Hoi eline82 Wat een moeilijke situatie. Meid, probeer er open over te zijn tegen je vk en evt gyn en vriend. Een eventuele inwendige echo zal niet de enige keer zijn dat er een intieme aanraking door iemand anders dan je vriend plaatsvindt tijdens je zwangerschap. Als er tijdens de zwangerschap geen inwendig onderzoek nodig is (voor bijv een uitstrijkje of een controle op streptokokken (doen ze trouwens echt niet altijd hoor)) zal het tijdens de bevalling toch wel gaan gebeuren (dit klinkt als bangmakerij, sorrie, bedoel het niet zo). Ze willen namelijk tijdens de weeen de ontsluiting van de baarmoedermond controleren, en dat doet de gyn/vk door met zn/haar vingers diep in je vagina te voelen. Het lijkt me zo vervelend als je daar ontzettend tegen aan gaat zitten hikken. Als ze je verhaal weten zullen ze vast minder routinematig "even voelen" en je proberen te laten ontspannen. Je kunt het er dan ook vantevoren met je vriend over hebben: misschien wil je graag dat hij bij je blijft tijdens zo'n controle, of misschien wil je dat juist niet uit schaamte bijvoorbeeld. Zo kunnen jullie je er allebei op voorbereiden en begrip proberen/leren op te brengen voor elkaars emoties en gevoelens. Heel veel sterkte ermee, D.
Aanstaande vrijdag is het dan toch zo ver. Ik ga dan voor een echo. Hopelijk is het dan mogelijk met een uitwendige en zo niet heb ik voor mezelf besloten dat ik dan een nieuwe afspraak maak. Liefs eline82
Goed zo meid. Geen dingen doen die je niet wil laten doen. Toch denk ik wel dat het verstandiger is dat je de VK deels inlicht over de situatie. Als je straks gaat bevallen moet ze ook voelen hoeveel ontsluiting je heb en dat zou voor jouw heel erg onprettig kunnen zijn. Als je het niet wil vertellen zou je het ook op een briefje kunnen schrijven en het haar kunnen laten lezen. Wil je niet tegen het hoofd stoten hoor maar ik wil niet dat jij straks aan het puffen bent en door de spanning van een inwendig onderzoek helemaal dicht slaat.
Hoi Eline, Wat vervelend dat je dit allemaal hebt mee moeten maken. Ik ben het wel met de meiden eens dat je er misschien toch met iemand over moet gaan praten met je vriend en misschien een maatschappelijk werker zelfs, of psycholoog, want het kindje moet er toch echt een keer uit. En dan zul je echt gecontroleerd gaan worden. Tijdens de gewone onderzoeken bij de vk zullen ze ook aan je buik gaan zitten, straks ook elke keer met de doptone (is uiteraard niet verplicht, maar ze willen wel graag het hartje horen en jij waarschijlijk ook ) Ik heb met 6,5 week een inwendige echo gehad, je moet idd achter een gordijntje je kleding uittrekken. Misschien is het handig om een jurkje aan te trekken, die kun je gewoon aanhouden en voel je je niet zo bloot als je naar de stoel loopt. Verder doet onze vk met 8 weken al echo's op de buik. Wordt wel aangeraden om voordat je er heen gaat 2 grote glazen water te drinken zodat je blaas goed vol is en je baarmoeder opdrukt. Misschien een tip voor je en lukt het zo wel om een uitwendige echo te doen. Met 11 weken had ik een uitwendige echo met lege blaas, ging prima (kan niet zien hoe ver je bent want je banner doet het bij mij niet) Veel succes en ik hoop dat je vrijdag een prachtige echo van je kindje in je handen hebt!
Aah meis wat moet dit moeilijk voor je zijn, weet helaas wat het is om misbruikt te zijn bij de intake van mijn vk,vroegen ze ook of ze ergens rekening mee moesten houden,kwa als je misbruikt bent geweest of wat dan oojk, dan schrijven ze dat op en houden ze er rekening mee weet niet of je het niet erg vind als een vrouw een inwendige echo zou moeten doen?