Misschien een beetje een rare vraag maar mijn moeder is van mijn broer bevallen met 37 weken en van mij met 38 weken. Haar moeder (mijn oma) is ook van alle 3 de kinderen rond week 38 bevallen. Zal dit "erfelijk" zijn of toeval? Hoop dat het erfelijk is
Ik was bang voor vroeggeboorte omdat mijn moeder bij mijn oudste zus 3mnd te vroeg bevallen is en bij haar volgende kinderen een cerclage gehad heeft. Mijn verloskundige heeft me gezegd dat het echt niks met erfelijkheid te maken heeft, en dat als je moeder (te) vroeg bevallen is, dat niet wil zeggen dat je zelf ook meer risico hebt op een prematuur kindje....
mijn oma had een kunst om ze met 6 a 7 maanden al geboren te laten worden (7 van de 7 ) mijn moeder was bij 4 van de 5 2wk over tijd en de jongste kwam op uitgerekende datum hier kwam de 1e met 38wk en 2e met 37wk (water gebroken met 32wk) zus 1e met 39wk en 2e met 41wk ik denk dus dat het niks erfelijks is , wel is het vaak zo dat je eigen kindjes vaak rond de zelfde tijd geboren worden, dus de 1e met 38 wk en de 2e ook
Hier hoop ik dat het niet erfelijk is. Mijn moeder is van m'n zus pas bij 43 weken bevallen (alsnog ingeleid) en ook van mij is ze ingeleid, al heeft ze toen niet zo lang hoeven doorlopen. Mijn zus heeft 2 kinderen, beide ingeleid. Ik ben zelf ingeleid met 38 weken bij de tweeling... en wil het nu zo graag zélf laten beginnen, het lijkt me zo mooi om mee te maken dat het vanzelf op gang komt. Maar ben er bang voor...
Hier gaat het wel op, wij zijn thuis alledrie te vroeg geboren (1wk, 2 wk en 20 dagen!) En mijn dochter was ook 8 dg te vroeg. Ben benieuwd of deze frummel ook te vroeg komt!
Het heeft niks met erfelijkheid te maken, helaas. Ik was geboren met 39weken en mijn zusje precies op tijd. Mijn moeder en haar zussen ook allemaal geboren tussen de 39 en 40 weken. En mijn tantes waren ook allemaal op tijd met hun kinderen. Maar hoe het er bij mij uitziet, mag ik voor mijn gevoel lekker tot 42 weken zitten! Maar wie weet heb ik het mis
Ik hoop trouwens niet dat de bevalling zelf erfelijk is, want mijn moeder heeft een traumatische bevalling gehad. Door vocht vasthouden in het gezicht, verlamming gekregen aan de rechterkant. Nú pas ( 21 jaar later ) een beetje rechtgetrokken. Daarbij wilde ik er blijkbaar niet uit, waardoor het extreem lang heeft geduurd - veel ingeknipt en ik ben uiteindelijk met de vacuum gehaald. Laten we het hopen dat het bij mij minder heftig is...
Het kan wel erfelijk zijn. Hier zit laatbevallen in de vrouwelijke lijn. Mijn oma kreeg de meeste kinderen na de 40 weken, mijn moeder en tante allebei 2 weken te laat. Mijn moeder kreeg 2 dochters, allebei 17 dagen te laat Mijn zusje heeft 2 zoontje, de ene 10, de ander 9 dagen te laat Mijn zoontje is 8 dagen te laat geboren. Moet ik erbij zeggen dat bij mijn zusje en mij na de echo we verzet zijn. Aan de hand van alleen de laatste menstruatiedatum (zoals bij mijn moeder en oma) zouden we ook richting de 2 weken overtijd gaan.
maar het IS niet erfelijk. Er is geen pijl op te trekken. Zowel mijn zus als ik hebben ons veel te vroeg aangekondigd en zijn met veel medicijnen en bedrust uiteindelijk (bijna) a terme geboren (36 weken en 37 weken ongeveer) Mijn vriendin is twee keer verschrikkelijk overtijd gegaan. Haar moeder heeft alle drie haar kinderen OP de uitgerekende datum gekregen (statistisch wonder!) Mijn zus is trouwens ook 10 dagen overtijd gegaan.
Mijn moeder had haar kids netjes iets te vroeg, ik ging toch echt overtijd. Bij een vriendin wel gezien dat ze voortijdige weeen kreeg (rond 22 weken) en dat was haar moeder ook overkomen, 2 maal. Haar zus was een paar weken korter zwanger maar ook bij iets na de 20 weken voortijdige weeen. Dat lijkt me dan haast wel erfelijk... Maar qua uitgerekende datum en bevalling is er echt geen pijl op te trekken!
Hier ook niet hetzelfde, 5 keer is mijn moeder van 4 tot 2 weken voor de uitgerekende datum bevallen. Na een bevalling met weeen, die amper harde buiken te noemen zijn, in een poep en een scheet... Sasha is geboren met 40+4, na 27 uur weeen, weeenstorm enz enz.
Ik denk dat als er een lichamelijke reden is waarom je op een bepaald moment bevalt (bijvoorbeeld slechte aanleg van navelstreng/placenta) het best kan zijn dat je dat kan erven maar dat het verder per persoon verschilt! Je hebt ook niet alleen de genen van je moeder he.. Hier ging het verhaal in ieder geval gelukkig niet op, m'n moeder was van mij 3 weken over tijd, ik ben 4 dagen voor datum bevallen. Wel krijg ik kindjes met hetzelfde postuur als ik had. (vrij klein koppie, smal lijfje, lange benen)
mijn moeder is bevallen van mij op de uitegerekende datum en onze dame was fashionably late hahahah ze kwam 2 weken te laat.
Ik kam drie weken te laat en onze dochter drie weken te vroeg. Het enige wat ik en mijn moeder dus gemeen hadden was iets met een 'drie'. Dat zal vast niet erfelijk zijn .
Gister bij vk geweest en denk zal het eens vragen. Zij vertelde dat als ze hier onderzoek naar zouden doen dat er waarschijnlijk wel een verband in zit... Maar ja als ik weer hier lees Ach ja we zien het wel