Bang voor toxoplasmose, voel me zo dom...

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Bee1986, 27 apr 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bee1986

Bee1986 Fanatiek lid

29 aug 2013
    1.333
    587
    113
    Ik ben dom geweest... :(
    Gisteren een hamburger gegeten en ik zag op een gegeven moment dat ie nog wat rose was is het midden. Ik zei het nog tegen mijn man en we dachten beiden van 'ach, dat kan voor 1 keertje vast geen kwaad'.
    En toch ben ik nu enorm aan het twijfelen geslagen: wat als nou net in dat hamburgertent toxoplasmose parasiet voorkomt? Ik kan mezelf wel voor mijn kop slaan en zit nu behoorlijk in de stress.
    Kan iemand me geruststellen? Hebben jullie ook wel eens een rose stukje vlees gegeten? En weet iemand eigenlijk hoeveel vlees überhaupt besmet is?
    Alvast heel erg bedankt

2. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Adem in, adem uit.

Ik heb ook wel eens wat rose vlees gegeten, en vleeswaren waarvan ik niet wist dat het niet mocht. De kans dat er wat gebeurt is miniem. Ten eerste, zo'n 26% van de bevolking heeft heeft al eens toxoplasmose gehad en is dus resistent. Dikke kans dus dat jij het ook bent. Ten tweede, niet al het vlees is besmet. Ten derde, mocht jij nog niet resistent zijn en mocht het vlees toevallig besmet zijn en mocht jij een besmetting hebben opgelopen, niet iedere infectie van de moeder bereikt het kindje. De schattingen zijn dat je in het eerste trimester 10% kans hebt om het door te geven. In het tweede trimester zo'n 30% en in het derde trimester zo'n 70%. En ten vierde, niet alle besmettingen van je ongeboren kindje hebben nare gevolgen.

3. Lisa1987

Lisa1987 Fanatiek lid

11 sep 2013
    1.845
    183
    63
    Vrouw
    frustrerend is dat he! je denkt: het zal wel meevallen maar stiekem blijft het toch knagen :(

de kans bestaat natuurlijk altijd dat de toxoplasmose parasiet in het vlees zat maar de kans is sowieso vrij klein. daarnaast ben je 10 weken waardoor de kans dat de parasiet (wanneer je het zou hebben) bij de baby terecht komt in ieder geval kleiner is dan later in je zwangerschap.
    het meest belangrijke is denk ik nog dat je er nu toch niks meer aan kan doen en de stress die je nu hebt helemaal slecht is voor de uk :(

ik heb ook per ongeluk een stuk vlees gegeten waarbij ik bij het bot bij een roze stuk kwam. raakte ook in paniek maar gelukkig waren er meiden op het forum die me gerust konden stellen. Vooral het feit dat het krijgen van toxoplasmose bij voorbaat al klein is!

Wat dat betreft letten ze vroeger helemaal niet op dit soort dingen en ja, natuurlijk is het beter om het voor de zekerheid niet te doen maar wij zijn toch ook vrij gezond geboren ;)

volgende keer de keuze maken om het voor de zekerheid niet op te eten, doe ik ook. Dat vermindert de stress achteraf.

hopelijk heb je hier wat aan,
    Liefs Lisa

4. Annabel274

Annabel274 Fanatiek lid

19 jul 2012
    2.370
    109
    63
    de kans dat je al toxoplasmose hebt is trouwens ook 90% he.. geen zorgen hoor.

5. Minigirl

Minigirl Fanatiek lid

17 feb 2013
    1.036
    12
    38
    Vrouw
    lawyer
    Den Haag
    Kans is klein maar ik zou sowieso voorzichtig zijn met het eten van hamburgers. Het is fastfood.

6. Bee1986

Bee1986 Fanatiek lid

29 aug 2013
    1.333
    587
    113
    Dank jullie wel dames! Ben wat meer gerustgesteld. En kan er nu toch niets meer aan doen.
    De hamburger was overigens wel vers van de bbq, bij een restaurant, dus geen fastfood.
    Ik ga er in ieder geval extra op letten voortaan :)

7. Minigirl

Minigirl Fanatiek lid

17 feb 2013
    1.036
    12
    38
    Vrouw
    lawyer
    Den Haag
    Het gaat er niet om of de hamburger vers is maar het vlees wat een hamburger bevat is meestal het 'slechte vlees'.

8. Tillit

Tillit Actief lid

26 dec 2013
    144
    1
    18
    Schrijven
    Een dorp
    Ik heb precies hetzelfde gehad! Na acht weken zwangerschap of zo. Heb me er ook erg druk om gemaakt. Maar er was niks aan de hand.

9. Kittehs

Kittehs Niet meer actief

Ik denk dat er een grote kans is dat het vlees niet besmet is.
    Ik heb mijn hand opengehaald aan de kattenbak, dat malt me ook wel nerveus..

10. Chocoholic

Chocoholic Fanatiek lid

25 sep 2011
    2.806
    417
    83
    Vaak valt het mee. Andrs gewoon ff via vk verwijskaart halen om bloed te prikken.
    Ik heb in het begin van mn zwangerschap zelfs voedselvergiftiging gehad, niet goed berreidde spareribs. Vk dacht dat het niks zou zijn maar voor de zekerheid en mijn gemoedsrust ff geprikt. Was idd niks, maar dan slaap je wel wat beter ;)

11. Purk

Purk Fanatiek lid

19 nov 2013
    3.189
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dit idd, het is vaak vlees dat sowieso ongeschikt is om rose te eten, dus volgende keer echt laten staan.

12. xbabyxdx

xbabyxdx Niet meer actief

Ik snap best dat je je druk maakt... Zo heb ik deze zwangerschap een aantal keer zalm gegeten. Wist ik veel....
    Het veranderd ook steeds.
    Dan mag het wel dan mag het weer niet.

Maar van rood vlees weet ik idd dat het niet mag. Maar de kans is klein hoor dat je toxoplasmose hebt.

Zo kom ik er net achter dat je ( volgens een site ) Geen salami mag eten... dat bedoel ik dus..... schijnt ook ineens niet te mogen.

13. Mrs Blossom

Mrs Blossom Bekend lid

12 jun 2013
    974
    1
    0
    NULL
    NULL
    Had ik ook een keer in restaurant. Met 25 weken oid denk ik. Maakte me ook wel even druk, maar heb daarna cola light naar binnen gegooid. Dat doodt alles :) maar wat de rest zegt, kans is klein, weer wat geleerd, nu loslaten en weer genieten. Stress is immers ook niet goed.

14. liefde1978

liefde1978 Fanatiek lid

4 feb 2009
    1.493
    0
    0
    noord-holland
    Geen salami xbabyxdx.. dat meen je niet? ik heb op vakantie heerlijk salami gegeten? Waarom zou dat niet mogen?

Ik ben wel blij om te horen dat bijna iedereen dat toxoplasmose al gehad heeft. Zou me niet dom voelen hoor.. gewoon proberen te voorkomen in de toekomst. De stress die je hiervan krijgt is juist iets wat de baby wel meteen voelt lijkt me...

Deel Deze Pagina