Afspraken mbt zwangerschap

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door roosje1979, 21 jun 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. roosje1979

17 mrt 2011
    51
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ben nu 14 weken zwanger. Aangezien wij in een dorp wonen dat niet echt groot is (weet niet of dat er wat mee te maken heeft) is bij ons de verloskundige niet 's avonds bereikbaar voor echo's e.d. (uiteraard wel voor spoedgevallen) dus echo's en andere controle afspraken moeten op maandag t/m vrijdag tussen 8.30 en 17.00 gemaakt worden. Aangezien ik nog 5 dagen werk moet dat dus onder werktijd.Ik probeer de afspraken zoveel mogelijk 's morgens zo vroeg of 's middags zo laat mogelijk te plannen. Maar ik heb bijvoorbeeld ook een afspraak voor een rondleiding op het kinderdagverblijf. Hoort dit dan ook onder het "bijzondere verlof" Dat duurt bijna een uur en heb ik nu om 16.30 gemaakt zodat ik maar uurtje eerder van mijn werk af hoef te gaan. Hebben jullie hier ervaring mee?

2. Stinkerbell

Stinkerbell Fanatiek lid

1 mei 2009
    2.897
    0
    0
    Alleen je afspraken bij de verloskundige mag je officieel onder werktijd maken. Dit is werkt het zelfde als een afspraak bij de huisarts. Moeten ze dus vrij voor geven. Ik geloof dat je hier twee uur voor kirjgt.
    Maar voor een rondleiding zal je toch echt vrij moeten nemen.

3. Panda81

Panda81 Fanatiek lid

13 nov 2008
    3.423
    447
    83
    Limburg
    Idd voor verloskundige mag je als je niet anders kan afspraken maken tijdens werktijd. Natuurlijk wel zoveel mogelijk proberen te beperken. Hier moet je voor doorbetaald worden als je niet anders kunt. Vorige zwangerschap bv had ik op de vrijdagen vrij maar op de vrijdagen was er geen spreekuur bij onze vk dus moest dat op een van mijn werkende dagen, heb ik altijd doorbetaald gekregen. Probeerde het natuurlijk zo laat mogelijk te plannen.
    Voor het kdv hoeven ze je niet door te betalen, dat is geen medische zorg zeg maar.

4. Tinkelbel

Tinkelbel Actief lid

4 sep 2008
    253
    0
    0
    Misschien een half uurtje eerder beginnen met werken of een andere dag een half uurtje overwerken? Zo heb ik het wel eens opgelost..

5. jesjuh

jesjuh Actief lid

29 mei 2007
    429
    0
    0
    Nijmegen
    idd zoals mijn voorgangster zegt. Ik heb ook wel eens op een andere dag of verdeeld over meerdere dagen dan die tijd die ik afwezig was ingehaald. Gelukkig ging dat op mijn werk erg makkelijk!!

6. Bri

Bri Niet meer actief

Dat dorp heeft er niks mee te maken hoor, mijn vk (hier in de hoofdstad) had ook geen avondspreekuur.
    Maar als zoveel vrouwen werkte ik parttime en kon dus bijna altijd op mijn vrije dag terecht.

Als je niet anders dan onder werktijd kunt dan mag dat (dit geldt voor alle 'zwangerschapsonderzoek'). Daar staat geen vaste tijd voor, maar 'zolang als redelijkerwijs nodig'. Heb je 2 uur nodig, krijg je 2 uur. Maar is een half uurtje genoeg, dan krijg je een half uur.

Kdv-rondleiding is geen zwangerschapsonderzoek en moet dus in je eigen tijd. Vrije (halve) dag nemen, andere dag overwerken, zo'n soort oplossing zul je hiervoor moeten vinden.

Succes!

7. Birgitte

Birgitte Bekend lid

13 jul 2010
    792
    0
    16
    Ik woon in de tweede stad van Nederland maar daar kan ik ook niet 'savonds voor een echo terecht hoor:) De polykliniek van ons ziekenhuis is tot 16.30 geopend dus ik moet ook onder werktijd. Voor doktersbezoek krijg je gewoon verlof hoor...

Deel Deze Pagina