Dames, Ik zou graag jullie ervaring of tips willen weten over het volgende.. Afgelopen donderdag waren we bij de vk voor de liggingsecho, toen met een termijn van 35+6. Eerst uitwendig gevoeld: billetjes boven, hoofdje beneden en beentjes rechts vanaf mijn kant bekeken. Maar toen 2 seconden later de echo: onvolkomen stuit. doorverwezen naar de gyn en die kwam op het volgende: - weinig vruchtwater - vermoedelijk reeds een langdurige stuitligging (vermoeden bestaat zelfs dat ze nooit anders heeft gelegen. Tussendoor bij 2 groeiecho's lag ze ook in stuit -26w en 28w-) - onder het gemiddelde qua groei, 'kleine' meid - geen directe reden of afwijking gevonden wat de stuitligging kan verklaren - kans op succesvolle versie acht de gyn klein. Nu willen we het wel gaan proberen (aanstaande maandag), maar ben ik toch wat angstig. Een versie schijnt pijnlijk te zijn, en ik ben een beetje bang voor wat het met mij doet. Verder ben ik bang dat het niet lukt, dan moeten we kiezen tussen een stuitbevalling of een ks. Ik neig nu naar een ks, mede doordat haar lichaamverhoudingen niet ideaal blijken te zijn voor de stuitbevalling en ik daardoor banger ben voor complicaties. Graag jullie mening en advies of ervaringen naar aanleiding van bovenstaande, alles is welkom! Wat zouden jullie doen? Hoe hebben jullie een versie ervaren? En zouden jullie met bovenstaande in acht neming kiezen voor een stuitbevalling of een ks? Daarnaast nog een andere vraag: weet iemand waarom mijn gyn haar met 39 weken zou halen indien we kiezen voor een ks? Waarom die termijn en niet de volle 40? Vergeten te vragen aan de gyn laatst.. Dank jullie wel alvast!
Wat vervelend Foppie dat ze in een stuit ligt! Geen ervaringsdeskundige maar ik ken wat mensen die een versie hebben gehad en die vonden het meevallen en niet zo pijnlijk. Wat geplande ks betreft: wat ik van een vriendin weet doen ze dat dan omdat je anders meer kans hebt dat de bevalling toch natuurkijk op gang voordat de ka plaats heeft gevonden...maar of er nog meer redenen voor zijn. Als laatste kan ik je niet adviseren over stuit of ks. Waars heeft t beide voors en tegens. Ik hoop dat je hier goede reacties krijgt en wens je heel veel succes!
Bij mij is de stuitligging van mijn dochter ontdekt bij 37 weken. De gyn verwachtte dat draaien niet mogelijk was, maar heeft een poging gedaan. Het deed erg zeer en was ook geen beweging in te krijgen. Ik heb toen besloten voor een natuurlijke bevalling te gaan, maar omdat ze niet indaalde, is bij 39 weken besloten een geplande keizersnede uit te voeren. Omdat ze niet was ingedaald was de kans dat de baby in de navelstreng verstrikt raakte op het moment dat de vliezen zouden zouden breken. Ik was niet blij met de keizersnede, maar het gaf wel een veilig gevoel. Alles was goed gegaan, maar het herstel is wel vervelend. Volgens mij is het jullie eerste kindje? Door de zorg in het ziekenhuis en verlengde kraamzorg, kwamen we niets tekort.
Hier ondertussen herstellende van ks na onvolkomen stuit . Kindje lag ineens met 37 wkn in stuit. Draaipoging viel mij reuzemee. Is het pijnloos? Nee. Maar het is echt niet onhoudbaar en ik vond het zeker de moeite waard om te proberen. Helaas lukte het niet. Wel verwachtte gyn dat het zou lukken want optimale omstandigheden, o.a. Genoeg vruchtwater. Jij hebt dat zo te zien niet? Ik heb gekozen voor ks ivm eerste kindje en minste risico voor kindje zelf. Zag er enorm tegenop maar het valt tot nu toe 100% mee. Herstel gaat vlot, pijn is veel minder dan verwacht, zit nu op dag 3, morgen mogen we naar huis. Succes met je keuze, niet makkelijk!
Hier ook herstellende na een keizersnede van kindje in stuit, geen versie gehad omdat ik dit zelf sowieso niet wilde (mijn gedachtengang was: de kleine zal niet voor niks zo liggen) en als de gyn het een kleine kans geeft ivm weinig vruchtwater zou ik daar persoonlijk naar luisteren. Ik zou idd ook een geplande keizersnede krijgen in de 39e week, maar bij mij meldde de kleine zich dus eerder aan. Ik wilde op dat moment in eerste instantie een stuitbevalling doen als de omstandigheden ideaal waren, maar dat bleek dus niet het geval. Herstel na de keizersnede valt me nog redelijk mee moet ik zeggen, de afgelopen week merk ik echt dat het steeds beter gaat. Nu eigenlijk alleen nog last van de onderhuidse hechtingen.
Bedankt voor je reactie, ervaringen van andere moeders zijn vaak anders dan hoe een gyn er tegenaan kijkt. Wij hebben inderdaad niet de optimale omstandigheden.. Voor nu bekijken we alles stap voor stap, lukt de draai dan is er niets aan de hand, lukt het niet dan gaan we verder kijken.. Jouw verhaal geeft me wel meer vertrouwen in een ks
Bedankt voor je reactie! De gyn acht de kans op succes klein, maar niet zo klein dat het een nutteloze poging zou zijn. Dus we gaan er voor, met in acht neming dat zij nu al zo lang op deze manier ligt. Vandaag nog m'n eigen vk gesproken die mij doorverwezen had naar de gyn en die gaf ook aan, als er weerstand komt van het kindje dan zal de draai niet lukken en dan is dat ook het teken dat het zo heeft moeten zijn voor haar, dan zal er niets geforceerd worden. Dus dat is een fijne gedachte. Ik hoop dat onze dame rustig blijft zitten tot 39 weken! Even een vraag aan de dames die een ks gehad hebben, hoeveel kleertjes e.d. neem je meer mee naar het zh als je er op moet rekenen sowieso 48u te blijven? Neem je dan ook een eigen fles mee en speen enz, of spulletjes die je normaal gesproken niet in je vluchtkoffer zou hebben?
Ze halen idd wat eerder, hier ook vanaf 39 weken. Als ik het goed begrepen heb, is dat omdat ze idd niet willen wachten tot het vanzelf begint. Voor iedereen is de ervaring natuurlijk anders maar, ja, het valt mij echt super mee . Eerste keer uit bed is even vervelend maar ik heb bijv. Van de ruggeprik zo goed als niets meegekregen, vond persoonlijk het infuusje nog het meest vervelend . Naderhand eerste keer uit bed even vervelend maar ook daar kom je wel doorheen. Ik heb de eerste nacht ook een morfinepompje gehad, maar die had ik na een paar uur al niet meer nodig. Ik heb een hele tas vol kleertjes bij mij haha. Lang niet alles nodig hoor, maar ik zou iig voor 4 dagen kleertjes meenemen: rompertjes, setjes etc. Flesjes etc hebben ze hier wel, speentje hadden ze hier niet. Die hebben we van huis opgehaald toen bleek dat hij een enorme zuigbehoefte had, wel handig. Dus ik had het normale bij me alleen dus meer kleding ivm je langer blijft. Oh en misschien boxertjes, ipv oma onderbroek. Hoger is fijner ivm de wond.
Misschien een domme vraag, maar moet ik het speentje vooraf steriliseren of doen zij dat? Ik heb nu 4 setjes ingepakt en dan het eerste setje nog. Heeft zo'n kleintje verder nog iets nodig die eerste daagjes? Een knuffeldoekje ofzo? Onwetendheid alom hierzo, en als je thuis bevalt/'normaal' bevalt in het ziekenhuis denk je daar niet zo aan, maar nu moet je ineens denken aan een verblijf van een paar dagen en dan heb je niet zo makkelijk alles bij de hand.. Hoe zit dat met verzorgingsproducten en luiers enz? En ik wil graag starten met nutrilon fv, moet ik dat ook meenemen? Jeetje ik stroom over van vragen haha!
Haha, ja had ik ook . Nou, ik denk dat het in elk zkh anders is. Hier zijn luiertjes etc gewoon aanwezig en is er ook flesvoeding (Hero). Steriliseren zou ik vast thuis doen. Hier zei nl. De een: oh nee die kun je dan nu niet gebruiken en bij wisseling wacht werd ie door een collega gesteriliseerd. Ik had hydrofiele luier mee maar in principe was hier alles ruim aanwezig, verzorgingsproducten baby, voeding, luiers maar ook spuugdoekjes etc. Anders gewoon even een belletje doen naar het zkh?
Hier ook een bersie poging laten doen, helaas zonder resultaat. De versie was niet prettig, maar je weet dat het van korte duur is en dat het veel voordelen heeft al het lukt. Zou het een volgende keer weer doen. Ik ben afelopen dinsdag bevallen, we zijn natuurlijk begonnen, het streven was een vaginale bevalling. Helaas daalde onze uk niet verder in waardoor de ontsluiting stagneerde en is het alsnog een ks geworden. Het is jammer dat het alsnog een ks is geworden, maar ik ben blij dat ik het wel geprobeerd heb en dat de kleine er echt klaar voor was geboren te worden. Toen het een ks werd, had ik er ook vrede mee, het was op dat moment het beste voor ons zoontje. Wat voor mij wel heel belangrijk was in de afweging of we gingen proberen vaginaal te bevallen was dat alle omstandigheden zo positief mogelijk waren. Als ik jouw situatie zo lees, zijn de omstandigheden ook niet helemaal optimaal, en had ik denk ik gekozen voor een geplande ks. Succes in ieder geval, want het is echt niet makkelijk.