Bang voor de bevalling, wordt dit nog beter?

Discussie in 'De bevalling' gestart door Spathiphyllum, 3 mei 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent

Ik ben niet tegen pijnstilling (vorige bevalling remifentanil en ruggenprik) maar het maakt jou dus geen zak uit dat je kindje er last van kan hebben als je voor pijnstilling kiest? Terwijl er ook andere manieren zijn ..

2. xbabyxdx

xbabyxdx Niet meer actief

Ok... ik snap je standpunt. Maar hoe verklaar je dan dat er in Nederland een hoger aantal aan babysterfte voor komt en in andere landen waar een ruggenprik bijvoorbeeld bijna standaard is lager ligt?

Ps. Niet om je aan te vallen hoor :)

3. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Heb je daar een bron van? Zijn in die landen ook thuisbevallingen toegestaan? Denk dat de babysterfte in nl hoger ligt aangezien het helaas voorkomt dat een baby bij een thuisbevalling de hulp die nodig is te laat krijgt en dus overlijd. Ook is nl bijna het enige land die tot 42 weken of langer door laat lopen. Het zijn meerdere factoren die meespelen, een ruggenprik zorgt echt niet voor een lager sterfte cijfer want dan zou iedereen met ruggenprik moeten bevallen haha. Het is algemeen bekend dat het voor de borstvoeding beter is zonder pijnstilling te bevallen, ook kan jij als moeder koorts krijgen en je kindje ook dit zijn misschien lichte bijwerkingen maar wel belangrijk voor de eerste kritieke hechting uren. Ook kan de ruggenprik omhoog slaan dus het gevoel dat je geen lucht krijgt, ik heb na de ruggenprik nog maanden last van die plek gehad bijvoorbeeld ga zo maar door. Neemt niet weg dat ik na een bevalling van 15 uur nog steeds 4 cm had en ik smeekte om een ruggenprik ;) :p

4. xbabyxdx

xbabyxdx Niet meer actief

Nee oke. Maar ik denk dat iedereen er wel over nadenkt voordat zij een ruggenprik vraagt en weet wat de risico's zijn voor het kindje?
    Tenminste.... ik heb het wel eerst uitgezocht.
    En nee een ruggenprik voorkomt geen babysterfte. Was dat maar waar! ;)

5. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Nou als ik hier lees spuit mij maar plat dan denk ik niet :p

6. Igone

Igone Actief lid

26 mrt 2013
    120
    0
    0
    NULL
    NULL
    En bedankt dat je mijn mening ook respecteert. ;)

Dat oordeel dat meteen komt, is dus precies waar ik zo moe van wordt en wantrouwig. Natuurlijk weet ik dat er risico's zitten aan pijnbestrijding. Maar die zitten ook aan bevallen zonder pijnbestrijding. Dat is voor mij juist een reden om in het ziekenhuis te willen bevallen.

7. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Ik respecteer iedereen hier op het forum ! Dan zal ik het wel verkeerd geintepeteerd hebben het staat er een beetje vreemd snap je.
    Ik beval zelf in het geboorte centrum zodat er de mogelijkheid is om snel eventueel pijnstilling te krijgen, maar de drempel net iets hoger ligt het nog even zelf uit te houden.

Wat zijn de risico´s aan zonder pijnstilling bevallen?

8. Igone

Igone Actief lid

26 mrt 2013
    120
    0
    0
    NULL
    NULL
    Aan elke bevalling zitten risico's. Er sterven (ook in Nederland) nog steeds vrouwen in het kraambed en een groot deel van de bevallingen die thuis beginnen moeten halverwege toch naar het ziekenhuis worden verplaatst vanwege complicaties.

Waar het mij om gaat is dat iedereen het op haar manier moet doen. Die manier vinden en afwegen is al lastig genoeg zonder dat anderen daar over moeten oordelen.

9. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Dan breng je het verkeerd door te zeggen aan een bevalling zonder pijnstilling zitten ook risico´s dat hele deel pijnstilling heeft er niks mee te maken. Elke bevalling bevat risico´s zoals ik op de vorige pagina ook al zei.
    Tuurlijk moet een ieder het op haar manier doen maar niet iedereen maakt een goede afweging, vroeger deed iedereen het zonder pijnstilling dus begrijp niet zo goed waarom nu volgens mij 19% van de vrouwen al onder een ruggenprik bevalt..

10. Ik heb de cursus samen bevallen met mijn man gedaan. In deze cursus is zowel ruimte voor praten over complicaties enzo als voor het romantische verhaal van de thuisbevalling.... Hartstikke fijn.

Ik hoop dat je nog de informatie kan krijgen die je nodig hebt om te ontspannen, want juist door ontspannen je bevalling in te gaan kan je lichaam het overnemen en de pijnstillende hormonen aanmaken. Als jij angstig bent dan kan dat inderdaad de ontsluiting belemmeren en ervaar je veel meer én veel langer pijn dan nodig is.

11. Igone

Igone Actief lid

26 mrt 2013
    120
    0
    0
    NULL
    NULL
    En waar het mij dus om gaat is dat je zonder mij (of mijn verhaal) verder te kennen roept dat het mij geen zak kan schelen als er iets met mijn kindje gebeurt. Je weet helemaal niet of ik me in de risico's heb verdiept. Dat bedoel ik met het oordelen. Dat gebeurt meer op dit forum en ik denk niet dat het mensen verder helpt (behalve dan aan een schuldgevoel of het gevoel tekort te schieten). Vind ik heel jammer, vrouwen zouden elkaar moeten steunen.

12. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Ik denk dat je hormonen een beetje een loopje met je nemen en dingen te letterlijk neemt. Ik heb nooit gericht tegen JOU gezegd dat het jou NIET kan schelen wat er met jou kindje gebeurd :( Jammer dat je je zo aangevallen voelt..

13. Igone

Igone Actief lid

26 mrt 2013
    120
    0
    0
    NULL
    NULL
    Maar laten we elkaar verder vooral geen schuldgevoel aanpraten

14. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012