Goedemiddag, Zijn hier dames met advies.. Ik ben adriana 25 jaar oud en heb al een dochter van 16 maanden. Het gaat tot nu toe erg makkelijk om zwanger te worden hier mag ik dus absoluut niet over klagen.. bij onze dochter binnen 1 maand en de afgelopen twee keer ook binnen 1 maand.. maar de laatste twee keer zijn dus afgelopen met een miskraam.. waarvan ik nu de laatste doormaak.. Zou er meer aan de hand kunnen zijn of is het dikke pech? Ik ben echt kapot van verdriet en weet niet goed hoe het te relativeren.. ik vind het zo moeilijk.. Bij de 1e miskraam dacht ik ach kan gebeuren natuurlijke selectie een ongezond kindje word afgestoten maar nu het dus gelijk de maand daarop weer gebeurd is weet ik gewoon niet wat ik ervan moet denken.. Morgenochtend negen uur mag ik naar de gynaecoloog zie er erg tegenop.. Zijn er vrouwen hier met soortgelijke verhalen? Hoe kwam je hier bovenop? en doet de gynaecoloog hier ook iets mee? Kan ik miss begeleiding vragen? Ik hoor het graag van jullie.. groetjes adriana
Het protocol in Nederland is dat er pas echt onderzoek gedaan wordt na 3 miskramen. Chromosomenonderzoek kon volgens mijn gyn dan wel na 2 miskramen al, als er in de directe familielijnen miskramen voorkwamen, (moeder, tantes, oma's). Op de website van het NVOG kun je meer vinden: dit hier is de link naar de algemene pagina voor informatie bij herhaalde miskramen, en dan vind je onder minimaal vereiste zorg wat er gedaan zou moeten worden en waar je dus naar mag vragen... NVOG Succes en sterkte!
Qua psychische begeleiding wordt er vanuit de gyn trouwens niets gedaan. Er zijn op internet diverse lotgenoten-websites, waar je je verhaal kwijt kunt. Mijn advies is vooral zorgen dat je erover praat en voor jezelf een vorm vindt om afscheid te nemen van de twee kindjes die je verloren hebt. Want hoe een ander daar ook over denkt: voor jezelf gaat het vanaf het allerprilste begin om echte kindjes en de enige manier om afscheid te nemen, is dan ook op die manier.
Wat erg voor je dat dit opnieuw door moet maken. Ik had idd ook pas bij de tweede MK de grote klap die je beschrijft, bij de eerste dacht ik ook nog: " Het hoort erbij" Rozemarijke beschrijft het protocol goed. Ik heb na twee MK's wel alle onderzoeken gekregen maar dat kwam ook door mijn medische voorgeschiedenis. Met mij bleek niets aan de hand te zijn en ik ben nu 29 weken in verwachting van de tweede. De schik en onzekerheid verlaat je niet snel hoor, het onbezorgde is er wel af! Bedenk goed dat je morgen bij de gyn het nog niet allemaal op een rijtje hoeft te hebben qua onderzoeken etc, en je wensen daarin! Als je na een tijdje voor jezelf de boel iets op een rijtje hebt kun je alsnog contact opnemen met het zkh, en ik heb dat nooit via de HA gedaan, je staat nog wel in het systeem. Als je je er nu dus nog niet aan toe voelt, kun je het ook later nog ter sprake brengen bij de gyn.