Hier ook meid, op sommige dagen denk ik aan niks anders Hier gisteren na twee keer uit bed komen en wat zeuren gaan slapen, valt mee.
Pffff het is de leeftijd denk ik. Hier ook n drama queen, bang voor Tornados, huis in de fik en inbrekers, tig x uit bed, snachts aan ons bed " ik kan niet slapen" Inmiddels gaat t een stuk beter, er hangt een dromenvanger en we hbn regels gesteld. Geen Nickelodeon meer op tv, geen iPad vlak voor bedtijd , alleen nog klokhuis en jeugdjournaal na het eten. Voordat ze naar bed gaat vertellen we haar dat we niet gediend zijn van gezeur en gezanik en zodra ze gaat emmeren ga ik naar beneden en zeg ik hier is je Pyama , poets je tanden en ga naar bed, welterusten. Ze is dan na eventjes gekalmeerd en we kunnen haar dan normaal naar bed brengen. Ook hebben we een beloning ingesteld, ze is daar gevoelig voor. Als ze niet uit bed komt krijgt ze een krulletje , bij 10 krulletjes een kadootje, inmiddels is ze bezig voor de volgende 20 krulletjes. Komt ze wel uit bed dan geen krulletje, komt ze uit bed met een hoop drama en aanstellerij dan krijgt ze een kruisje, ( de kruisje worden ook bij andere " overtredingen " gegeven) bij 5 kruisjes een dag geen iPad. Komt ze snachts uit bed en is ze wel lief naar bed gegaan dan geen krulletje. Ze weet nu waar ze aan toe is en het gaat een stuk beter. Ze slaapt een stuk beter en komt niet meer savonds uit bed. Ik denk dat het een fase is.
Goh dat van die krulletjes en kruisjes is wel een goed idee, bedankt daarvoor! En verder ja, denk ook een fase inderdaad. De dokter vertelde ons dat het op deze leeftijd meer voorkomt dan mensen denken, ook omdat ze nu meer realiteitszin krijgen enzo. Komt hopelijk allemaal weer goed na een tijdje!!
Aah wat sneu zeg..! Spanningsbuikpijn kan natuurlijk heel goed. En als je er eens een gericht gesprek over begint? En je eigen 'ervaringen' van vroeger met haar bespreekt? Een zorgenvriendje zijn trouwens ook leuke knuffels...! Maar straffen zou ik hiervoor niet doen. Het gaat om spanningsbuikpijn, bang zijn voor de nachten of nachtmerries. Dat zou ik vooral heel serieus nemen. Goed met haar praten en kijken of ze zelf oplossingen ziet. Wat zou haar kunnen helpen (lampje, deur open, dat je tijdens het inslapen soms even komt kijken, dat ze bij je mag komen bij nachtmerries, enz). Misschien dat ze dat ze zelf ook wel ideeen heeft.
Wat sneu en i.d. ook wel herkenbaar. Hier uit het zich iets anders ( ze wordt midden in de nacht wakker van buikpijn. ) niet altijd maar met periodes. Hier geen nachtmerries maar wel piekeren. Het is denk ik even zoeken wat bij je dochter helpt. Er zijn al heel wat dingen genoemd. Mijn dochter heeft sinds een tijdje een " zorgenvriendje" daar kan ze haar zorgen / pieker-gedachtes aan kwijt. Ze vertelt het tegen hem en dan de rits dicht en gaat hij onder haar kussen. Werkt hier redelijk. Als zie iets ouder zijn kunnen ze er briefjes in stoppen. " Stilzitten als een kikker" is ook een fijn boek voor kinderen om wat te leren ontspannen trouwens
Dit helpt helaas allemaal niet veel Ze zegt dan zelfs dat ik haar nerveus maak door er overdag over te praten... Een zorgenvriendje heeft ze van de Sint gekregen, wou ze ook al langer, maar ze gebruikt hem gewoon niet... We komen net thuis van een weekend weg en daar is ze geen één keer uit bed gekomen!! Maar hier thuis wel net weer een paar keer... #verward
Hier ook altijd heeeeel veel piekeren, dit herken ik ook heel erg van mezelf. Bedankt voor de boek-tip!!