bang voor het donker/niet willen slapen. Oververmoeid. Tips?!

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door sunshineS1976, 24 jul 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sunshineS1976

sunshineS1976 Niet meer actief

#1 sunshineS1976, 24 jul 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 jul 2015
    Dit is nu al weken aan de gang en ik krijg steeds minder geduld.
    Afgelopen winter moest de lamp op de overloop al aan plus een nachtlampje in dr kamer.
    Laatste 4 weken is het extreem aan het worden en gaat dl uit dr naad als ze naar bed moet. Doet en verzint alles om niet te hoeven slapen met flinke driftbuien tot gevolg.
    Ze heeft inmiddels 2 nachtlampjes in dr kamer waarvan 1 vrij fel. De achtertuin wordt er bijna door verlicht zeg maar.
    Maar het helpt niet. De gordijnen moeten wagen wijd open en totaal hysterisch als we dat niet doen. Ik heb ze nu half open want helemaal open resulteerde in half 5 's ochtends wakker worden... hell no.

Ze wordt ook meerdere keren per nacht wakker en half hysterisch en blijft zeuren over die stomme gordijnen die open moeten. Het is dus echt niet donker bij haar. Als ik de gewone lamp aan het plafond aan doe is er niets aan de hand maar daar ga ik echt niet aan beginnen. Dat is ook gewoon slecht voor je nachtrust.

Hoe moet ik nou met dit gedrag omgaan? Is ze echt bang of wil ze gewoon niet slapen? De laatste nachten word ik gewoon echt kwaad als ik voor de 6e keer naar dr toe moet en ze ons al 2 uur lang wakker houdt met dr gezeur.
    Af en toe hielp t wel dat ik flink boos werd. Toen ging ze wel slapen. Maar vind het ook zielig als ze echt bang is.
    Maar dit gaat ons opbreken en haar ook. Ze heeft ook slaaptekort inmiddels en 's middags laten we haar niet meer slapen. Dat wil ze ook niet maar ook omdat het 's avonds anders helemaal tot 23u drama is. En zo blijven we in dat cirkeltje hangen.

Ik heb een prentenboek aangeschaft van de kleine beer die ook bang is in het donker. Ze is er erg mee bezig maar heeft de eerste nacht na het lezen goed geslapen maar daarna weer terug bij af.

Herkenning en tips?? Zie de bui al hangen straks richting de winter toe. Nu heeft ze om 19u nog het daglicht van buiten maar straks niet meer...

2. maffedoo

maffedoo Actief lid

6 dec 2011
    301
    0
    16
    ergens
    Geen drama ervan maken als ze het licht aan wil hebben! Onze dochter werd ook gierend wakker en wat bij ons heeft geholpen is "iedereen" de kamer uit sturen. Na verhaaltje en liedjes zingen stuurden we samen "iedereen" de kamer uit want Sylvie moet slapen zeiden we dan. En het werkt perfect.

Wat de gordijnen betreft daar kan ik je geen antwoord op geven.

3. Boekenwormpje

Boekenwormpje Bekend lid

1 feb 2014
    903
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bij mij oudste heb ik het ooit opgelost met glow in de dark stickers. Die kun je niet zien met al het licht aan. Dus ja, dan moet het wel een beetje donker zijn...

Ik weet niet of je daar nu wat aan hebt, maar in de winter is dat misschien wat.

4. Mykelti

Mykelti VIP lid

3 apr 2010
    11.110
    3
    0
    Uhh gewoon het grote licht aan laten? Qua gordijnen zou ik een afspraak maken. Als ze open zijn, prima, maar jij bepaalt wanneer het tijd is om op te staan, dus niet half 5. Zou het dan steeds iets later laten worden. Wellicht met zo'n slaap/opstaan wekkertje?

5. typje

typje Fanatiek lid

14 dec 2009
    2.683
    0
    36
    Verzorgende IG in een verpleeghuis met een suppper
    Hier.....Grunnen
    Hier is het momenteel... ik probeer gewoon vanalles om maar naar beneden te mogen fase pfff.

ik heb hoofdpijn
    Ik heb dorst
    Ik ben bang
    ik ben misselijk
    ik kan niet slapen
    mag ik naar beneden
    Mijn benen doen pijn
    mag ik even spelen etc

omdat het vakantie is gaat hij nu om 07:30 -20:00 op bed, geen dramas met het op bed brengen gelukkig. Zingen altijd een paar liedjes en ik of mijn man leest altijd een boek voor. Maar na een half uurtje begint het.. mama!? Papa?! Mag ik dit mag ik dat etc...

meestal zeggen wij dan altijd je mag eventjes spelen maar als je moe bent in je bed. Dus doen wij het licht aan en je hoord hem niet meer. En na een uurtje kijken wij dan en slaapt hij welliswaar in zijn bed en dat is het moment dat het licht ook uit gaat.

dit zijn momenten want dit is niet altijd zo. Tijdens schoolperiodes slaapt hij direct of na een intensieve dag. En met dromen en of onweer storm etc dan is het even mis.

maar snap je frustratie, vooral als je blijft lopen...
    succes

6. dds

dds Fanatiek lid

1 jan 2009
    3.936
    752
    113
    Leerkracht
    Drenthe
    Ik zou idd. het licht aanlaten.
    Waar is ze bang voor?
    Als je dat weet kun je ook een gesprek aangaan en vertellen dat spoken (?…..zelf invullen ) niet bestaan, alleen op tv en in boeken.

7. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Sneu. Dl wil juist graag licht uit (dan kunnen we niet zien wat ze precies uitspookt). Ze ligt ook helemaal dubbel als ik dan doe alsof ik haar niet kan vinden. Vond ik wel een leuke insteek: als het donker is kunnen ze jou ook niet zien. Geen idee of dit ook bij andere kinderen werkt, dl is nogal een clown).

8. Carino

Carino Fanatiek lid

2 feb 2011
    4.277
    0
    36
    Gewoon licht aanlaten en de angst wat serieuzer nemen. Ze moet zich wel een beetje gesteund voelen door je.

Deel Deze Pagina