zou kunnen betekenen. Mijn vriend zijn zaadkwaliteit is helaas ook niet al te best. Hij heeft weinig zwemmers, dus zijn we doorverwezen naar een vruchtbaarheidskliniek. Binnenkort hebben we onze eerste afspraak en ik heb eigenlijk nog geen idee wat ons precies te wachten staat. Ik vroeg mij af of er hier ook dames zijn die hetzelfde mee maken of misschien weten waar ik alvast rekening mee moet houden
Hey hoi! Heftig dat jullie in de mmm terecht komen. Wij zitten ook in de mmm maar niet ivm endometriose. Ik kan je daarover dus niets vertellen. Ik wens je/jullie heel veel sterkte toe!
Hi Endo, Ik denk dat je bericht hier wel past omdat deze ook gaat over behandelingen in de mmm. Weet alleen niet wat moderators vinden maar het komt vast goed. Wat rot dat jullie de mmm in moeten. En dan ook met problematiek van beide kanten. Ook ik kan je over de endometriose niet bijpraten maar wij zitten wel in een soortgelijke situatie. Wij zijn in de mmm terecht gekomen nadat ik 3 aangetoonde miskramen heb gehad. Eenmaal in de mmm bleek het zaad van mijn man ook nog eens niet zo goed dus het werd ICSI. Pas later in het traject is men erachter gekomen dat ik een auto immuunziekte heb. Ik word zeer makkelijk zwanger maar mijn lichaam werkt de embryotjes er vervolgens weer uit. Dus nu op zoek naar medicatie wat werkt. Lang verhaal kort. Je zult eerst een intake krijgen bij de kliniek. Bij ons werd het zaad van mijn man nogmaals onderzocht en werd mijn bloed nagekeken qua hormonen e.d. Er werd ook gesproken over de problematiek die wij inmiddels ondervonden hadden. Het is goed om een lijstje mee te nemen met je vragen zodat je niets vergeet en ook duidelijk aan te geven dat je endometriose hebt. De keer erop werden bij ons de uitslagen doorgesproken en gaf de arts ons het advies voor onze behandeling. En toen begonnen de behandelingen. Dat is wel weer een stap verder en een beetje afhankelijk van wat jullie arts adviseert. Misschien heb je jezelf al wat ingelezen maar mogelijkheden zijn IUI en IVF of als het zaad echt heel slecht blijkt ICSI (gelijk aan IVF alleen het bevruchten gaat anders). Voor je jezelf in de methodes verdiept zou ik eerst de kliniek afwachten. Er is namelijk zoveel te lezen Succes bij het eerste gesprek. Hopelijk heb je alvast wat aan mijn 'info' en voor vragen kun je sowieso altijd terecht op het forum.
Hallo KateK, Dankjewel. Jullie ook heel veel sterkte! Zou ik misschien mogen vragen waarom jullie dan wel in de mmm zitten?
Veel sterkte en succes! Wij zaten in de mmm maar niet met dezelfde problemen. Tip; stel VEEL vragen, altijd. ZEKER wanneer de arts dingen zegt als; En dan slikt u dit en dan na zoveel dagen gebeurt er dit en dan moet u dit doen. Jij moet dan vragen; Wat als er na het slikken iets NIET gebeurt wat u nu zegt? Vaak vergeten artsen dat en dan zit jij in de stress terwijl dat niet nodig is.
Haha Jordan ik ik zie het net inderdaad. Dankjewel voor je reactie. Ik lees je verhaal net, maar wat heftig zeg!! 3 keer een miskraam, ik kan mij voor stellen dat dat erg moeilijk moet zijn om te verwerken. Ik hoop voor jullie dat ze gauw iets vinden dat werkt. Toch wel een wondertje ook, aangezien het zaad van jou man ook niet zo goed is. Maar ja nu je allemaal ziet wat er bij komt kijken is iedere zwangerschap een wonder. En inderdaad ik zie zoveel verschillende mogelijkheden om zwanger te raken, ik weet niet eens wat alles in houd en dat laat ik ook nog maar even zo. Eerst maar eens afwachten wat ze bij de vruchtbaarheidskliniek denken dat de beste methode is. Heb ik het nou goed begrepen dat ze nog aan het zoeken zijn naar de juiste medicatie? Of hebben ze misschien al een idee wat wel zou werken. Ik wens je in ieder geval heel veel succes!!
Nephthys, bedankt voor de tip! Die ga ik zeker onthouden. Soms zeggen ze ook zo veel dat de helft eigenlijk langs je heen gaat. Ik zal jullie sowieso op de hoogte houden als ik geweest ben. Dan weet ik ook eindelijk meer en wat de volgende stap is voor ons.
De 3 miskramen waren nog van voor het MMM traject. Inmiddels staat de teller op 10. Eerlijk is eerlijk, het is wel zwaar en erg frustrerend ook maar we moeten toch hoop houden, we hebben nog kansen en dat is ook heel wat. Ze zoeken bij mij naar een medicijn om dat immuunsysteem van mij zich gedeisd te laten houden. Nu met hormonen maar tot nu toe zonder resultaat dus zodra ik weer voor een tp ga dan krijg ik nog meer hormonen en als ik dan weer een mk krijg dan moet ik bloedverdunnerd spuiten. Maar dit is wel echt een heel andere hoek dan de jouwe hoor dus daar moet je echt vooral niet over nadenken Als je weet welke methode ze voor jullie in gedachte hebben dan kan hier uitgebreid tekst en uitleg worden gegeven Over ICSI kan ik je sowieso ook alle ins en outs vertellen!
allereerst heel erg veel sterkte !! Zo te lezen zijn jullie al heel ver kwa onderzoeken.. ik zit in de mmm omdat ik zelf pcos heb, vl heeft ook verminderde zaadcellen en ik heb ook een andere vorm kwa mijn baarmoeder.. ik heb een soort kuil maar dat zou verder geen problemen moeten opleveren. I.v.m. vl zijn verminderde zaadcellen volgen wij nu het iui traject.. ik denk dat jullie dit misschien ook te wachten staat ? afhankelijk van hoe goed of slecht de zwemmers zijn. Bij ons werd allereerst mijn hormoonwaardes onderzocht doormiddel van bloedprikken.. en ook of ik een eisprong van mezelf had. bij vl werd 2x zijn zaad gecontroleerd , verder werd ik getest op chlamydia antistoffen.. om te kijken of je een ontsteking hebt doorgemaakt i.v.m. verklevingen in de eileiders. Nadat alle uitslagen binnen waren werd er een plan van aanpak gemaakt, in ons geval iui oftewel inseminatie.. omdat vl destijds ongeveer 15 mlj zwemmers had.. ik doe dit onder invloed van hormooninjecties. Daarbij moest ik bloedprikken na mijn eisprong om mijn progesteron waarde te bepalen.. dit i.v.m. of je een goede eisprong hebt. Dit is ongeveer in het kort .. hoe het bij mij is gegaan.. en wat je ongeveer kunt verwachten ( afhankelijk van welke behandeling jullie zullen krijgen uiteindelijk ) Ohja TIP : Idd probeer zoveel mogelijk te vragen !! de gyn's gaan er heel vaak vanuit dat je alles wel weet.. omdat het voor hun een routine is ! .. en ga altijd op je eigen gevoel af ! .. luister altijd naar je lichaam. Ik geef het altijd aan als ik het er ergens niet hellemaal mee eens ben, achteraf had mijn lichaam en me gevoel altijd gelijk. heel veel succes !
Jeetje 10 al? Ik vind het in ieder geval heel erg knap dat je nog zo positief bent en zo sterk in je schoenen staat. Ik probeer mijzelf ook niet te druk te maken want zo heel veel weet ik nog niet en het is gewoon weer afwachten. Ik begin pas net Ik hoop echt dat de volgende terugplaatsing een succes wordt voor jullie!!
Hi Steph88, Pcos? Ik weet ongeveer waar de afkorting voor staat maar niet precies wat het in houd? Ook voor jullie heel veel sterkte en succes toe gewenst. Mijn vriend heeft ook al 2 keer zijn zaad moeten inleveren, helaas kregen wij 2 keer dezelfde uitslag. De chlamydia testen heb ik ook al gehad evenals het bloed prikken en testen voor eisprong i.v.m. de operatie. Ze wilden natuurlijk eerst weten of dat allemaal wel goed was. En tot slot zijn mijn eileiders ook nog doorgespoeld om te kijken of die niet al verkleefd waren. Ik hoop alleen niet dat we ditzelfde nou nog een keer moeten doen bij de vruchtbaarheidskliniek, ik wil nu graag ook een plan van aanpak Is er bij jou ook verder gekeken naar de afwijkende vorm van je baarmoeder? Mijn gynaecoloog zei dat ze dat wel door zou geven bij de vruchtbaarheidskliniek zodat zij dat verder gaan onderzoeken. Ik ben er toch wel erg nieuwsgierig na of dat voor ons verder geen problemen gaat opleveren. Heel veel succes nogmaals met het IUI traject!
Mijn man heeft nul zaadcellen. Deze zijn er met pesa uit de bal gehaald. Het zat er dus wel maar kon er niet uit. Waarschijnlijk geen of onderbroken zaadleiders.
Ik wist niet eens dat dat mogelijk was... Gelukkig maar dat er zo veel mogelijkheden zijn om toch samen een kindje te krijgen. Heel veel succes Verder!
Jah joh! Er is tegenwoordig zoveel meer mogelijk! Gelukkig maar! Als we 20 jaar eerder waren geboren hadden we gewoon pech gehad.
Dankjewel ! .. Jullie hebben alle onderzoeken die er maar zijn al gehad ! zo te lezen.. lijkt me niet dat je deze onderzoeken weer opnieuw moet doen hoor, als het goed is wordt je dossier doorgestuurd. en wordt er nu een plan van aanpak voor jullie gemaakt ! Pcos is dat er allemaal kleine follikels zitten.. maar die niet uit kunnen rijpen tot een ei.. omdat de hormoonwaardes niet in balans zijn.. in mijn geval heb ik teveel mannelijk hormoon. heb ik van mezelf geen eisgroei en eisprong. Bij mij zijn ze doormiddel van de echo's erachter gekomen dat er een vreemde hobbel zat.. ze dachten in eerste instantie aan verklevingen of een hartvormige baarmoeder, heb toen een hysteroscopie gehad afgelopen dinsdag ervoor.. de arts zei dat dit mijn vorm van me baarmoeder was.. toen ik ernaar vroeg of dit consequenties kon hebben voor mijn kinderwens zeiden ze van niet.. maar moet dit nog uitgebreid bespreken met me eigen gyn.. schijn er gewoon mee geboren te zijn.. tis een soort kuil daar is niks aan te doen. er schijnen meerdere vrouwen te zijn met een andere vorm kwa baarmoeder. maar denk dat het geen kwaad kan. Ik hoop dat jullie snel kunnen gaan beginnen met jullie kinderwens !
Wij moesten wel alle onderzoeken dubbel doen, dus ook in het zkh waar we voor de behandelingen heen moesten. Dat is bij ons protocol, ze willen het met eigen ogen zien en gaan niet uit van wat een ander zkh zegt.. Op zich ook wel goed, een soort second opinion.
Als de arts zegt dat het verder geen consequenties geeft dan zou ik me er ook niet echt zorgen over maken. Ze hebben het al bekeken bij jou en het zag er dus verder goed uit gelukkig. Eigenlijk is dat het enige wat ze nog niet echt onderzocht hebben bij mij, dus daar ben ik wel benieuwd naar. Ik hoop inderdaad dat ze niet opnieuw dezelfde dingen gaan onderzoeken dan ben je zo weer een half jaar verder. Maar wat KateK zegt zit ook wel weer een voordeel aan ja, een second opinion. Dank jullie wel voor alle info, ik heb alweer een hoop geleerd Wij hebben pas begin volgende maand weer een afspraak, ik zal jullie op de hoogte houden wat onze volgende stap is en of ze nog weer verder gaan onderzoeken.
Wat Katek zegt heb ik idd ook weleens gehoord, denk dat het afhankelijk is van het ziekenhuis.. en protocol. Maar het vervelendste zou idd zijn dat je dan weer zoveel tijd eraan kwijt bent. Ik ben heel erg benieuwd ! en nogmaals succes meis ik hoop dat jullie snel kunnen beginnen met jullie kinderwens !