Mijn zoontje heeft atopisch eczeem, achter zijn linker oortje. Hij heeft dit al sinds hij een paar maanden was, en inmiddels is hij ruim 20 maanden maar het is alleen maar erger geworden. We zijn inmiddels al 3 keer bij de dokter geweest, maar iets anders dan hormoonzalf (gecombineerd met zinkzalf) bestaat er volgens de dokter niet voor... Helaas is het zo hardnekkig dat het nooit helemaal weg gaat, en na de behandeling telkens weer net zo erg of zelfs erger wordt dan ervoor... Ik denk dat hij het van mijn heeft geërfd, en ben nogal allergie-gevoelig en heb als kind ook last gehad van bronchitis / astma... Ik ben echt blij dat hij 15 maanden bv heeft gehad, misschien zetten die dingen bij hem dan niet door!! Heeft iemand anders hier ook ervaring mee?
Het kan duiden op een allergie, dus misschien handig om daar eens op te laten prikken... Als dat het niet is, is het denk ik handig om eens een doorverwijzing naar kinderarts of huidarts te vragen, die hebben meer zicht op welke hormoonzalf geschikt is om mee te behandelen.
http://www.huidinfo.nl/constitutioneel%20eczeem.htm Hier staat wat info op Hoe wij hier de eczeem zoveel mogelijk rustig houden. - vaak insmeren met vaselinne lanette om de huid vet te houden. Op vette huid heeft de eczeem minder kans. Oja laat de huisarts hier even een recept voor uitschrijven dan wordt het gewoon vergoed (kwam ik na ruim 3 jaar zelf bekostigen achter). - niet vaker dan 2 x per week in bad (liever nog de douche) met een beetje badolie. Water droogt namelijk ook uit. - de eczeem plekke niet afdrogen maar deppen. - ik smeer ze na het bad ook nog in met de bodylotion van de vaselinne. - ga je nieuwe producten gebruiken eerst iets in de elleboog smeren voordat ze gaan slapen dan kun je de volgende dag zien of er een reactie op is. - als je hormoonzalf smeert dan niet in 1 keer ophouden maar afbouwen, dus eerst 2 x per dag, daarna 1 x per dag, dan om de dag, dan om de 2 dagen enz enz enz. Maar hou er rekening mee dat zodra de weerstand afneemt door b.v krijgen van tandjes, verkoudheid de eczeem zijn kans grijpt. Kylian heeft het nu alleen nog maar iets aan zijn lelletje en in zijn knieholte. En is reageert allergisch op zonnebrandmiddelen, uierzalf en de zalf tegen eczeem van de vsm Kinley heeft het nu om de oren (zo erg dat iemand mij vroeg of ze geoppereert was aan flaporen :x), haar hoofd (niet haar gezicht), de binnenkant van haar elleboog en in de knieholten. Groetjes Anita
Bedankt voor jullie reacties! Ja de meeste dingen doe ik inderdaad al. Vettig houden, niet te vaak wassen, deppen, en regelmatig een tijdje hormoonzalf. Daar wordt het wel stukken minder van, maarja dat mag niet zo lang he... Ik ga er dan wel binnenkort eens op aandringen dat ze het wat beter moeten onderzoeken, want ik heb echt het gevoel alsof ik elke keer met een kluitje in het riet wordt gestuurd. Het is natuurlijk wel ERG makkelijk om te zeggen 'we kunnen er verder niets aan doen'...
In de meeste gevallen is er verder ook weinig aan te doen. Maar als jouw kind net tot die kleine groep behoort, waarbij allergie en eczeem oorzakelijk met elkaar verband houden, is het wel jammer als dat niet verder onderzocht is... Mijn ervaring is inmiddels dat je hier in nederland behoorlijk met de vuist op tafel moet om gedegen onderzoek te krijgen.
Ja daar heb je helemaal gelijk in. En zoals ik al zei ben ik zelf hartstikke allergie-gevoelig en heb ik last (vooral gehad) van bronchitis / astma. Dus ZO raar zou het niet zijn als hij daar ook iets van heeft...
Tell me about it... ik heb nu nog steeds (constitutioneel) eczeem en een heel scala aan allergieën... Maar de eczeem is eerder gekoppeld aan stress dan aan (voedsel-)allergieën trouwens. Anyway, er bestaat wel een nieuwe behandeling voor eczeem, namelijk Protopic. Dat is nog relatief experimenteel, maar wordt af en toe al wel voorgeschreven. Het is niet op basis van hormonen en dus veel minder schadelijk en je huid wordt er niet dun van gelukkig. (Bij mij is vroeger veel verpest met triamcinolon in mijn gezicht :x). Je mag het niet gebruiken als je daarna in de felle zon komt, maar verder heb ik er heel veel baat bij ! Ik weet niet of dit voor jonge kinderen al gebruikt wordt, maar het is wel aan aanrader. Werkt snel en zonder de nadelen van hormoonzalf. Dus misschien even navragen. Succes en sterkte.
Heel erg bedankt voor de tip! Ik zal het inderdaad een navragen, die cortisol zalf is eigenlijk echt niks voor zo'n dun kinderhuidje. De huid wordt zo dun dat het gaat bloeden als hij er te veel aan krabt.
Hey, Ik heb al sinds dat ik baby ben eczeem (zonder allergie). Zelf heb ik heel lang immuunsuppresiva geslikt (pillen die ook gebruikt worden om afstoting van donororganen tegen te gaan). Was bij mij het enige dat hielp. Ben inmiddels dus wel redelijk "expert" op het eczeem gebied. Protopic is een goede optie, schijnt goed te werken icm hormoonzalf. Vraag iig even om en verwijzing naar een dermatoloog, die hebben er zoveel meer verstand van dan een huisarts. Mijn zoontje heeft nu dus ook eczeem. Ik heb van de dermatoloog "oogzal-basis" gekregen. Een ontzettend fijne vette zalf. Vind het veel beter als lanette of de cematocogrol. Vraag ook je dermatoloog om de "groninger-bad en douchelotion". Hiermee voorkom je dat het huidje uitdroogd als hij in het badje gaat. Welke hormoonzalf heb je nu gebruikt? Wat ook nog een optie is is teerzalf...is heel ouderwets, maar het werkt wel!! Ben er een aantal jaar geleden ook nog mee behandeld geweest.
Oh ja...ik kreeg van de dermatloog een anti-krab-pakje voor mijn zoontje. Zit zilver in wat anti-bacterieel werkt.
Ik heb nu hydrocortison, en dat wissel ik dan af met zinkzalf en vaseline. Maar ik ga inderdaad aandringen op een verwijzing. Volgens mij weten ze er echt niets over bij de HA, de meeste dingen hoor ik nu voor het eerst. Veel van die dingen gaan voor ons natuurlijk ook te ver, omdat hij het alleen achter zijn oortje heeft. Maarja hij heeft er wel best last van, en al bijna anderhalf jaar... Dus nu vind ik het wel mooi geweest.
Ik smeer emovate, deze mag ook in het gezichtje gebruikt worden. Wees niet te bang voor hormoonzalf, de bijwerkingen vallen echt mee, juist bij kinderen kan dit heel veilig gebruikt worden.
Oh ja echt? Want de apotheker deed er nogal paniekerig over... ('Is het voor dat kleintje?! Oooh, dat mag je ECHT niet te veel gebruiken of te dik erop smeren!! Eigenlijk niet vaker dan om de twee dagen dun erop smeren, en zo snel mogelijk stoppen!')
Liever hormoonzalf dat jeuk hoor, echt waar!! Je moet ook wel stopdagen inlassen, maar je hoeft er niet te panisch over te doen. De Emovate die ik smeer mag ik drie dagen achter elkaar gebruiken en dan vier dagen niet. Lukt precies....
Hormoonzalf is echt troep hoor... Toch echt mee oppassen... Heb zelf als kind heel veel hormoonzalf gekregen. Zelfs Triamcinolon in mijn gezicht, omdat hyrdocortison niet meer hielp... Heb nu dus boven mijn linkeroog en boven mijn lippen (net onder mijn neus) zo'n dunne huid dat het vrijwel altijd rood is. Niets meer aan te doen, zeggen ze dan... Foutje... Ben ik mooi klaar mee. Warm zweterig weer: dan gaat het jeuken, zweten, schraal worden... ziet eruit alsof ik ernstig verkouden ben... OM van die plek boven mijn oog maar niet te spreken :x En het klopt dat kinderen flexibel zijn en snel herstellen. Leek bij mij ook goed te herstellen allemaal. Tot het te laat geconstateerd werd dat de huid te dun was geworden... En geloof me, ik weet wat jeuk is ! Ik heb twee jaar geleden mijn eczeem zo ernstig terug gekregen dat ik bijna aan de Prednison moest, omdat er geen andere optie meer was. Goede tip tegen de jeuk trouwens: koelen ! Koele kleding en af en toe deppen met een ice-pack. Helpt echt goed.
erg he die eczeem zeker voor zo'n kleintje mijn dochterje heeft het ook ik heb ook hormoonzalf maar die gebruik ik alleen als het erg is als het weg is dan blijf ik cematocogrol gebruiken ik vind die hormoonzalf drie keer niks het helpt wel maar je verpest eigenlijk haar huidje er meer mee. ik was even gestopt met decematocogrol en ging gewone vasselinne gebruiken maar het huidje begon weer droog te worden nu weer cematocogrol gaan gebruiken en het wordt weer minder in bad gebruik ik zarqa dode zee mineralen wel prijzig ik weet alleen niet of het helpt maar zit geen rotzooi in. ik heb ook verhalen gehoort over lifeboy zeep is een rode zeep nu alleen nog te verkrijgen bij de toko maar blijkt erg goed te helpen tegen eczeem ik ga het ook eens proberen. mijn zoontje had het ook en die is er overheen gegroeit. er is eigenlijk niet echt veel aan te doen verdwijnen doet het niet met middelen je houd het alleen maar tegen. maar goed vet houden ik denk dat dat het enige is al ligt het er natuurlijk wel aan waardoor het komt parfum droge huid enz. gr jojo
Maar op die plekken mag je ook helemaal geen hormoonzalf smeren. Die huid is al dun van zichzelf. Ik smeer al jaren dermovate (de sterkste) en merk weinig van een dunne huid. Prednison is ook troep!! Ik heb kreeg van mijn dermatoloog cyclosporine. Werkte voor mij heel goed, plekken die al 5 jaar open lagen gingen eindelijk dicht. Nu heb ik een andere dermatoloog (oude ging met pensioen) en deze weigert het voor te schrijfen...zit je dan als niks anders helpt.
wij tobben al vanaf de geboort van de jongste met ernstig eczeem..ben zeker geen voorstander van hormoonzalf..en wij hebben ook eerst hydrocortison gekregen, dat hielp wel na een paar dagen maar kwam net zo hard weer terug..tevens had hij het heel erg op zijn hoofdhuid en daar had ik loicoid lotion voor ook hormoonspul..nou hij krijgt nu pas weer een beetje haar op bepaalde plekken van zijn hoofd... wat bij ons het beste werkt als je dan toch met hormoonzalf moet smeren is elocon..dat werkt super..en als je dat maar 1x hebt gesmeerd is het al weg..dat in combi met cetamacrogol en wat bij ons ook goed helpt is probiotica