Ik ben erg benieuwd wie er hier ervaring heeft met de baarkruk. Mij lijkt het wel wat, maar aangezien het m'n eerste is ben ik wel benieuwd naar ervaringen van anderen!
Bij de eerste bevallen met baarkruk. Ideaal dat de zwaartekracht meewerkt, echter ging het voor ons mannetje te snel. Die hield er wet lungs aan over. Die heeft daardoor een week op de nicu gelegen. Maar qua bevallen vond ik het een zeer prettige houding! Bij de tweede mocht ik het niet van de verloskundige, dan zou het helemaal te snel gaan. Voor de derde heb ik de hoop maar opgegeven dat ik daar op mag
Zelf nog geen ervaring mee, maar heb ook wel van mijn nicht de tip meegekregen om een baarkruk te regelen.. Zij vond het ideaal.
Maar kwam dat dan door de baarkruk? Dat vind ik wel een beetje een eng idee! En nog een vraagje, hangt die verloskundige dan op de grond om te kijken ofzo? Ik vraag me echt af hoe ze dan de boel in de gaten houden en bijv. Weten wanneer je even moet stoppen met persen.
Ik heb er op gezeten met de cursus haptonomie Ik vond het wel lekker zitten maar kan me voorstellen niet heel lang, ik had na 5 minuten al een houten kont. Hou er rekening mee dat dan het persen vaak heel snel gaat en dus de kans op uitscheuren groter is.. Nee doe mij maar een bad
Heb er ook opgezeten, zat wel relaxt zo lekker bij mannetje in zn armen Weenie of ik de uitdrijving er echt op zou willen doen, maar om evt met weeën op te zitten, ja hoor
Ik heb er bij de tweede op gezeten en de baby is er ook op geboren. Ik vond het erg fijn. Had rugweeën en die kon ik liggend niet opvangen. Maar van het staan werd ik na een tijdje wel moe, dus toen was het prettig om te kunnen zitten. Mijn man zat achter me en hield me vast. Ik kreeg wel snel slaapvoeten, trouwens, maar dat heb ik op de wc ook altijd, haha. De geboorte ging heel heel heel erg snel, dat kwam waarschijnlijk wel door de zwaartekracht. De schade van onderen was dus ook navenant (7 hechtingen en van binnen veel schaafplekken). De verloskundige heeft me 1x getoucheerd terwijl ik erop zat, zij zat toen op haar knieën voor me, maar ze voelde alleen, zonder te kijken. Ik had toen 4 cm ontsluiting. 10 minuten later kreeg ik 1 enorme perswee en toen werd de baby echt gelanceerd, ze kon hem nog net opvangen voordat ie op de grond kukelde. Ik had een spiegel kunnen krijgen op de grond, maar voelde zelf niet zo de behoefte om mee te kijken. Mijn man vond het ook wel fijn dat hij niet alles kon zien, haha. Ik heb wel een hele mooie foto dat hij over mijn schouder kijkt naar de baby die ik dan net overneem van de verloskundige. Ik vond het een fijne houding om in te bevallen, maar bij de derde heb ik bewust gekozen voor liggend bevallen, in de hoop dat het allemaal iets minder snel zou gaan (zonder veel succes trouwens, ik wil niet weten hoe het was gegaan als de zwaartekracht ook nog mee had gewerkt).
Hier tijdens het begin van de bevalling gebruik gemaakt van de baarkruk. De VK gaf zelf aan om het daarop te proberen toen het op bed na een aantal keer flink persen mijn zoontje nog steeds niet was gezakt. Door de baarkruk te gebruiken zakte mijn zoontje al snel. Ik heb het wel op bed afgemaakt. Ik vond het wel een ideale oplossing!
Iemand die ik ken heeft haar stuit gebroken tijdens de bevalling, dus ik zou er niet aan moeten denken. Kan je nagaan wat een druk daarop staat!
Ik nijg er nu naar om de baarkruk wel te gebruiken voor het opvangen van de weeën, maar niet voor het daadwerkelijken persen. Vindt dat er toch ook wel veel nare verhalen zijn, en mega uitscheuren zit ik ook niet echt op te wachten!!!
Ik ben op de baarkruk bevallen. Na 36 uur weeën te hebben gehad was voor mij de overgang van puffen naar persen heel zwaar. De VK in het ZH vroeg of ik het op de baarkruk wilde proberen ja hoor alles om er vanaf te zijn. kreeg duidelijke instructies ze zei als ik zeg stoppen dan stop je en als ik zeg persen dan pers je. Met uitleg anders scheur je uit. Ik vond het heel fijn dat mijn man achter mij zat. Via een spiegel op de grond kon de VK zien hoe het met de baby ging. Met 3 keer persen is onze zoon geboren. En nee ik ben niet uitgescheurd. Had 2 kleine schaafwondjes waar niets aan gedaan hoefde te worden. Ik zou het zo weer doen. Succes in het maken van je beslissing
Ik heb opgegeven dat ik open sta voor verticaal bevallen, dis eventueel via de baarkruk. Maar hoeveel ruimte neemt het hele spul in beslag? Aangezien wij niet zo heel veel ruimte meer overhebben in onze slaapkamer en ik heb gelezen dat in dezelfde ruimte een bed beschikbaar moet zijn...
Bij mij was het persen op de baarkruk een uitkomst. Ze lag nog hoog en een beetje scheef voor de uitgang. Op bed persen, liggend ging niet zo. Met een paar persen op de baarkruk vorderde het een stuk beter, al ging haar hartslag opeens omlaag. Toen moest ik alsnog weer op bed gaan liggen omdat ze misschien met vacuüm pomp gehaald moest gaan worden. Eenmaal op bed ging haar hartslag weer omhoog en na drie keer persen was ze er! Geen scheur, wel wat schaafwondjes. Ik kan me voorstellen dat het bij een kleine baby (dochterlief was nogal fors en een groot hoofdje) en een baby die er netjes voor ligt te snel kan gaan. Maar mocht het een beetje moeizaam gaan kan je altijd een poging wagen op de baarkruk. Maar luister wel goed naar de verloskundige, en gebruik warme doeken, hierdoor heb ik geen enkele scheur.
Ik ga het volgende week wel bespreken met mn verloskundige. Als zij er een bij zich heeft, kan ik de optie openhouden. Kan me voorstellen dat het tijdens de weeen prettig is, als ik buikpijn had met ongesteld zijn zat ik ook graag op de wc haha, alsof er minder druk op staat ofzo. Je kunt natuurlijk altijd nog zeggen 'nu ga ik op bed liggen'.
Hier van onze laatste bevallen op de baarkruk en ik zei achteraf had ik dat maar eerder uitgevonden dan had ik al mijn bevallingen op de baarkruk gedaan. Op bed leek ik de weeen niet goed te voelen en had ik heel veel last van mijn bekken, maar eenmaal op de baarkruk was hij er met 5 minuten(ben bij alle 5 heel snel bevallen dat ik mocht persen, de oudste 8 minuten en dat was het langst van allemaal) Het mooie vond ik dat ik onze zoon zelf aan kon pakken. Hier niet uit gescheurd of iets en of het te snel was voor hem nee dat geloof ik niet, dann had onze jongste dochter het zwaarder gehad terwijl ik bij haar op bed ben bevallen. het is dat wij echt klaar zijn, anders zou ik bij mijn volgende bevalling weer voor een baarkruk gaan.
Ik ben op de barkruk bevallen. Heb er alleen met de persweeen op gezeten. Wel uitgescheurd van onderen maar bij een volgende zou ik het zo weer doen! Ik had rugweeen waardoor het op bed liggen voor mij niet lukte.
Hier 2 x bevallen op de baarkruk, nu zwanger van de derde en vraag de verloskundige zeker weer om hem mee te nemen. Spiegel op de grond en de verloskundige en partner en eventueel jijzelf hebben prima zicht op hoe het gaat...Hier dus prima bevallen. Geen enorme schade ook...(1e 5 hechtingen en 2e niks)