Hallo allemaal, gisteren had ik mijn 20 weken echo van ons kleine meisje. Alles zag er goed uit alleen was er een zogenaamde softmarker te zien op het hartje. De echoscopist vertelde dat ik mij hier niet druk om moest maken en mijn gynacoloog vertelde dit ook. Wel zei hij dat je een minimale kans hebt op een kindje met down syndroom maar dat er dan vaak meerdere softmarkers worden geZien. Iemand hier ervaring mee? Ik kan het toch niet echt loslaten
Hier ook op de 20 weken echo. De verloskundige heeft aangegeven dat voorheen gedacht werd dat dit gekoppeld kon worden aan Down (een kans), maar ze gaf aan dat dit niet meer correct is en dat iets aan de hand kan zijn als er meerdere softmarkers worden gezien. Als ik het tenminste goed uitleg hoor. Mijn echoscopiste en verloskundige hebben expliciet gezegd, ga NIET Googlen want dan kom je de meest verschrikkelijke verhalen tegen die voor jou helemaal niet gelden. Ik maak me er dan ook niet druk om. Mocht je je echt druk maken probeer dan nog een afspraak te regelen bij de verloskundige. Zij kan je misschien gerust stellen.
De link van echodense focus en down is reeds achterhaald. Als er geen andere softmerkers gevonden zijn heb je niet meer kans op een kindje met down dan ieder ander. Een echodense focus komt relatief vaak voor en vervolgonderzoek levert eigenlijk nooit iets op. Onze dochter had er ook 1. Heb me vreselijk zorgen gemaakt. Alle info op internet binnenstebuiten gekeerd en ik kreeg steeds bevestigd wat de gyn me al had gezegd: geen zorgen maken! En ze kreeg gelijk. Mijn echodense focus is inmiddels 14 maanden en kerngezond!!!
Wat stellen jullie mij gerust zeg! Je blijft toch zoeken en schrok er zo van ik ben al zo'n zorgenmaker
Nou ik kan me voostellen dat je zo'n bericht toch niet zo makkelijk loslaat. Vind het eigenlijk ook niet helemaal ok dat je dat soort info krijgt als dit inmiddels achterhaald is. Zij zouden daar toch goed van op de hoogte moeten zijn! Maargoed als ik goed begrijp hoef je je dus geen enorme zorgen te maken. Succes en geniet lekker van je meisje
Ze zijn het verplicht te melden. Het blijft immers wel een 'afwijking', een softmarker. Wat er echter heel duidelijk bij gezegd moet worden is dat het alleen klinische betekenis heeft als het gevonden wordt icm andere softmerkers en dat is ook gebeurd. Het blijft lastig overwegen wat 'eerlijk en open communiceren' is zonder mensen onnodig ongerust te maken.
Hier ook bij 20 weken echo een echodense focus op hartje gezien bij jongste zoon. Toen ook erg geschrokken, had het liever niet geweten. Ze zeggen dan wel, 'maak je geen zorgen' maar dat doe je toch. Ook hier bleek er verder geen sprake te zijn van Down, helaas heeft mijn zoontje wel een andere aangeboren ziekte. Maar dit staat los van de echogene focus. Dus idd, probeer je geen zorgen te maken. Meestal is er helemaal niks aan de hand. Succes!