Baby/dreumes 1 jaar oud en dagje uit/mazelen?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door MamaMiaatje, 12 aug 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MamaMiaatje

MamaMiaatje Bekend lid

11 feb 2008
    887
    0
    0
    Ons jongste kindje is bijna 1 jaar. We hebben ook nog een peuter en een kleuter.
    In de vakantie vinden we het leuk om een dagje of een paar daagjes uit te gaan met de kids, bijvoorbeeld naar speeltuin of dierentuin o.i.d, maar aangezien er een mazelenepidimie heerst in Nederland weet ik niet of dit raadzaam is, aangezien onze jongste dus nog niet is ingeënt voor mazelen/BMR.
    Ik vind het ook niet prettig om onze jongste niet mee te nemen en bij oppas achter te laten, want in de vakantie willen we graag met het hele gezin bij elkaar zijn.
    We kunnen natuurlijk ergens naartoe gaan, waar de mazelenepidimie niet heerst (bepaalde delen van Nederland), maar op plekken waar je gezellig een dagje uit kan gaan, komen vanzelfsprekend meerdere mensen, uit het hele land en dus ook de kans dat er een aantal mensen met mazelenbesmetting rondlopen.
    Ik weet dus niet wat wijs is.
    Ik heb bijvoorbeeld dit op Wikipedia gelezen, is een complicatie van de mazelen en erg gevaarlijk. In werkelijkheid schijnt het niet bij 1 op de 10.000 kinderen voor te komen, maar veel vaker hb ik elders gelezen en wel 1 op 3300.

Subacute scleroserende panencefalitis - Wikipedia

Wat zouden jullie doen? Ze geven hier (waar wij wonen) niet vervroegd de BMR vaccinatie, wachten liever tot 14 maanden.
    Ik vind het wel een beetje een dillema, maar vind onze kinderen het allerbelangrijkste, dus als we beter thuis kunnen blijven, dan doen we dat.
    Graag jullie meningen, adviezen, ideeën.
    Bedankt alvast!

2. raspberry

raspberry Niet meer actief

Als je kinderen gezond zijn, kun je gewoon weg hoor. De kans dat je tijdens een dagje uit een besmetting oploopt, is zeer klein.
    Daarnaast is mazelen voor een gezond kind nog altijd een vervelende kinderziekte, maar over het algemeen echt niet meer dan dat. Complicaties doen zich over het algemeen voor bij kinderen die toch al gezondheidsproblemen hebben. Voor dingen als hersenvliesontsteking zou ik dus echt niet bang zijn. De kans dat je kind dat krijgt bij de mazelen is echt erg klein. Als het om 1 op de 10.000 gaat, is dat dus 0,01% en zelfs als het cijfer van 1 op de 3300 klopt, heb je het nog steeds maar over 0,033%...

3. blauwespeen

blauwespeen Fanatiek lid

20 mei 2012
    2.133
    0
    0
    NULL
    Gelderland
    Ik zou gaan. De kans op besmetting is klein. Wij wonen in het risico gebied maar ik neemt de kinderen gerust mee naar de speeltuin, supermarkt en de markt.
    En is het niet over nu?

4. MamaMiaatje

MamaMiaatje Bekend lid

11 feb 2008
    887
    0
    0
    Nee, volgens mij is het nog niet over de epidemie, het aantal patiënten loopt nog steeds op geloof ik.

5. raspberry

Een paar weken terug werd steeds gezegd dat ze de piek van deze uitbraak na de zomervakantie verwachtten.
    Maar op dit moment gaat het om 1000 patienten die zich gemeld hebben. Vanaf het begin van de uitbraak dus, dus het grootste deel van die 1000 is allang weer beter.

6. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    +1 gewoon lekker gaan dus.

7. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.702
    2.513
    113
    De piek zou nu in het zuiden komen, omdat daar de scholen weer begonnen zijn.

8. MamaMiaatje

MamaMiaatje Bekend lid

11 feb 2008
    887
    0
    0
    Vind het echt moeilijk wat te doen. Onze kleine krijt pas over ruim twee maanden de BMR prik, dus tot die tijd is het toch wel een beetje opletten, want ze verwachten inderdaad dat de piek nog komt.
    Als wij een een dagje uit gaat met de kids, kunnen we altijd mazelenpatiënten overal tegen komen natuurlijk. Vooral in de vakantietijd.
    Ik snap ook wel dat je niet in quarantaine kunt gaan zitten en dat wil ik ook niet, maar ja, ik weet niet wat wijsheid is.

9. raspberry

Ja, als je zo bang bent, is het misschien wel handig om in quarantaine te gaan zitten....
    Niet vervelend bedoeld hoor, maar als het feit dat er op een bevolking van 16 miljoen nu sinds het begin van de epidemie nog maar 1000 geregistreerde mazelen-gevallen zijn geweest, je toch zo bang maakt dat je kind op een dagje uit misschien toch iets oploopt, is het misschien gewoon handiger om thuis te blijven.
    Ik denk echt dat de kans dat je kind tijdens een dagje uit een besmetting oploopt, heeeeeel erg klein is. De kans dat het gewoon in je eigen supermarkt, school of op visite gebeurt, is ws veel groter.

10. Emily27

Emily27 Fanatiek lid

14 nov 2011
    2.616
    2
    0
    Haha, gewoon gaan joh! Mazelen is ook maar mazelen, uiteindelijk. De meeste kinderen die het krijgen zijn er slechts een paar daagjes ziek van en meer niet. Het is geen polio, ofzo ;).
    En van een dagje uit krijg je niet zomaar ziektes, dat krijg je vooral van in afgesloten ruimtes opeen zitten en huid-op-huid-contact. Ga je dus naar de dierentuin of zoiets dan is de kans nogal klein dat je een besmetting oploopt, zelfs áls er al op dat moment iemand met mazelen rondloopt (wat ook niet eens zo waarschijnlijk is).

Mijn dochter is ook ruim 12 mnd, heeft dus nog geen bmr, ik woon nabij de bible belt, en ze gaat 2 dagen p/w naar de creche. Dát is pas living on the edge :D;).

Don't worry!

11. Pooh28

Pooh28 Actief lid

12 jun 2009
    228
    0
    0
    Duitsland
    Of je wel of niet gaat kann niemand voor jou beslissen, als jij bang bent dat jou kindje ziek wordt dan laat je het lekker tot ze haar inenting gehad heeft.

Wat ik absoluut niet begrijp is dat er altijd zo makkelijk gepraat wordt over mazelen.
    Het is Maar mazelen.... tja zo kann je het zien ik denk er zelf anders over.
    Hier (De) is laatst een hele docu op tv geweest over mazelen en zo onschuldig is deze kinderziekte nou ook weer niet.
    Goed late complicaties komen niet vaak voor Maar ik moet er niet aandenken dat 1 van mijn kinderen ze zouden krijgen.

(Een zeldzame late complicatie van mazelen is subacute scleroserende panencefalitis (SSPE) die wordt veroorzaakt door een persisterende langzaam progressieve mazeleninfectie van de hersenen. Jaren na een ogenschijnlijk normaal verlopen mazeleninfectie ontstaan toenemende gedragsafwijkingen en neurologische symptomen, uitmondend in een vegetatieve toestand en na verloop van maanden tot jaren leidend tot de dood. Voor invoering van mazelenvaccinatie was de incidentie in Nederland tien tot vijftien gevallen per jaar.)

In die docu was er ook een arts die vertelde dat jaren geleden een patientje meerdere andere kinderen met mazelen had aangestoken in zijn praktijk en dat 3 van deze kinderen deze late complicatie hadden gekregen, 2 waren inmiddels overleden en de derde lag in coma.
    Ook de ouders van 1 Kind kwamen aan het woord en de beelden die ze van die jongen lieten zien.. echt erg.
    Zo denk je dat je een gezond Kind hebt en dan dat.

Het is trouwens niet mijn bedoeling om paniek te schoppen want zoals gezegt de comlicatie komt echt niet vaak voor, Maar om nu te zeggen van het is Maar mazelen vind ik nogal makkelijk..

12. MamaMiaatje

MamaMiaatje Bekend lid

11 feb 2008
    887
    0
    0
    Pooh 28, ik heb dus ook een artikel gelezen over de hersenaandoening waar jij het over hebt en mede daardoor ben ik gaan twijfelen wat verstandig is. Gaan of niet gaan?
    Idd word mazelen soms onderschat door mensen. Het is niet voor niets een kinderziekte die in het rijksvaccinatie programma opgenomen is.
    En natuurlijk is de kans klein op complicaties, maar ik zou toch niet willen dat onze kleine mazelen krijgt hoor.
    En het komt misschien zo over alsof ik bang en paniekerig ben, maar dat is toch wel een beetje begrijpelijk?

13. Pooh28

Pooh28 Actief lid

12 jun 2009
    228
    0
    0
    Duitsland
    Het is heel begrijpelijk.
    Ik ben echt niet zo bang dat mijn kinderen ziek worden, gaat er hier echter zoiets rond als mazelen dan vermijd ik grotere mensenmassa,s eventjes, het is ja niet zo dat je dan nooit Meer ergens naar toe gaat;)

14. Emily27

Emily27 Fanatiek lid

14 nov 2011
    2.616
    2
    0
    De kans op complicaties bij mazelen is echter klein. Je kan ook complicaties krijgen bij griep, buikgriep, etc hoor! En die kunnen ook ernstig zijn, zeker ook bij zwakke gezondheid, net als mazelen.
    Ja, mazelen kan ernstig verlopen, daarom zit het ook in het vaccinatieprogramma, maar het is nu ook weer geen doodsvonnis als je mazelen oploopt hoor...
    Mensen die hun kinderen niet laten inenten begrijp ik echt niet, ik probeer dan ook niet te zeggen dat mazelen hetzelfde is als een verkoudheidje en 'gewoon iets wat kinderen moeten doormaken' of dergelijke onzin, maar om je nu maandenlang in huis op te sluiten omdat je misschien wel eventueel in aanraking kan komen met een kindje met mazelen... pfff... Dat zou mij echt te ver gaan!
    Maar uiteraard beslis je dit helemaal zelf ;)

15. Eylem

Eylem Niet meer actief

Maar zit je 24 uur per dag binnen met de kleine dan? Als je boodschappen gaat doen of gaat wandelen kun je net zo goed besmet worden. En als je echt zo bang bent, kun je maar beter wel de BMR vervroegd laten geven. Dit lijkt me niet gezond voor je gemoedsrust ;)

16. Pooh28

Pooh28 Actief lid

12 jun 2009
    228
    0
    0
    Duitsland
    Ik zit zeker niet 24 uur per dag binnen, boodschappen en wandelen doe ik echt wel, ik ga bij zoiets alleen grotere mensenmassa,s uit de weg.
    Natuurlijk kunnen ze ook bij de buurt super wat oplopen maar goed als je helemaal geen risico,s wil lopen dan heb je geen leven meer.

17. MamaMiaatje

MamaMiaatje Bekend lid

11 feb 2008
    887
    0
    0
    Hier nog een recent stukje over de mazelen gevonden, zo'n onschuldige ziekte is het niet hoor:

Vijf vragen over mazelen

Sinds mei zijn in Nederland al ruim 300 gevallen van mazelen gemeld. Wat zijn de symptomen en gevaren van deze ziekte, die voornamelijk voorkomt bij kinderen die niet ingeënt zijn? NU.nl legt het uit in 5 vragen.

Wat zijn de symptomen van mazelen?
    Het eerste teken van mazelen is doorgaans hoge koorts, die 10 tot 12 dagen na de besmetting opspeelt en 4 tot 7 dagen aanhoudt. Dit gaat in de beginfase meestal gepaard met een loopneus, hoesten, rode waterige ogen en kleine witte vlekjes aan de binnenzijde van de wangen.
    Na een aantal dagen ontstaat huiduitslag, meestal in het gezicht of de nek. De uitslag verspreid zich in de dagen erna, tot het de handen en voeten heeft bereikt en houdt 5 tot 6 dagen aan. Daarna verdwijnt het weer. De uitslag openbaart zich normaal gesproken binnen 14 tot 18 dagen na de blootstelling aan het virus.
    Hoe raak je besmet?
    Het mazelen-virus is hoogst besmettelijk en wordt verspreid door hoesten, niezen, lichamelijke aanraking of direct contact met besmet slijm uit de neus of mond.
    Het virus blijft in de lucht of op oppervlakten twee uur actief en besmettelijk. Het kan tot 4 dagen voor en 4 dagen na het ontstaan van de huiduitslag worden overgedragen door een besmet persoon.
    Mazelen komt vaak voor onder slecht gevoede jonge kinderen. Vooral kinderen met een gebrek aan vitamine A of een door hiv of andere ziekten verzwakt immuunsysteem zijn kwetsbaar.
    Is het een gevaarlijke ziekte?
    Mazelen is een uiterst besmettelijke ziekte, die rond 1980, nog voor wijdverspreide vaccinaties, wereldwijd gemiddeld 2,6 miljoen levens per jaar eiste.
    De meeste mazelen-gevallen met dodelijke afloop worden veroorzaakt door complicaties door de ziekte. Deze komen vooral voor bij kinderen onder de 5 of volwassenen boven de 20. Het gaat daarbij bijvoorbeeld om blindheid, hersenontsteking, diarree en uitdroging, oorinfecties of problemen de luchtwegen.
    In derdewereldlanden leidt omstreeks 10 procent van de besmetting met mazelen tot de dood, door ondervoeding en een gebrek aan adequate gezondheidszorg. Zwangere vrouwen lopen door besmetting ook een verhoogd risico op complicaties die kunnen leiden tot miskramen of vroegtijdige bevallingen.
    Komt de ziekte vaak voor in Nederland?
    In Nederland wordt sinds 1976 gevaccineerd en sindsdien komt mazelen nauwelijks nog voor. De periode 1999-2000 was daarop echter een uitzondering, met een piek van 2386 gevallen in in 1999. Ook eind jaren 80 was er een kleine epidemie.
    Zoals in 2013 de meeste gevallen voorkomen in wat de 'bible-belt' - een strook van Zeeland tot de Veluwe - wordt genoemd, sloeg de mazelen ook tijdens de epidemie van 1999-2000 vooral in die regio toe. In de 'bible-belt' wordt vaak uit geloofsovertuiging niet gevaccineerd.

Pooh28, zou jij wel naar een dierentuin o.i.d. gaan? Aangezien jij zegt dat je grote mensenmassa's vermijdt?

18. Pooh28

Pooh28 Actief lid

12 jun 2009
    228
    0
    0
    Duitsland
    Naar de dierentuin zou ik niet gaan, met de jongste naar de winkel hier in het dorp wel en bv wandelen in het bos.
    Ik zou mij zoals gezegt echt niet helemaal in huis opsluiten maar onnodige risico,s nemen doe ik ook niet.

19. raspberry

Ehm, dit stukje zet de complicaties van mazelen nogal zwaar aan. Het RIVM geeft aan dat er op de 1000 gemelde gevallen 1 persoon overlijdt aan mazelen of de complicaties daarvan, in Nederland.
    Zij gaan er tegelijkertijd van uit dat op 1000 gemelde gevallen het werkelijke aantal zieken hoger is en op kan lopen tot 10.000.
    In Nederland is sterfte door mazelen daarmee ergens tussen 1:1000 en 1:10.000.

In dit stukje wordt nogal ingezoomd op het feit dat mazelen bij slecht gevoede kinderen enorme complicaties kan geven. Dat geldt heel duidelijk NIET voor nederlandse kinderen.
    Vind dit dus nogal een stemmingmakend stukje, niet eerlijk realistisch voor de nederlandse situatie...

20. Emily27

Emily27 Fanatiek lid

14 nov 2011
    2.616
    2
    0
    Inderdaad, mee eens Rozemarijke.
    Prima om mazelen te voorkomen met een inenting als dat kan, maar het is gewoon geen ziekte a la polio of zoiets.
    En in een dierentuin... hoe moet een <14 mnd oud kind daar nu mazelen oplopen? Die zijn nog te klein om precies in de speeltoestellen te hangen waar andere kinderen in klauteren, en van kijken naar olifanten krijg je geen mazelen. Als je je kind gewoon niet de bankjes laat aflikken of zoiets zou je safe moeten zitten. ;)

Deel Deze Pagina