Beste verloskundige, Allereerst moet ik zeggen dat ik me wel een beetje schaam dat ik me hier zo'n zorgen om maak. Toch lukt het me niet om het van me af te zetten. Ik ben net vijf weken zwanger. Erg gelukkig, maar zoals bij mijn vorige zwangerschap ook snel erg ongerust en bang. Vorige week had mijn zoontje van 2 een aantal dagen wat verhoging/lichte koorts tot 38,5 in de avond. Een beetje vreemd vond ik het, want hij was verder helemaal niet ziek op dat moment. Nadat dit was gezakt werd hij wel snipverkouden. Nu ben ik tijdens zijn 'snotterdagen' best wel eens in contact gekomen met speeksel, snot enzovoort. Nauwelijks te voorkomen natuurlijk, want als je kindje huilt, troost je hem natuurlijk, maar voor je het weet heb je een veeg snot in je gezicht of je mond. Het probleem is nu dat in mijn hoofd is opgekomen dat hij misschien tijdens die periode van verhoging wel een CMV infectie had. Hoe langer ik er over nadenk, hoe erger en realistischer het in mijn hoofd lijkt te worden. Ik las dat je CMV kunt hebben met heel erg weinig klachten en dat kindjes van de leeftijd van mijn zoontje die naar het kinderdagverblijf gaan grote kans hebben op een besmetting. (Hij gaat ook naar het kinderdagverblijf.) Ik heb ergens gelezen dat 10-30% van de kinderen op het kdv cmv aantoonbaar is. Mijn angst is dat hij mij dus vervolgens besmet heeft in dit vroege stadium van mijn zwangerschap en dat dit grote en ernstige gevolgen gaat hebben voor ons ongeboren kindje. Gevoelsmatig lijkt het voor mij alsof deze kans nu heel erg groot is nu. Ik vind het moeilijk om er niet steeds aan te denken. Klopt het dat zwangeren die al kindjes hebben die naar het kdv gaan een grote kans hebben op een cmv infectie? Ik vind het zo ontzettend eng. Ik hoop dat je me er iets meer over kunt vertellen en wat van mijn zorgen weg kunt nemen.
Hallo, Vervelend dat je je zo'n zorgen maakt. Ondanks dat CMV-infecties bij kinderen regelmatig voorkomen is de kans om als zwangeren dit op te lopen gelukkig klein. De meeste mensen zijn beschermd omdat ze het al eens doorgemaakt hebben. De mensen die niet immuun zijn hebben een risico van minder dan 1% om het op te lopen. Indien je het dan ook daadwerkelijk oploopt is de risico van besmetting op het kind 50%. Dus gelukkig is de kans echt erg klein. Het virus komt met name voor in urine en speeksel. Dus let daarmee op en zorg voor een goede handhygiëne. Eigenlijk alleen indien er verdenking is op infectie wordt bloedonderzoek ingezet. Maar misschien kun je bij je hulpverlener je zorgen uiten en misschien zetten ze dan ter geruststelling bloedonderzoek in? Hopelijk stelt het je wat gerust nu je leest dat de risico's klein zijn. Groetjes Gea