Wie gaat of wil er bevallen met een pijnbestrijder?

Discussie in 'De bevalling' gestart door Sterrekind, 17 jan 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sterrekind

Sterrekind Bekend lid

15 aug 2006
    738
    0
    0
    Zelf ga ik met 24 weken over naar het Sint Lucas Andreas ziekenhuis in Amsterdam omdat het ziekenhuis waar ik nu loop niet werkt met het middel Remifentanil.
    Alleen met Pethidine en daar vind ik toch wat nadelen aan zitten.
    Gelukkig woon ik ook in Amsterdam dus hoef ik er geen uur voor te rijden.

Ik ben erg benieuwd wie er nog meer met een pijnbestrijder gaat of wilt bevallen.
    En welke pijnbestrijder je hebt gekozen.

Hier even een link naar een site die de verschillende pijnbesrtijders uitlegt.
    http://www.pijnpolikliniek.info/index.php?page=62&section=8

2. MarionM

MarionM Bekend lid

2 aug 2006
    761
    0
    0
    Breda
    Ik ben bevallen met lachgas en ik was er zo blij mee!
    Ik was tijdens de ontsluitingsweeën echt helemaal "stoned", ik voelde wel wat pijn af en toe, maar echt veel minder. Ik vond het echt een uitkomst, en het is binnen een paar minuten weer uitgewerkt dus je mag het tot aan de pers weeën gewoon gebruiken! En het komt niet bij je kindje terecht, dus voor mijn gevoel is het ook het minst schadelijk.
    Je krijgt een kapje wat je zelf tijdens de weeën voor je mond kan houden en dan adem je het gas in. Volgens mijn man was ik af en toe echt goed stoned en lach ik soms zelfs te lachen :)
    Alleen het moment dat de verloskundige zei dat ik het kapje af moest geven omdat ik kon gaan persen was minder :( :) Ik wilde het lachgas niet opgeven :oops: :rolleyes: Ik was bang voor de pijn die zou gaan komen, het omschakelen van passief de weeën ondergaan naar zelf actief gaan persen is even moeilijk (en eng) maar als je eenmaal de knop om hebt gezet en voluit mee gaat persen valt het eigenlijk reuze mee en is je kindje er zo! Vooral toen de verloskundige zei dat ze zijn haartjes zag kreeg ik een oerkracht en begon me toch te persen! ;)

3. maisy

maisy Fanatiek lid

12 jun 2006
    4.859
    0
    0
    Khoop voor je dat je de weeen goed kunt opvangen en het helemaal niet nodig het zelfs! Ik heb zelf geen ervaring ermee, dus geen tips.

4. Silvie

Silvie Fanatiek lid

16 aug 2005
    3.910
    0
    0
    Woerden
    Ik ben zonder pijnbestrijding begonnen en kreeg doordat ik zulke onwijze rugweeen had een ruggeprik.
    Ik had hetgevoel dat i een marathon kon lopen.

Nu ga ik er dus voor om het weer zonder te doen, maar als het weer niet te houden is dan ga ik weer voor een ruggeprik

5. maisy

maisy Fanatiek lid

12 jun 2006
    4.859
    0
    0
    Goede instelling Silvie :D

6. mamalieske

mamalieske Fanatiek lid

14 sep 2006
    2.356
    0
    0
    Ik krijg hier al veel commentaar als ik aangeef het "romantisch" thuis bevallen niets vind.
    Mijn schoonmoeder heeft er met name een duidelijke mening over, als het thuis kan waarom dan in het ziekenhuis bevallen.

Tja ik wil dus graag poliklinisch bevallen, gewoon een veilig idee, en met het oog op een dubbel gebroken bekken in het verleden ook de voor mijn gevoel de beste manier. Als daar pijnbestrijding bij hoort dan neem ik die graag aan, altijd maar afwachten of je die ook krijgt hé ivm aanwezigheid/afwezigheid van bepaalde mensen in functie. Niet overal is er altijd een anestesist aanwezig.

Hoop voor jullie dat die in Amsterdam er wel ten alle tijde is!
    Ik zelf zou gaan voor een middel dat je zelf kan toedienen via een pomp en waarvan de werking stopt zodra jij dat bepaalt, zodat je goed voelt waneer je moet persen.
    Een ruggeprik heb ik ooit eens mogen ervaren (andere omstandigheden als Silvie ;) ) en is niet mijn favo. Maar zoals je ziet heeft Silvie dat wel als prettig ervaren, erg persoonlijk denk ik dus.

7. MarionM

MarionM Bekend lid

2 aug 2006
    761
    0
    0
    Breda
    Lachgas is altijd mogelijk, dat kan onder begeleiding van een verloskundige. Maar niet alle ziekenhuizen hebben het nog ;)

8. Niet meer actief

Ik heb zonder gedaan en wil het nu weer zonder doen. ACHTERAF gezien vond ik het ook wel meevallen namelijk!

9. setje

setje Fanatiek lid

18 jun 2006
    1.989
    0
    36
    Hoevelaken
    ik heb een Pethidine prik gehad, maar ik werd er alleen een beetje duf in mn hoofd van, de pijn bleef net zo erg! :(

10. lauraroomer

29 jan 2007
    17
    0
    0
    Alphen aan den Rijn
    Hoi Hoi,

Ik ben op 27 december 2006 bevallen in het Rijnland Ziekenhuis in Leiderdorp ook met Remifentanil.

Maar dat had wel een reden, ik liep namelijk al 8 dagen rond met weeen die om de 5 minuten kwamen, maar de ontsluiting kwam niet door, me lichaam hield het op de een of andere manier tegen (wellicht spanning) . We wilde eigenlijk gewoon thuis bevallen maar de VK heeft besloten om mij door te sturen omdat ik gewoon geen puf meer had.

Aangekomen in het ziekenhuis werd ik eerst aan de weeenopwekkers gelegd, dit heeft 1 uurtje geduurd omdat ze dan willen kijken hoe de kleine erop reageerd. Gelukkig ging dit goed, maar ik trok het niet meer omdat te moe was. Toen besloten ze om de aan het infuus te leggen met het middel Remifentanil. Me vriend kon op de monitor zien wanneer een wee voorbij was en mij een extra shoot geven. Wel jammer dat hij af en toe ook in slaap viel en vergat op het knopje te drukken, maar door mij werd hij wel weer wakker hoor.

Met de opwekkers en Remifentanil kwamen de weeen super snel en binnen 4 uurtjes had ik volledige ontsluiting en met 3x persen wat Damian Jayson er.

Als ik nu mag kiezen zou ik direct weer aan de Remifentanil gaan. Je voelt je wel heel vreemd. Het enige nadeel vind ik dat ik gewoon niet alles meer weet omdat je echt een soort van stoned daar op die tafel ligt. Voordat de persweeen beginnen, halen ze je van het infuus en het persen moet je echt zonder de Remifentanil doen. De pijn is dan in alle hevigheid weer terug, maar ik had hierdoor wel genoeg kracht omdat ik gek genoeg, tijdens de ontsluitingsweeen gewoon kon slapen en me vriend hield de monitor en weeen in de gaten!

Hoop dat je wat aan mijn verhaal hebt! Ik zou er sowieso weer voor kiezen tijdens me volgende bevalling!

Groetjes,
    Laura

11. lauraroomer

29 jan 2007
    17
    0
    0
    Alphen aan den Rijn
    Wat ik helemaal vergeet te vertellen, is dat de waarschuwing die op jouw link staat klopt m.b.t. ademhalen.

Me vriend moest me ook in de gaten halen op de ademhaling omdat je zo in een roes zit dat je dit een soort van vergeet te doen. Dit is wel eng, maar er is een goede controle over in het ziekenhuis en de mensen om je heen letten echt wel op je!

Groetjes,
    Laura

12. Sandra1982

Sandra1982 Fanatiek lid

26 aug 2006
    1.442
    0
    0
    Mama
    Puth
    Ik ga met mijn vk overleggen of de geboortetens iets voor mij is. En dan met name omdat ik zo'n last heb van die vreselijke bekkeninstabiliteit. Ik wil gewoon thuis bevallen.
    Als ik geen bi had gehad, dan zou ik helemaal geen pijnbestrijding willen, terwijl ik echt een zacht en bang eitje ben ;)

13. DaisySanches

DaisySanches VIP lid

20 jan 2007
    12.361
    0
    0
    Amsterdam
    Kan je misschien wat meer vertellen over de geboortetens?
    Ik ben nog niet eens begonnen met klussen, maar nu al erg bang voor pijn enzo. Misschien dat mijn mening bijstelt, maar nu het nog niet zo ver is, graag een driedubbele verdoving... :(
    Heb ooit een bevalling op tv gezien (schooltelevisie) en daarme realiseerde de hele klas zich in ene dat het toch best een pijnlijke aangelegenheid zou zijn.
    En toen onze juf hoog zwanger was, en we haar vroegen of ze dacht dat het pij nzou doen, trok ze altijd wit (lijkbleek) weg, en vroeg ze of we geen andere onderwerpen hadden, omdat ze er niet aan wilde denken dat de baby er ooit uit zou moeten. Heb daardoor misschien wel een vertekende belevingsverwachting?

14. Sandra1982

Sandra1982 Fanatiek lid

26 aug 2006
    1.442
    0
    0
    Mama
    Puth
    'GeboorteTENS is een apparaatje dat pijnprikkels zoals weeënpijn of chronische pijn zodanig beïnvloedt dat de intensiteit van de pijn minder wordt. TENS staat voor Transcutane Elektro Neuro Stimulatie. Als je bijvoorbeeld weeën hebt, stuurt je lichaam pijnsignalen naar je hersenen. Het apparaatje blokkeert deze prikkels via lichte elektrische pulsen.'

Dat is dus een kastje met electrodes die je op verschillende plaatsen op je rug plakt.

Gewoon even googlen of op de website kijken, daar staat alles beschreven.
    Het lijkt me wel fijn, als je de pijn zelf een beetje in de hand kunt houden.
    En nu maar hopen dat ik tot de categorie hoor bij wie het helpt. :D

15. Sandra1982

Sandra1982 Fanatiek lid

26 aug 2006
    1.442
    0
    0
    Mama
    Puth
    'GeboorteTENS is een apparaatje dat pijnprikkels zoals weeënpijn of chronische pijn zodanig beïnvloedt dat de intensiteit van de pijn minder wordt. TENS staat voor Transcutane Elektro Neuro Stimulatie. Als je bijvoorbeeld weeën hebt, stuurt je lichaam pijnsignalen naar je hersenen. Het apparaatje blokkeert deze prikkels via lichte elektrische pulsen.'

Dat is dus een kastje met electrodes die je op verschillende plaatsen op je rug plakt.

Gewoon even googlen of op de website kijken, daar staat alles beschreven.
    Het lijkt me wel fijn, als je de pijn zelf een beetje in de hand kunt houden.
    En nu maar hopen dat ik tot de categorie hoor bij wie het helpt. :D

16. missX

missX Fanatiek lid

2 mrt 2006
    1.226
    0
    36
    nee volgens mij is dat inderdaad zo...iuk ga in het Ijssland ziekenhuis (r'dam) bevallen n daar gebruiken ze dit niet meer aangezien het schadelijk is voor de omgeving (slecht voor de vruchtbaarheid van de omstanders)

17. Lientje

Lientje Fanatiek lid

24 nov 2005
    4.063
    0
    0
    Financieel advies
    Zeeland
    Ik was van plan zonder pijnbestrijding te bevallen, maar na een dag lang rugweeen en nog maar 2 cm ontsluiting, werd het door de gyn voor me beslist, ik kreeg een ruggeprik. Ik zag daar erg tegenop, maar achteraf ben ik blij dat ik de ruggeprik heb gehad. Voordat ik hem kreeg heb ik halfverwege de middag nog een nubaine-prik in mijn been gehad. Hier moest ik steeds van overgeven, was hartstikke stoned. Maar het hielp wel voor de pijn.

Als er ooit een tweede komt wil ik in ieder geval in het ziekenhuis bevallen, zodat ik weer de optie heb een ruggeprik te krijgen. Ik wil het natuurlijk zonder proberen, maar de optie moet er wel zijn.

18. Inky

Inky Fanatiek lid

12 mei 2006
    3.195
    0
    0
    Leerkracht
    ik had lachgas en een phetidine prik maar gene van 2e hielp.

Nu wil ik weer thuis gaan proberen en als ik naar het ziekenhuis moet en ze stellen wat voor dan doe ik het maar uit mezelf zou ik er niet snel om vragen.

19. Minyaweth

Minyaweth VIP lid

20 aug 2006
    9.082
    1
    0
    Overijssel
    Ik wil in eerste instantie proberen te bevallen zonder pijnbestrijding.
    Mocht het zover komen dat ik, om wat voor reden dan ook, het liefst helemaal plat gespoten word ( :) ) dan is het niet anders!
    Ik heb hierover het ziekenhuis in mijn woonplaats al gebeld, en hier is gelukkig 24/7 iemand aanwezig voor eventuele pijnbestrijding. Moet wel zeggen dat ik dit een enorme gerustelling vind. Ik ga vrijdag ook nog aan aan mijn VK vragen welke soorten pijnbestrijding er eventueel zijn en welke het 'beste' is voor lichaam en kind.

20. Pendrag

Pendrag VIP lid

26 jul 2006
    6.458
    1
    0
    Ik heb hetzelfde idee als Lientje: ik probeer zonder maar vind het een prettig idee dat er pijnstilling beschikbaar is als ik het nodig mocht hebben. Het ziekenhuis waar ik ga bevallen heeft 24/7 pijnstilling beschikbaar.

Deel Deze Pagina