Bang voor de toekomst door alle bezuinigingen

Discussie in 'De lounge' gestart door Flensje1979, 1 apr 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jenala

Jenala Fanatiek lid

16 apr 2010
    1.906
    60
    48
    Nou, ik hoop dat ze met de huurprijzen wel kijken naar het woonoppervlakte en niet alleen naar het salaris.
    Wij wonen met zn drieen in een klein k*t flatje, waar we zelf een kinderkamer in hebben moeten zetten. We willen hier heel graag uit, maar omdat we teveel verdienen is dat vrijwel onmogelijk. Er is zo weinig doorstroom in de grotere huizen.
    En particulier huren is hier echt onbetaalbaar (randstad).
    Kopen is voor ons helaas nog geen optie, omdat mijn man nog geen vast contract heeft.
    Dus wij zitten hier verplicht met zn drieen in een 1 persoonflat. Idd voor nog geen 400 euro in de maand. Maar voor deze flat wil ik ook echt niet veel meer betalen.
    Wij kunnen prima 700/800 euro betalen, maar wel voor een groter huis graag, waar we al zo lang op wachten:x

2. butterfly83

butterfly83 Fanatiek lid

14 feb 2008
    2.047
    46
    48
    friesland
    ja, ook ik maak me zorgen.
    Ik werk in de zorg en manlief in het onderwijs, het onderwijs wordt momenteel zo hard gepakt en er vallen zowel op basisonderwijs als v.o zo veel ontslagen dat ik werkelijk niet kan bedenken hoe ze dat op willen lossen.
    Wij hebben 2 jaar geleden dit huis gekocht en konden dat 'makkelijk' doen. In 2 jaar tijd is alles zo bezuinigd dat ik het spannend vind of we dit huis in de toekomst ook kunnen blijven betalen. En dat vind ik een vervelende gedachte!

3. Jel

Jel Niet meer actief

Het is wel zo dat je er dan niet alleen mee te maken hebt, maar iedereen heeft er dan mee te maken...

Maar ik heb vaak ook het idee hoor dat je werkt voor je vaste lasten en er nog maar weinig geld is voor andere dingen.

4. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.163
    8.145
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    En dan te bedenken dat ze verwachten dat de benzine in Juli 2,20 is...

5. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    jij misschien niet... maar ik ben ontslagen en merk het dus wel...

6. Belle1981

Belle1981 Bekend lid

5 jun 2011
    654
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wij huren ook in de vrije sector. Wij zitten makkelijk boven die inkomensgrens, ik werk 9 uur per week, mijn man 36. Mijn man heeft een normale baan met onregelmatige diensten, veel nachten, wat dus veel energie kost. Hij verdiend bruto goed, maar echt, enig idee hoeveel belasting er ingehouden wordt, als je meer verdiend? hij krijgt er echt netto niet zoveel van hoor, we schrikken ons iedere keer lam dat sommige delen van zijn inkomsten op 55 % belast worden. Je houdt er echt niet zoveel aan over, maar, we moeten wel overal de volle pond voor betalen, duur huurhuis, dus ook meer andere kosten als gas en licht, we krijgen geen enkele toeslag, echt veel houdt je er op den duur niet aan over.

Ik snap nu ook precies wat mijn moeder vroeger zei: wij werken hard en moeten overal voor dokken, krijgen nooit wat, en houden dus ook gewoon minder over dan sommige anderen.

Eerlijk? nee, voor ons voelt werken dus als straf soms, maar heb je een keus? nee, want dan kom je net zo goed in de problemen.
    En serieus, dan heb ik gewoon een inkomen van niets....

Het wordt alleen maar meer, duurder etc. Ik vraag me af of onze kinderen later nog enigzins een normale kans maken op een betaalbare woning.

7. marilouise

marilouise Niet meer actief

natuurlijk hebben ze daar geen recht op tot 29000 toch maar ?

8. Amfy

Amfy Niet meer actief

en dat willen ze dus gaan veranderen wat ik begreep dat dat tot 33000 gaat gelden

9. evelien69

evelien69 VIP lid

16 sep 2007
    5.531
    3
    38
    verzorgende
    herkenbaar, hier gaat ook veel weg zo.... maar ja wij kunnen het wel betalen ook al houden we minder over..... waar moet je het anders weghalen.... je kunt een kale kip niet plukken.....

10. Jucade

Jucade VIP lid

20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Dan word t 'gewoon' weer als vanouds.. Opa/oma blijft in huis wonen bij je. Hebben ze ook meteen mantelzorg en kunnen we de kosten delen :s

11. Flensje1979

Flensje1979 Actief lid

31 aug 2010
    130
    0
    0
    Noord Holland
    Met alle respect, dan neem ik nog liever een nanny in huis:D

12. marilouise

marilouise Niet meer actief

wat ik zo net even zag is dat het met scheefhuren gaat om de bedragen boven de 43000 euro

schrok al wij hebben het nu even niet zo breed 1 salaris ik geen werk ga voor mezelf beginnen doe een opleiding ww over, dan zou dat heel slecht uitkomen.

die huurtoeslag daarentegen zou ik wel fijn vinden :D

13. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

komt denk ik omdat ee hypotheek krijgen heel lastig is nu. pas als dat makkelijker wordt mogen ze de huurprijzen verhogen vind ik.

14. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    De meesten van jullie hebben de laatste crisis (niet bewust) meegemaakt dus ik kan me voorstellen dat er dan wat angst ontstaat ... voor het onbekende. Dit is niet de eerste crisis en het zal ook vast de laatste niet zijn. Eind jaren 70/begin jaren 80 zaten we ook in een diep dal (huizenprijzen die nog veel verder kelderden) en een werkeloosheid die erg hoog was, bezuinigingen waren ook aan de orde. En daarna is het ook goed gekomen. Economieën doen dit nu eenmaal ;)

Nee hoor, makkelijk zal het vast niet worden de komende tijd, maar ik wordt er niet angstig van.

15. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.516
    36.478
    113
    Ik word er ook niet heel angstig van, zoals al gezegd, dit is de normale tendens en het zal ook wel weer overgaan, zo niet, dan zullen we dus moeten leren het met minder te doen (al is dat ngo niet zo makkelijk).

16. Chillin

Chillin VIP lid

22 mrt 2007
    68.818
    905
    113
    Zorgprofessional.
    Belgische grens.
    Maak me geen zorgen,heb juist zin in de toekomst.Ik geniet elke dag,daar kies ik voor.

17. Sam86

Sam86 Fanatiek lid

16 aug 2007
    1.610
    89
    48
    Vrouw
    Mama
    Amersfoort
    Wij hebben schulden... Veel... Hard werken door stomme keuzes en nog tekort komen. Niet alles is kommer en kwel, maar door de crisis kan ik mijn auto niet houden. Door de crisis kan ik mijn standaard boodschappen niet meer betalen van 80 euro.

Nu zijn wij bezig om echt terug te gaan in de tijd :D We gaan met mijn familie samenwonen. Een groter huis zoeken wat altijd goedkoper is dan 2 huizen.
    Minder privacy, maar wel de sociale zekerheid hebben en zeker zijn dat er genoeg in het huishoudpotje zit...

18. collo003

collo003 VIP lid

12 feb 2009
    7.802
    1
    0
    Oeteldonk
    Flensje
    Als boodschappen ook door de overheid gesubsidieerd zouden worden zou ik idd ook zijn voor een loonstrookjescheck in de supermarkt. Vergeet niet dat een woning gewoon vaak 800-900 euro kost en dat als jij minder betaald, dat komt omdat de prijs kunstmatig laag gehouden wordt. Lees, je krijgt dus al subsidie daarop. Dan is het toch logisch dat je met een hoog inkomen die subsidie niet krijgt, maar gewoon betaald wat iets kost? Dan komt er ook meer ruimte op de woningmarkt voor mensen die het wel echt nodig hebben en dat verdwijnen die belachelijk lange wachttijden voor een woning.

Daarbij gaat de huur niet maandelijks omhoog. Standaard worden de huren dit jaar geïndexeerd met 2,3%. Een corporatie mag deze huur maximaal in rekening brengen, maar het mag ook minder. Daarnaast komt er voor de hogere inkomens 5% bovenop dit jaar. Dit mag idd volgende jaren ook weer gedaan worden tot een bovengrens. Sowieso mag het niet hoger worden dan de maximaal redelijke huurprijs die voor elke woning vastligt (op basis van woningwaarderingspunten). Voor sociale huurwoningen betaal je vaak tussen de 60-70% van deze maximale huurprijs.

Overigens ben ik zelf wel bang voor de nog scherpere bezuinigingen voor de kinderopvangtoeslag. Moest dit jaar al 250 euro meer gaan betalen. Als ze dat voor volgend jaar weer in petto hebben....:$;)

19. MissXX

MissXX Fanatiek lid

9 okt 2011
    2.027
    0
    0
    Nijmegen
    Ik ben niet angstig, maar kan me wel eens zorgen maken ja..
    Dat kunnen er wel eerdere crisissen zijn geweest, maar dat is voor mijn tijd.

Waar ik me het meesten zorgen om maak, zijn de inkomensafhankelijke kosten. Ik wil niemand voor het hoofd stoten en het gaat natuurlijk niet voor iedereen op, maar waarom iemand met een hoog inkomen overal meer voor laten betalen? Velen hebben hard gestudeerd, werken veel of hebben bepaalde risico's genomen (ja mensen met lage inkomens kunnen dit ook gedaan hebben), dus waarom (zoals iemand als voorbeeld gaf) zou die persoon 900 euro huur moeten betalen terwijl haar buurvrouw maar 400 betaalt omdat zij geen geen had haar school af te maken of noem maar op.. En dit is natuurlijk wel heel zwart/wit, maar wel duidelijk..

Ik studeer nog, maar ik weet dat ik de komende 4 jaar niet hoef te werken. Door het inkomen van vriend zouden we zoveel kinderopvangkosten betalen dat ik daar haast niets aan over houd, vooral niet verrekend met de heffingstoeslag die ik nu ontvang. Dan blijf ik toch echt liever bij mijn kind! Daar gaat mijn verdere ontwikkeling de komende jaren..

20. Shantii

Shantii Bekend lid

30 jan 2010
    893
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik snap om eerlijk te zijn ook totaal niet de denkwijze van de mensen die zeggen dat mensen met hogere inkomens maar overal meer voor moeten gaan betalen...... Waarom zouden die mensen geen recht hebben op hetzelfde huis voor hetzelfde bedrag? Op dezelfde boodschappen voor hetzelfde geld? Alleen omdat ze meer verdienen?

Sorry maar ik kan me daar zo over opwinden! Wij verdienen ver boven modaal, hebben het echt niet slecht. Maar we werken er keihard voor! Ik ben van mening dat bijna iedereen goed kan verdienen, mits je dit zelf wilt en je je hier voor in zet. Als ik 40 uur in de week ga werken, verdien ik een stuk minder, maar ik kies er zelf voor om gemiddeld zon 70-80 uur per week te werken. Die keuze hebben andere mensen ook, alleen kiezen die er voor om het te houden bij een parttime baan of een standaard 40 urige werkweek. Prima dat respecteer ik volkomen, ieder zijn of haar eigen keuze. Maar omdat ik er dus voor kies om meer te werken moet ik er maar voor gestraft worden omdat anderen er voor kiezen minder te werken? Zo werkt dat niet!

Het is makkelijk om te roepen dat rijke mensen maar meer moeten betalen.. Hoge inkomens komen er niet vanzelf, daar word vaak keihard voor gewerkt (tuurlijk heb je hier en daar wat uitzonderingen) maar er zijn genoeg mensen die keihard werken om goed te verdienen. Het is al zo dat als je goed verdiend je 52% van je loon mag inleveren aan belasting en dan zou ik zeker nog meer moeten inleveren omdat ik werk? Ik zou dus beter op me kont kunnen gaan zitten en een part time baan kunnen hebben want dan zou ik wel recht hebben op goedkope boodschappen, een goedkoop huurhuis? Want dat is hoe het hier nu omschreven word en dat vind ik echt krom! Mensen met hoge inkomens moeten al genoeg inleveren, en ik ben echt niet van plan nog meer te gaan inleveren omdat bijvoorbeeld mijn buurvrouw er voor kiest 28 uur in de week te gaan werken. Wie minder werkt zal ook minder verdienen dan iemand die meer zal werken. Maar degene die minder werkt heeft daar in tegen wel meer tijd voor andere dingen (bijv je gezin). Zo levert elke situatie wat op, waar je in principe zelf voor kiest. Ik kies er voor hard te werken dus ik verdien goed maar mis wel veel vrije tijd, maakt me niet uit want hier kies ik zelf voor. Iemand die er voor kiest minder hard te werken verdiend minder geld maar heeft wel meer vrije tijd, diegene kan die vrije tijd op geven door meer te gaan werken. Maar zoals ik al zei dat zijn keuzes. Ik vind niet dat iemand om eigen keuzes gestraft moet worden! Elk voordeel heeft ook zijn nadeel. Maar het is niet eerlijk om te roepen dat iemand meer zal moeten inleveren of betalen omdat jij wat minder geld verdiend. Als je iets wilt bereiken zul je je daar ook voor moeten in zetten en als je dat niet wil doen is dat je goed recht, maar ga dan ook niet klagen dat mensen die dit wel doen dan maar moeten inleveren omdat jij dit ook niet krijgt.

Er word hier geroepen dat het verschil tussen arm en rijk steeds groter word, je maakt het verschil nog groter door te roepen dat rijke mensen maar in dure huizen moeten gaan wonen!

Iedereen is rijk op zijn eigen manier, de ene met meer tijd voor het gezin maar minder geld, de ander met meer geld maar weinig tijd voor het gezin. Het is net waar jij voor kiest! Mensen met hoge inkomens kiezen er voor veel studies te volgen of 80 urige werk weken te hebben, maar realiseer dan wel, dat als jij zelf ook zo veel uur zou werken of zo veel studies zou volgen, je dit ook had kunnen bereiken! En vraag je dan nog maar eens af, of het dan eerlijk is dat die mensen maar meer moeten inleveren. Ik wil ook niet dat mensen worden gestraft omdat ze er voor kiezen minder uur te werken dan mij, maar roep dan ook niet dat mensen die meer verdienen dan jou, maar moeten inleveren! Dat is meten met 2 maten, en zou hetzelfde zijn als dat de rijke mensen zouden zeggen laat iedereen maar 80 uur per week werken want het is oneerlijk dat hun meer vrije tijd hebben en nog toeslagen krijgen ook waar wij goed verdieners geen recht op hebben!

Ik gun iedereen wat hun hartje begeerd als ze zo eerlijk zijn dit mij ook te gunnen en mensen die mij dit misgunnen omdat ik veel verdien die moeten dan maar lekker zelf 80 uur in de week gaan werken en die wil ik dan wel eens weer spreken hoe ze het zouden vinden om van alles in te leveren omdat ze nu eenmaal veel werken en goed verdienen.

Deel Deze Pagina