Hallo lieve collega zwangeren en mama's ! Ik heb een vraagje, ik ben na de bevalling van mijn tweede kindje heel veel afgevallen ( 35 kilo ) en omdat ik destijds nog geen 30 jaar oud was en wel heel veel oud en hangend buikvel had, is in overleg met de huisarts en een cosmetisch arts besloten om een buikwandcorrectie te laten uitvoeren. Nou ben ik weer zwanger ( weet het echt net) en nou heb ik me laten vertellen dat je na een buikoperatie niet meer natuurlijk mag bevallen en dus een keizersnede moet. Om dat de bestaande wond weer kan barsten onderhuids en daar zit je tijdens de barenspijn natuurlijk helemaal niet op te wachten! En ik moet je eerlijk bekennen dat de schrik me nu aardig om het hart slaat alleen al bij de gedachte! Wie weet hier meer van, kan ik een keizersnede als voorkeur aangeven of mag dat niet? Nou ja, in ieder geval zo veel mogelijk reacties en verhalen van jullie kant, ik wil me graag "inlezen" en voorbereiden!
Ik denk dat het ongeveer hetzelfde is als bij iemand die een keizersnee heeft gehad, die heeft toch ook zo'n wond? Dat houdt in: natuurlijke bevalling kan wel, maar wel voorzichtiger. Dan leiden ze niet zo snel in enzo, en geven niet gauw weeenopwekkers.
Hee, dank voor je reactie! Maar...mijn vorige bevallingen zijn opgewekt in verband met zwangerschapsvergiftigingen ( acuut) Zou het een mogelijkheid zijn om in overleg met gyn. "gewoon" een keizersnede te plannen? Begrijp me niet verkeerd, ik ben echt vóór de natuurlijke manier, maar alleen al het idee dat die wond weer zou kunnen scheuren stukje voor stukje of misschien wel kunnen barsten....jeetje...dan neig ik toch echt wel naar de voorkeur van een keizersnede....
Tja, ik ben geen chirurg en weet niet veel van littekens... Ik heb een jaap van mijn borstbeen tot mijn schaambeen en ga voor een vaginale bevalling. Na een keizersnede mag je ook vaginaal bevallen. Ik neem aan dat bij een buikwandcorrectie huid en wat onderhuidse lagen gehecht zijn, maar niet je baarmoeder? Want dat is de reden dat ze na een keizersnede voorzichter zijn: niet vanwege de jaap in je buik maar vanwege de wond in je baarmoeder.
tja.... als je het zo stelt......dan heb je natuurlijk wel gelijk.... zucht......gelukkig heb ik nog een paar maand. Maar ik moet nog 5 wk. wachten voor ik me bij de gyn. moet melden... en ik heb al zooooo veel vragen! iig thx!
Lekker opschrijven die vragen en bij de eerste afspraak stellen! Ik kwam de eerste keer ook met een hele lijst vragen. Leverde wel grote ogen op, maar werkt ook wel lekker efficiënt.
Qua litteken zou het wel mee moeten vallen. Heb zelf ook een gigantische jaap van een cm of 25, en het enige wat mij verteld is, was goed insmeren zodat het soepel blijft.