Mijn man en ik hebben geen rijbewijs dus wanneer de bevalling begint moeten we op een andere manier naar het ziekenhuis zien te gaan (ik heb een medische indicatie en moet in het ziekenhuis bevallen). In het begin van mijn zwangerschap riep ik nog: "we gaan gewoon met de tram!" maar nu ik in het derde trimester merk dat alles toch wel zwaarder wordt, vooral het schokken in de tram, weet ik niet of dat een goed idee is. Vooral omdat we ook nog over moeten stappen. We hebben geinformeerd bij een aantal taxibedrijven, maar die weigeren een vrouw mee te nemen die op het punt van bevallen staat. Hoeveel plastic je ook in de taxi legt. Vrienden en familie wonen op minimaal een uur reisafstand, en bovendien wil ik niet dat iemand weet dat de bevalling begint. Dat horen ze wel als het achter de rug is. Zijn hier voorzieningen voor vanuit het ziekenhuis? Ik kan er op de website van het MCH niets over terugvinden. Maar ik zal toch niet de enige zijn die in dit parket zit? Ambulance is een dure grap, maar is er niet iets als een zorgtaxi ofzo? Een van mijn grootste zorgen is trouwens wel dat ik, zodra ik eindelijk met veel pijn en moeite bij het ziekenhuis ben aangekomen, ik weer naar huis wordt gestuurd omdat ik te weinig ontsluiting heb. Dat kan dan echt niet. MCH heeft een geboortekliniek, waar je in principe al vroeg naartoe kunt gaan en niet weggestuurd wordt (het kost je gewoon kraamzorguren). Maar die weigeren me omdat ik een medische indicatie heb. Heeft iemand een tip?
misschien eens overleggen in het ziekenhuis wat een optie kan zijn? en misschien dat je aardige buren hebt als er echt geen andere optie is?
Kan je dit probleem niet voorleggen aan je VK? Misschien is zij bereid om je te brengen? Het komt vaker voor dat een partner geen rijbewijs heeft en de vrouw alsnog in het ziekenhuis moet bevallen, dan worden zij ook gebracht door de VK..
Met onze buren hebben we niet zo'n goede band, sowieso woon ik niet in zo'n beste buurt. Verloskundige is volgens mij nog niet in the picture. Ik loop vanaf het begin van mijn zwangerschap in het ziekenhuis, heb wel een intake van een verloskundige gehad, maar dat is voor ná de bevalling, zodra ik thuis ben. Wanneer de bevalling begint moet ik toch echt naar het ziekenhuis bellen, en evt komen, en niet de verloskundige (zeggen ze in het ziekenhuis). Ik baal gewoon nog het meeste van die geboortekliniek die me gewoon weigert. Misschien moet ik gewoon niet eerlijk vertellen dat ik een medische indicatie heb Want zodra er complicatie optreden daar, rijden ze je direct binnendoor het ziekenhuis in, en kan je daarna weer terugkeren in je kliniekkamer. Dan is het dus geen probleem. En het is niet alsof het gratis is ofzo, ik betaal er toch echt voor. Maar goed, volgende week ben ik weer bij de gynaecoloog, dus dan zal ik het er nog eens over hebben.
Hee, wat lastig voor je zeg! Wij hebben hetzelfde probleem, dwz dat we wel rijbewijzen hebben maar geen auto. We doen wel aan autodaten maar dan moet je reserveren en je weet natuurlijk niet hoe lang zo'n bevalling duurt dus dat is ook behoorlijk lastig. Wij hebben ook gebeld naar taxibedrijven en we hebben er twee gevonden die wel vrouwen in barensnood meenemen. Heb je de kleinere taxibedrijfjes ook geprobeerd? De grotere in deze stad deed heel moeilijk, maar de kleintjes niet. Vergeet dan niet te vragen of ze ook 's nachts rijden...
Ik zou het eens met de gyn overleggen, het lijkt me stug dat ze het niet vaker bij de hand hebben... Wie weet zijn er wel zorgtaxi's of andere oplossingen... Lijkt me lastig die onzekerheid, iets waar je niet op zit te wachten. Succes!
Dat is een goed idee, daar had ik nog niet aan gedacht. Ik heb inderdaad de grote bedrijven gebeld. De kleintjes... daar heb ik meestal niet zoveel vertrouwen in hier Maar voor een keertje kan het wel. Bedankt voor de goede tip!
Zorgtaxi (heet hier blijkbaar witte kruis) heb ik hier inmiddels gevonden, moet nog ff mijn verzekering bellen om te vragen of ik die mag nemen. Terug gaan we gewoon met z'n drietjes in de tram, met de kinderwagen of draagdoek ofzo. Kan ze niet vroeg genoeg aan wennen, ik doe alles hier met het OV
Hey, wat een vervelende situatie. Mijn situatie is welliswaar wat anders maar zal het toch even uitleggen. Ik moet wegens een ernstige hartafwijking van ons kindje in het ziekenhuis bevallen, wij hebben beide wel een rijbewijs en een auto maar wij wonen in rotterdam en moet naar Leiden om te bevallen niet echt naast de deur dus. Ik heb gewoon de politie gebeld (0900 nummer) en die hebben me toegezegd dat mocht ik gaan bevallen rond spitstijd ik gewoon 112 kan bellen en dan een ambulance kan laten komen. Dit omdat het dan een medische noodzaak is. Misschien kun je eens informeren. Weet natuurlijk niet wat jouw indicatie is maar ik moet er persoonlijk niet aan denken om in de auto oid te gaan bevallen. Je weet nooit hoe snel het kan gaan! Succes
@Isolde: bij mij is mijn indicatie lang niet zo ernstig als de jouw hoor, gelukkig niet. Hoge bloeddruk en flinke astma. Als ik nog goed zou kunnen lopen, ben ik zelfs met een half uur flink doorstappen bij het ziekenhuis, dus gelukkig ook weer niet té ver weg. Alleen kan ik nu al niet meer flink doorstappen, en een half uur lang met weeën... nee zie ik niet zitten. Ik zou manlief nog een bakfiets kunnen laten huren hebben we wel vaker gedaan toen we gingen verhuizen. Maar ja, die moet wel net beschikbaar zijn, en dat is vaak midden in de nacht niet het geval (woon in een bovenhuis zonder bergruimte op de begane grond, dus een huurbakfiets buiten stallen betekent dat je er de volgende ochtend niet veel meer van terugvindt). Ambulance kan in noodgevallen altijd, maar het moet echt een noodgeval zijn, anders mag je die zelf betalen. En ambulances zijn vandaag de dag verschrikkelijk duur. Dus in het geval van een gewoon begin van mijn zwangerschap mag ik geen ambulance bellen, maar stel dat er problemen optreden of ik het hoofdje plotseling al zie zegmaar, dan mag het wel
nou ja dan kun je ook in de kruiwagen als de bakfiets er niet is hahahahaha. Meid zonder dollen, vind je situatie ook lastig maar denk dat je idd even moet overleggen met je gyn. Misschien wil hij zelfs wel dat je bij de eerste tekenen van weeen meteen komt.
Hmm nee, kruiwagen is, net als winkelwagentje, niet zo'n goed idee met stoep op/stoep af Ik ga het volgende week met mijn gynaecoloog bespreken, het was ook meer een hormoon-paniek-stuiptrekking van mij dat ik me opeens afvroeg: hoe gaan we dat doen. Ik heb hier wat oplossingen aangedragen gekregen, en wie weet loopt het allemaal wel los.
Laat ff weten, ben wel benieuwd! (eigenlijk van de zotte he? Stel, je bent al aan het bevallen en je zegt niks aan de telefoon, laten ze je dan staan ofzo? vaag gedoe...)
Hmmm ik ben meestal te eerlijk en meld het aan de telefoon, maar ik vraag het me ook af. Ik zie wel vaak dat taxi's mensen bij de stations gewoon laten staan als het ritje ze niet aanstaat (te kort is). Het mag officieel niet geloof ik, maar het gebeurt heel veel. Ik kan me dus goed voorstellen dat ze in zo'n geval rechtsomkeert maken en de voorrijkosten voor lief nemen.