Met een beetje geluk is het allemaal niet nodig, maar om van het ergste uit te kunnen gaan.. Bijv. Ingeleid worden, of na zoveel uur gewoon echt niet meer met de wee'n te kunnen dealen, (spoed)keizersnee noem maar op welk senario ik hoor vaak in combinatie met ruggenprik. Nou moet ik heel eerlijk zijn ik ben eerder s*#>!\t bang voor een joekel van een naald door mn rug dan een joekel van een baby die door een speldengat door moet! Als het nu gewoon mn vel was geweest alla, maar in mn ruggenmerg ik kramp al in mekare bij de gedachte alleen. Ik wil niet verlamd raken of nog meer last van rug kunnen krijgen achteraf dan dat ik al heb, ik wil het gewoon echt niet. Dus ik mag echt over mn hart strijken mocht het meevallen en niet uitpakken in een groot drama (mij kennende..) is er uberhaubt een alternatief voor mocht het dus niet zo gemakkelijk gaan?
Voor pijnbestrijding is een soort morfinepompje (fentanyl) of een injectie van een soort morfine (pethidine) het alternatief. Voor bij een keizersnee is alleen volledige narcose het alternatief.
Ik heb dit gister ook met de gyn besproken en hij was erg positief over de pomp met remifentanyl. Kon ook geen kwaad voor het kindje en is heel snel weer uit de bloedbaan vertelde hij. Echter, het is en blijft het paardemiddel morfine!! Ik ben thuis informatie gaan opzoeken en in veel ziekenhuizen mag het niet eens gebruikt worden omdat de het vrij nieuw is en dus de bijwerkingen voor de baby nog niet goed genoeg onderzocht zijn, dus niet veilig bevonden. Voor de moeder is de grootste bijwerking een ademstilstand. Ben hier wel van geschrokken. Een ruggeprik lijkt me ook eng, maar je krijgt eerst een verdoving voordat ze de naald er in steken..ook komt een ruggeprik niet in je bloedbaan en dus niet bij je kindje. Ik hoor van mensen uit mijn omgeving dat een ruggeprik een verademing is, en in andere landen bevalt 95 % ermee...dus ik denk dat ik voor de ruggeprik zou gaan mocht ik het niet meer uithouden. Maar hoop nog steeds dat ik niets nodig ga hebben..het blijft spannend. Ik wil in ieder geval geen morfine in mijn lijf, laat staan dat van mijn kindje..succes met je beslissing!
Je hebt hier wel gas & air, epinox of zoiets heet t, ik wil gewoon geen naalden of verdovings goedjes in mij, volledige verdoving heb ik totaal geen moeite mee dat heb ik al twee keer overleeft al, was de laatste keer in november 2011 dus zullen ze misschien niet zo keen zijn om dat weer te doen in geval van spoed kz o.i.d. Maar voor pijn bestrijding hoef ik echt geen narcose naald en dan nog ruggenprik naald ding in mijn rug geduwd te hebben, zowiezo kan ik niet goed tegen plaatselijke verdoving waar adrenaline in zit want van een adrenaline kick krijg ik een hyperventilatie aanval waar alle artsen daar weer van in de paniek raken, ik hoop dus gewoon voor het beste maar ik weet gewoon dat je het ergste ook niet kan uitsluiten :/ lastig lastig!
Volgens mij is dat heel erg afhankelijk van het ziekenhuis waar je gaat bevallen. Het ziekenhuis waar ik moet bevallen biedt alleen de ruggeprik en pethidine aan. Dus ik denk dat je daar even goed naar moet informeren bij het ziekenhuis van je keuze.
morfine prik in been gehad. Dit in verband met heftige rugweeen op een rug met verschoven ruggewervel maar zeg eerlijk toen was t fijn bij volgende weer? liever niet kan me niks van bevalling en weinig van uren erna herinneren was zo stoned als een garnaal hihi god zij dank heb ik heel de computeruitdraai van t ziekenhuus mee gekregen en een vriend die wel alles mee heeft gemaakt. waardoor ik nu weet hoe t is gegaan
Remifentanyl pompje werkt totaal NIET pijnstillend. (hoorde ik achteraf van personeel in ziekenhuis) Het zorgt wel ervoor dat je tussen de weeën echt heerlijk ontspannen bent (ik viel tussendoor ervan in slaap hihi). Ohh zou dat spul thuis willen hebben haha.
Vreemd want ik heb het gehad en heb echt bijna geen pijn gehad en had echt hele hoge beenweeen.... Dus dat het niet pijnstillend werkt is de grootste onzin.
Volgens mij is ruggenprik de enige vorm van pijnstiling waarbij je zelf helder blijft. Er zijn dus wel alternatieven in de zijn van 'pijn-weg', maar niet zonder dat je wazig / stoned raakt. (Of helemaal buiten westen bij een volledige narcose.) Ik kan me voorstellen dat een narcose dan nog enigszins prettig lijkt, als je het al eerder hebt meegemaakt. Maar een operatie is natuurlijk wel wat anders: dat hoef je niet zo nodig bewust mee te maken. Vraag eens aan vrouwen die een narcose hebben gehad tijdens de bevalling. Ze hebben er vaak veel last van dat ze de geboorte van hun kind niet hebben meegemaakt. Dat moet je niet onderschatten. Ik denk dat je dit het beste eerst eens in het ziekenhuis kunt overleggen (welke mogelijkheden bieden ze). En dan nog eens op internet kijken wat de voor- en nadelen van die methodes zijn. En dan eventueel hier nog eens navragen bij vrouwen die er al ervaring mee hebben.
Ik lees even met jullie mee. Vond op het internet overigens het volgende over Remifentanil, nadat een kennis (anesthesie medewerker in een ziekenhuis en zelf zwanger) mij erop wees dat Remifentanil niet zonder gevaar is (maar dat is een ruggenprik natuurlijk ook niet...) "Het middel remifentanil geeft meer risico's bij de bevalling" Onderzoekers Dr. Rudolf Stienstra en prof. dr. Albert Dahan van het Leids Universitair Medisch Centrum noemden de risico's van de snelwerkende pijnstiller remifentanil onaanvaardbaar. De artsen deden deze uitspraak in het artsenblad "Medisch Contact". De onderzoekers zijn van mening dat er niet genoeg medische apparatuur en opgeleid personeel in de verloskamer aanwezig is om in te grijpen bij complicaties. Het gaat hier om levensgevaarlijke afwijkingen in de ademhaling en hartslag van de moeder. Zo'n twintig ziekenhuizen maken al wel gebruik van deze snelwerkende pijnstiller. Je kunt dit middel jezelf toedienen met een infuuspomp. Het wordt een goed alternatief voor de ruggenprik genoemd, maar volgens de Leidse artsen is dat uit geen enkele studie gebleken.
De gyn en verpleging vertelden het me achteraf. En heb indd ook totaal niet minder pijn erom gehad. Het maakte je wel erg ontspannen. Misschien dat het dan ook verschilt bij iedereen. Voor mij iig bij n 3e niet meer omdat het qua pijnstilling niets voor mij doet.
Ik heb ook remifentanyl pompje gehad, ik had hele zware rugweeen, en ik vond de pijn toch echt minder worden, wel werd ik daardoor ook meer ontspannen. Mijn man vond het 3 maal niks, niet om de remifentanyl maar meer omdat ik en aan een infuus met weeenopwekkers lag, en ik lag aan de hartbewaking, ctg etc. Etc. Al met al heel veel apparatuur waardoor het bijna lijkt alsof je op de ic ligt.. Dit was trouwens in het umcg, ik werd heel goed in de gaten gehouden, en ik mocht als enige op het knopje drukken voor een shot remifentanyl.. dit omdat je het zelf het beste aanvoelt, verder mocht er absoluut niemand aankomen omdat ze je de dood in kunnen jagen als je te veel krijgt.. ( er zit wel een max. Op) maar dit werd ons heel duidelijk verteld. Ik had geen keus, ik mocht geen ruggeprik ivm antistolling die ik mijn hele zwangerschap spuit.. en ik trok die rugweeen echt niet meer, vandaar deze 'keuze'. Deze ervaring was in 2011, toen was ik een van de eerste waarbij dit uitgevoerd werd.. Dit jaar weer bevallen, en mijn keuze gaat daar toch weer naar uit!
Ik heb pethidine spuit gehad. Ik durfde echt geen ruggenprik. Op een gegeven moment zeiden ze dat het toch echt tijd was voor en ruggenprik (het duurde nogal lang en toen zat ik op 7 cm en ik was behoorlijk moe). Maar tijdens het wachten op de prik had ik opeens 10 cm en hoefde ik gelukkig geen ruggenprik.
Ik heb een Pethidine prik gehad bij mijn eicelpunctie en voelde helemaal niks, maar was ook volledig van de wereld! Vond de werking wel lekker, maar van die punctie wilde ik me ook niks herinneren, van de bevalling wel! Had jij ook zo'n wazig gevoel?
Ik heb ook zo'n pompje gehad en het haalde net de meest heftige kanten van de pijn. Ik vond het zo prettig dat ik zelf kon bepalen hoe/wat precies (en daarnaast gaf het pompje om de zoveel minuten iets). Ik heb het amper zelf gebruikt en zou het bij een volgende bevalling zo weer doen. Nadeel is wel dat je hartslag naar beneden gaat. Ik vergat nog wel eens adem te halen (tussen de weeen door). Ik vond het zelf erg lollig op dat moment, mijn vriend wat minder. Het mooie van dit pompje vond ik dat je alles nog wel heel goed voelt. De persweeen waren dan ook duidelijk aanwezig. Toen werd het pompje ook uitgezet. Ik was ook echt niet stoned toen mijn dochter er een half uur later uit kwam.
Ademhalen vergat ik indd ook af en toe haha. Het voelt eigenlijk een beetje alsof je heel dronken bent. Tussen de weeen door viel ik in slaap haha. Al kreeg ik het pompje pas toen ik al (te vroeg) persweeën had. Misschien dat dat qua pijnstilling ook wat uitmaakt. Niet meer zoveel zin gehad ofzo?
Ik lees even mee, want ik zit hier ook een beetje mee. Ik wil gewoon proberen de hele boel zonder pijnstilling uit te zingen maarja, je weet natuurlijk nooit of je het trekt. Ik heb zelf wel een voorkeur voor de ruggenprik: volgens mij het meest effectief qua pijnstilling en ik ben er niet bang voor ofzo. Maar ik wil er nog wel wat meer van weten, dinsdag moet ik naar het ziekenhuis voor een gesprek met de gynaecoloog en verpleegkundige waarmee ik het geboorteplan ga schrijven. Dus dan ga ik er nog wel even wat vragen over stellen, zoals bijv. wat is nou precies het nadeel van de prik voor baby, tot hoe ver kan de prik hier gezet worden (schijnt per zh te verschillen), hoe lang met je erna blijven, wordt hij altijd uitgezet tijdens het persen, dat soort dingen.