Motorische achterstand, wie nog meer?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Mamasu, 26 mrt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mamasu

Mamasu Fanatiek lid

10 apr 2007
    1.778
    1
    0
    Ons zoontje van 4 jaar is prematuur geboren en heeft altijd al achtergelopen in zijn grove motorische ontwikkeling. Echt lopen deed hij pas op zijn 2e verjaardag, bijvoorbeeld.
    Nu zit hij sinds een paar maanden op school, en bij het 10minutengesprek laatst, werd aangegeven dat ze toch echt wel een achterstand zagen ten opzichte van zijn leeftijdsgenootjes, en dat ze bang waren dat dit hem over een tijdje echt problemen zal gaan opleveren.

We willen nu kleutergym of kleuterjudo gaan proberen. Hopelijk krijgt hij dan wat meer handigheid en zelfvertrouwen. Mocht dat niet genoeg helpen dan moeten we denk ik weer naar fysiotherapie (dit hebben we met hem als baby/dreumes ook gedaan, maar was niet meer nodig toen hij eenmaal kon lopen), maar ik hoop dat dit niet nodig zal zijn.

Het doet me toch best wel pijn, merk ik. Hij hoeft van mij echt geen olympisch kampioen te worden maar welke moeder wil nu niet dat haar kind gewoon 'net als de rest' is en lekker mee kan doen met de andere kindjes?

Zijn er hier meer mensen met kinderen die ook problemen hebben met hun motoriek? Zou wel fijn zijn om hier wat 'lotgenoten' tegen te komen...

2. Blaak

Blaak Niet meer actief

Hier nog eentje, mijn dochtertje word over weken alweer 4 jaar maar altijd motorisch iets achter. Nu nog ben ik bezig haar zindelijk te maken bijvoorbeeld. Praten heel iets achter en op de peuterspeelzaal is zij het "babietje" daar meestal, haha. Maar Verder is ze kerngezond dus ik maak me nergens zorgen over hoor. Ze is trouwens 3 maanden te vroeg geboren, ook een extreem prematuurtje dus.

3. luukske

luukske VIP lid

5 sep 2008
    6.682
    0
    0
    verpleegkundige
    limburg
    hier ook een mama van een prematuurtje/dysmatuurtje(32 weken, 1 kilo en 35 cm), zoonlief is van november 4 jaar en gaat naar de kleuterschool....verbaal is hij wel sterk, maar bij hem is de fijne motoriek minder, zoals kleuren etc....inmiddels hebben de juffen hem een keer bij de ergo op school laten komen, en die wilde hem graag zien in haar praktijk, en dan een combi van fysio en ergo toepassen....

wij hebben trouwens niet veel aan zoonlief gemerkt, want hij liep met 11 maanden, praat redelijk duidelijk etc....heeft af en toe wel wat ongecontroleerde bewegingen, maar wij hebben bewust hem niet die medische molen in laten gaan, we wilden niet dat hij meteen de stempel "prematuur"opgeplakt kreeg, en daardoor dus ook anders behandeld zou worden, ivm eigenlijke leeftijd en gecoorigeerde leeftijd.....

4. Mamasu

Mamasu Fanatiek lid

10 apr 2007
    1.778
    1
    0
    Mencintai: dat is wel heel vroeg, 3 maanden te vroeg geboren!

Luukske: dan zijn onze 'prematuurtjes' vrijwel even oud, de mijne is van 4 november, precies 6 dagen voor jou bevallen. Knap hoor dat hij dan toch met 11 maanden liep! Daar was bij ons echt geen sprake van. Met alles was hij later: omrollen, kruipen, rechtop zitten, noem maar op.

Verbaal en qua fijne motoriek is er met onze zoon trouwens niets aan de hand, hij praatte al van jongs af aan als brugman. Bij hem gaat het echt puur om de grove motoriek.
    Gek he, sommige prematuurtjes hebben nergens last van, en bij anderen merk je toch echt wel de achterstand.

Luukske, ook fijn dat er bij jullie op school ook ergo en fysio mogelijk is. Voor zover ik weet is dat bij ons niet.
    Ik zit er nu zelf toch over te denken om hem eens te laten nakijken door een fysiotherapeut. Zodat we precies weten hoever hij nu eigenlijk achterloopt.
    En verder zo veel mogelijk bewegen; gelukkig komt de lente en zomer er weer aan, kunnen we lekker veel naar buiten.
    Fietsen jullie kindjes al trouwens? Hier nog steeds op een driewieler. Zijn fiets met zijwieltjes is ook nog wel te groot voor hem, eigenlijk. En zwemles daar wacht ik ook nog maar even mee. Denk dat het alleen maar averechts zal werken als ik hem te vroeg op zwemles doe.

5. Jufffie

Jufffie Niet meer actief

Hie rooke en dochter 3 maanden te vroeg!

Een paar weken geleden kreeg ik van de kinderarts te horen dat ze ook een achterstand heeft kwa grove motoriek!
    Ze liep pas met 2 jaar en 3 maanden!
    En praten, dat doet ze nog niet! Ze is nu 2 jaar en 7 maanden!

6. Esthers

Esthers Bekend lid

7 jul 2009
    541
    1
    16
    zorgkundige
    Flevoland
    Mijn dochter wordt in mei 4 jr en is 3 weken te vroeg niet extreem vroeg dus.

maar liep pas met 22 maanden en loopt nu nog steeds heel erg achter volgens de fysio 1 jaar zelfs!

Floor heeft fysio gehad maar dit hielp niks wat ik nu eraan doe is wat vaker naar ballorig gaan en het zwembad ze ontwikkeld zich juist hier heel erg snel en het is niet zo duur en ik zit nergens aan vast.Nu het weer wat beter wordt gaan we na het eten samen een stukje fietsen op haar driewieler.Door dit regelmatig te doen ontwikkeld ze zich heel snel en krijgt ze veel zelfvertrouwens. Want volgens mij zit het probleem juist daar bij haar ze is heel erg bang dat ze valt!En door te laten weten dat ik er ben gaat het een stuk beter!!

7. Mamasu

Mamasu Fanatiek lid

10 apr 2007
    1.778
    1
    0
    Esthers, ik ben ook blij dat het mooie weer er weer aan komt! Lekker naar buiten, en dan hopelijk spelenderwijs ontwikkelen. FIjn dat dat voor jouw dochter ook goed werkt op die manier.
    Ik heb pas een skippybal voor mijn zoontje gekocht en daar is hij superblij mee. Dat schijnt ook heel goed voor de ontwikkeling te zijn.
    Jufffie, heftig hoor zo vroeg als jij bent bevallen. Maar toch super dat je dochter nu wel loopt? Als je nagaat hoe haar leventje is begonnen, veel te vroeg, is dat toch al een superprestatie! Wat heeft de kinderarts nu aangeraden met die achterstand? Gaan jullie naar de fysio?
    Ik ben deze week ook voor het eerst sinds hij een peuter was met mijn zoontje naar de fysio geweest en die zei eerlijk dat ze een flinke achterstand zag, maar ook dat ze zeker ruimte voor verbetering zag. Hopelijk gaat het daarmee dus ook snel iets beter!

Deel Deze Pagina