Mijn dametje van 3 jaar komt ineens met de vraag waar baby's vandaan komen Ik dacht er makkelijk vanaf te komen door te zeggen dat die uit de buik van mama komt, maar daar neemt mevrouw geen genoegen mee.... Ze wil weten HOE en WAAR de baby eruit komt.. ze dacht zelf dat die uit je navel kwamen Wat voor een uitleg geven jullie je kids?
Ik zou dan eerlijk zeggen dat de babies uit de vagina (of welk woord jullie daarvoor gebruiken) komen en dat mamma dan heel hard moet duwen. Alhoewel, mijn zoon is met keizersnede geboren, dus die denkt dat ze uit de buik komen. Daar heeft ie ook een paar foto's van gezien. Misschien een boekje bij de bieb lenen?
Ik weet nog dat ik zelf 3 was en een zusje kreeg. Mijn moeder zei zelf dat de baby uit een deurtje kwam uit de buik. Ik bleef er wel vragen over stellen maar dit was steevast het antwoord. Pas later is uitgelegd hoe het zat.
Ik heb gezegd dat vrouwen/mama's een baby-gaatje hebben. Uitgelegd dat iedereen een plas en poepgaatje heeft, maar mama dus ook een babygaatje. Volgende vraag was natuurlijk of hij dat mocht zien... Maar daar heb ik nee op gezegd "omdat ik dat niet wil". Voor dat moment accepteerde hij dat.
Dat zie ik hier ook gebeuren die duikt onder de douche op dr knieen om het beruchte gaatje te ontdekken
Gewoon vertellen hoe het zit. In plaats van kijken naar je eigen vangina kun je het ook tekenen. Hier het verhaal zonder kullekoek (deurtje in buik... bizar) vertelt en ook geen verdere vragen. Martine Delfos heeft er mooie boekjes over geschreven die op maat zijn voor verschillende leeftijden. Beter dat dan liegen
Op vragen waar ik zelf liever geen antwoord op geef, of geen antwoord op weet, vraag ik altijd; 'wat denk je zelf?'. Onze dochter heeft vaak zelf een antwoord, en als we hier beiden tevreden mee zijn dat laat ik het zo. Onze dochter weet inmiddels dat mama's een speciaal babygaatje hebben... Onze dochter was toen wel wat ouder dan jullie dochter. Ondanks de geboorte van haar zusje, is ze heel lang tevreden geweest met 'baby's komen uit de buik'.
Dochter heeft toen ze drie was de hond zien bevallen. Toentertijd concludeerde ze dat een mama de baby uit haar bil perst. Ik zou het anders ook gewoon vertellen in kindertaal.
Rond de geboorte van kleine zus heb ik het proberen uit te leggen, maar ze was er heilig van overtuigd dat de baby uit mn navel ging komen. Ze was echt niet op andere ideeën te brengen.
Ik vertel in kindertaal hoe het zit.. Ga niet hele verhalen verzinnen in ieder geval. Deze vraag kreeg ik ook een paar weken geleden, gelukkig nam ze genoegen met mijn buikfoto's en vroeg ze wat ze in mijn buik deed dan.. Ik heb gezegd dat ze groot moest groeien in mijn buik en lekker aan het rondzwemmen was. Dat vond ze zo leuk en grappig dat ik geen andere vragen meer kreeg haha
Mijn zoontje is de laatste tijd wat meer met babies bezig. Babyfotoos kijken, film van de 3D echo etc. Ik vroeg hem: hoe komen de babies dan in de buik van de mamma? Nou, door je mond. Die eet je op. Haha, okay...
Herkenbaar. Ik vertel niet alles vind ik niet nodig vertel het in Jip en Janneke taal. Over haar geboorten vertel ik dat we naar de dokter gingen en die een sneetje in de buik maakte, ze vroeg deed het pijn zeg nee dan krijg je een prikje met wat pijnstillers. Ik ga nog niet vertellen verder hoe en wat. Als ze wat ouder is bij zoon ook net zo gedaan mama hoe komen baby.s in de buik ja. papa mama lief knuffelen papa visjes mama eitjes en dan samen in de buik elkaar een kusje geven en dan ontstaat er een baby. Haha wat je allemaal wel niet moet bedenken om het in Jip en Janneke taal te kunnen uit leggen.
Zo heb ik het ook uitgelegd. Jitte wilde meteen even kijken of zij dat ook had... Maar dat kon ze natuurlijk niet zien want als je vooroverbuigt zie je nog niks, maar ze was wel tevreden met het antwoord. Hier kwam een paar weken geleden pas de vraag: "maar hoe komen baby's dan ìn je buik?" Was trouwens Jelle die dat vroeg. Dus toen maar uitgelegd dat papa's zaadjes hebben en mama's eitjes en dat dat samen een baby word. Ook dat was voldoende uitleg, denk ik, want er werd niet verder gevraagd. In plaats daarvan zaten ze met z'n tweeen op de achterbank te zingen: Jelle: "Ik heb zaadjes, ik heb zaadjes, hiep hiep hoi!" en Jitte tegelijkertijd: "Ik heb eitjes, ik heb eitjes, hiep hiep hoi!" Ik was blij dat ik op de snelweg reed, en niet stapvoets door het dorp...
Ik heb bij beide zwangerschappen een keizersnede gehad, dus het litteken laten zien en gezegd dat de dokter de baby daar uit de buik gehaald heeft. Dat was voldoende uitleg voor haar.
Hier nog geen vragen gehad waar de baby straks uitkomt. Maar tot nu toe roept ze steeds door mijn navel heen naar de baby. En vorige week hield ze een speelgoed vis boven mijn navel:"he baby! Kijk eens naar boven!" Haha, echt geweldig.