Ik kan me wel voorstellen dat je tegen de bevalling opziet, maar ik heb er geen last van. Eigenlijk heb ik wel zin in de bevalling (hm, ben ik nu raar?)!Weet je, ik denk altijd: op tv overdrijven ze gigantisch en in de bladen komen alleen de moeilijke verhalen. Ik bedoel, van een makkelijke relaxte bevalling is natuurlijk geen smeuïg verhaal te maken... Hoe vaak lees je nu een verhaal van: oh in een paar uurtjes was ik klaar? Ja hier lees ik die verhalen maar verder niet eigenlijk... Dus ik laat dat soort (horror)verhalen gewoon links liggen. Bovendien, men zegt dat het pijn doet. Maar ja wat is pijn? Dat is ook vrij subjectief. En je weet gewoon niet hoe het met je gaat. Misschien heb je een moeilijke bevalling misschien gaat het van een leien dakje. Een keizersnee is volgens mijn moeder echt niet relaxter dan een gewone bevalling. Je herstelt veel langzamer. Niet zo gek als je bedenkt dat je een enorme buikoperatie ondergaat... Dit is trouwens niet bedoelt om je angst te bagataliseren, ik hoop juist dat het helpt om het een beetje van je af te zetten... @ Lintje: mijn vk zei dat dat onzin is, dat de bevalling van je moeder niets zegt over jouw bevalling. Misschien stelt dat je een beetje gerust?
Ik ging bij mn dochter heel nuchter de bevalling tegemoed. Juist omdat ik niet wist wat het was kon ik er ook niet echt bang voor zijn want ik kon me er geen voorstelling van maken. Je weet van te voren dat het pijn gaat doen maar je weet ook dat die pijn weer weggaat (in gedachten houden als je daar straks ligt) Verder is elke bevalling anders, het soort weeën, de kracht van de weeën en natuurlijk ligt het ook aan je baby, hoe die ligt enz. Ik wou dat de bevalling van mij op die van mn moeder leek, dan was ik terecht niet bang geweest. Bij mij liep het allemaal heel anders en is het maar goed dat ik niet wist hoe het zou zijn, maar toen ik bezig was kwamen er idd wel krachten boven die ik niet had verwacht. Ik kreeg uiteindelijk een ks maar daar heb ik het een stuk moeilijker mee gehad dan met die pijn van de weeën. Een ks heeft ook een boel nadelen, alleen al dat je niet je kindje meteen op je krijgt, dat zou mij iig heel wat waard zijn. Succes!
ik ben met mijn 1ste zwangerschap niet bang geweest en keek er zelfs naar uit. Het was mij dan ook echt super meegevallen. Nu met de 2de kan ik niet wachten totdat het begint, weer heb ik er zin in. Tuurlijk heb ik wel wat pijn gehad, ik ben ook uitgescheurd (dat heb ik niet echt gevoeld), maar vond het zo gaaf om te doen! Ik zou liever 10 keer bevallen dan 10 zwanger zijn haha,, maar goed het 1 kan ik niet echt los van het andere zien..
Bang zijn voor de bevalling ken ik op zich ook wel, alleen was ikd us niet bang voor de bevalling op zich bij mijn eerste maar dat ik niet kon bevallen. Mijn oma en mijn moeder hadden nl allebij moeite met natuurlijk bevallen, mijn moeder is zelfs nooit natuurlijk bevallen omdat dat dus niet lukte, dus ik zag de bui al hangen. Nou mijn bevalling was geen pretje, maar is wel gewoon natuurlijk (na een inleiding dan) gebeurt, bovendien ben ik nu dus weer zwanger dus ben er helemaal niet door afgeschrokken
Dat geeft mij altijd moed. Juist omdat we nu in de tijd leven dat we zelf kunnen plannen om wel of niet zwanger te zijn, kiezen veel vrouwen weer voor een tweede, derde of zelfs meer kinderen. Dan denk ik, het is vast wel heel erg die pijn, maar iedereen heeft het er voor over, blijkbaar.
je weet niet half hoe dit comment mij geholpen heeft. Mijn moeder en oma hebben namelijk ook keizersnedes gehad omdat hun bekken te smal waren en ik ben zo bang dat ik dat dan ook heb. De VK probeerd me steeds gerust te stellen dat het bij mij anders kan zijn. Dus elk verhaal dat het bij iemand anders was helpt me weer..
Ja snap ik echt vooral omdat zowel mijn moeder als mijn oma problemen hebben gehad, mijn oma zelfs met een kindje wat vlak na de geboorte doodging en mijn moeder die na een olifantendracht (toen werd je nog niet ingeleid met 42 weken) na veel weeen en ellende geen milimeter ontsluiting kreeg en dus een keizersnede. Maar goed ik heb dus de eerste 1,5 cm uit mezelf gekregen en ben met 42 weken en 2 dagen na een inleiding echt toch nog supervlot bevallen zonder keizersnedes of andere akeligheden gelukkig Dus het komt vast helemaal goed!
Tijdens mijn zwangerschap was ik ook heel erg bang voor de bevalling. Het hele gebeuren er omheen en vooral de pijn...... Dit alles werd versterkt door mijn achtergrond (misbruikverleden ). Wat mij geholpen heeft? Tijdens de zwangerschap dit alles aankaarten bij de huisarts (die doet hier de bevallingen) en mijn man en ik zijn samen naar een haptonoom geweest (haptonomische zwangerschapsbegeleiding). Vooral toegeven dat je bang bent, dat scheelt al... En, uiteindelijk ben ook ik bevallen van een mooie meid (snelle bevalling, spoed naar het ziekenhuis, uiteindelijk vaccuumverlossing). Ok, ik geef toe tijdens de bevalling ben ik meerdere keren door het lint gegaan (zo boos/bang/verdrietig tegelijk ). Maar het is me gelukt! Ik ben er trots op, zelfs zo trots dat ik nog wel een keer zwanger wil zijn en dus ook wil bevallen! Ik wil er nog wel meer over zeggen maar niet zo op het forum, wil je meer weten, stuur dan een PBtje......
Toen ik zwanger was zag ik niet op tegen de bevalling, ik heb altijd gezegd ik weet niet wat ik moet verwachten en laat het over mij heen komen. Ik heb wel de cursus yoga gedaan, ik heb hier ook heel veel baat bij gehad. In totaal heb ik vier over gedaan over de totale bevalling. Onze kleine meid wilde zo snel mogelijk op de wereld komen. De weeën kon ik goed opvangen ondanks dat ik een weeënstorm had. Ik vond de laatste cm het heftigst maar die laatste vier cm duurde ook maar 20 minuten. Het persen vond ik een heel aparte ervaring. Ik had geen idee dat de persdrang ook echt als een poepdrang zou voelen, ik vond het persen pijnlijker dan de weeën zelf, maar ik moet zeggen je hebt de pijn snel een plekje gegeven. Ik kan je niet vertellen dat het niet pijnlijk is, maar het is niet iets wat je je al te druk over hoeft te maken, en ben je straks bij de bevalling te bang dan kun je altijd om pijnbestrijding vragen. Veel succes en geniet nog lekker van je zwangerschap. Groetjes Monique76