mis de sauna zo erg!

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Marieke1983, 13 jan 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

hoi hoi,

moet even klagen hoor! ;)

normaal ga ik na het sporten de sauna in, we hebben in de sportschool een heel mooi saunacomplex en ik vind het altijd heerlijk én gezellig, omdat er altijd dezelfde mensen zijn.

nu ben ik zwanger en natuurlijk heb ik alles ervoor over om alles goed te laten verlopen, ik pieker er niet over de sauna in te gaan voor ik groen licht heb van de vk. maar dat neemt niet weg dat ik het enorm mis, vooral met dit weer. mijn sportmaatjes vragen ook steeds wanneer ik weer mag.

wie kent dit en wie "lijdt" er mee? :D

2. Cilla24

Cilla24 Fanatiek lid

23 sep 2008
    2.810
    0
    0
    verkoopster
    als je je vk ff belt, volgens mij mag t namelijk als je lichaam het gewend is en je erna niet de koude douche neemt....

3. Beertje09

Beertje09 Fanatiek lid

21 okt 2008
    1.238
    1
    0
    Belgie/NL
    Ik lijdt niet echt mee nee, je doet het toch voor een goed doel (je babytje).
    Over 9 maanden mag je weer.
    Soms moet je gewoon accepteren dat je niet alles kunt doen in een zwangerschap.

4. Stephanie77

3 nov 2008
    7
    0
    0
    Wat ik heb gelezen mag het vanaf 14weken weer, vooral als je voor je zwangerschap ook al ging.
    Dus nog een maandje volhouden :D

Ben je niet gewend regelmatig naar de sauna te gaan? Dan kun je beter een andere manier van extra ontspanning zoeken; Er zijn ook kuuroorden waar naast sauna’s ook diverse baden en massagemogelijkheden zijn. Ook heerlijk. Geef wel altijd aan dat je zwanger bent, zodat ze eventuele behandelingen op maat kunnen aanbieden en producten gebruiken waar je “zwangere huid” goed op reageert.

Let op

Er zijn wel een aantal dingen waar je op moet letten; Tijdens de eerste 14 weken van je zwangerschap wordt langdurig gebruik van de sauna afgeraden. Je kindje is nog te kwetsbaar om langdurig blootgesteld te worden aan de hitte en de lichamelijke gevolgen te ondergaan. Het is beter om gedurende deze periode maximaal 10 minuten in een sauna te zitten. Maak liever geen gebruik van de hoogste banken. Tijdens de laatste 4 weken van je zwangerschap moet je rekening houden met het feit dat je lichaam zich al aan het voorbereiden is op een bevalling en er al een klein beetje ontsluiting kan zijn. Hierdoor is het af te raden om in gemeenschappelijke (dompel)baden te gaan. Dit om er zeker van te zijn dat er geen bacteriën kunnen binnendringen die een infectie zouden kunnen veroorzaken. Uiteraard kun je wel afkoelen met behulp van de douche. Heb je een verhoogde bloeddruk of word je hiervoor behandeld, dan kun je beter niet naar de sauna gaan. De temperatuurschommelingen vragen teveel van je lichaam.

5. Chubby

Chubby Actief lid

26 nov 2006
    203
    0
    0
    mama
    Katwijk aan zee
    ik dacht dat ik had gelezen dat je wel in de sauna mag maar kan het mis hebben hoor

6. Marieke1983

er zijn echt heel wisselende verhalen over de sauna, sommigen zeggen hele zw.schap wel, anderen zeggen hele zw.schap niet, en weer anderen zeggen de eerste 14 weken niet..

ik ga het de volgende keer vragen aan mijn vk, tot die tijd doe ik het gewoon niet.

@beertje: lijden is een groot woord natuurlijk, daarom ook een knipoog en een smiley erbij, dat moet je niet te zwaar opvatten. daarbij heeft iedereen vast wel iets dat ze erg mist tijdens de zwangerschap en bij mij is dat toevallig de sauna.

7. ElleNY

ElleNY Fanatiek lid

26 mrt 2008
    1.987
    1
    0
    Gewoon even bellen met je vk tijdens het telefonisch spreekuur. Als je lichaam het gewend is, kun je gewoon naar de sauna maar ik kan me voorstellen dat je even een akkoord wilt hebben van je VK.
    Snel dus weer lekker genieten!

8. Marieke1983

ik zal vanmiddag idd maar eens bellen!

zie trouwens net dat er al een topic over de sauna loopt hier.. :D

9. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    ik heb altijd vernomen dat als je lichaam het gewend is dat het geen kwaad kan maar ik dacht wel de eerste 12 weken niet zo warm ofzoiets, is inderdaad goed om even na te vragen..

10. mimi83

mimi83 Niet meer actief

vermijd wel de infrarood die mag niet, maar as je lijf eraan gewend is is zeker na de eerste 3 maanden het heerlijk ontspannend... Ik zelf met met 4 en met 6 maanden nog gewest (zwaluwhoeve, vervelend! haha) nu moet ik er zelf niet meer aan denken hoor, ja wel het lekker dobberen in zwembad en de ontspanning maar niet de warmte.

Ik kon met 6 maanden trouwens wel merken dat ik niet boven de 75 graden sauna's kon hebben, dat was te warm.

11. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    ja ik moet er ook niet aan denken maar als wij een huisje huren bij Center Parcs hebben wij vaak ook een sauna erbij en dat is wel lekker want die kan je zelf instellen (dus niet te warm) wij gaan ook altijd naar de thermen in Arcen is echt heerlijk met zo'n dikke buik lekker warm water en drijven!

12. Libra

Libra Fanatiek lid

2 okt 2007
    2.354
    0
    0
    Heb inderdaad wel eens gehoord dat infrarood niet mag maar gewone finse sauna mag gewoon hoor :) zelfs met de koude douche achteraf, zo lang je het maar gewend bent. je zwangerschap is niet het moment om er achter te komen of je het wel lekker vindt of niet. Alleen kun je beter niet op de bovenste plank en is het handig om je benen op te trekken ivm. de doorbloeding en zo.

Wij zijn de hele zwangerschap gewoon naar de sauna gegaan. Heerlijk ontspannend! alleen de laatste maand gaan we niet meer. Ik weet mezelf met zo'n dikke buik ook geen houding te geven...

13. mimi83

mimi83 Niet meer actief

o krijg zo'n zin om lekker te dobberen in WARM water met die dikke buik. haha

zwembaden hier in de buurt zijn allemaal rond 28 graden en dat vind ik met mijn super slechte doorbloeding zo koud..

14. Suuz750

Suuz750 Actief lid

4 dec 2008
    419
    0
    0
    Oh, dobberen is heerlijk! Wij hebben voor de bevalling een bad gehuurd en daar hebben we gisteren even in proef gelegen. Wat een zaligheid! Lang uit in het water. Jezelf laten drijven, je buik niet hoeven tillen. Ik ga er vaker in!

15. diana26

diana26 Fanatiek lid

6 nov 2007
    1.149
    0
    0
    gelderland
    kan me voorstellen hoe je je voelt, gelukkig mag je na de 1ste 3 maanden wel weer de sauna in, niet te lang en jezelf niet te heet laten worden.

Ik deed altijd 6 keer per week sporten en dan ook nog high-mpact cardio, nou dat kan ik nu wel vergeten, het mag niet meer, maar gelukkig merk ik ook dat sinds ik zwanger ben het ook niet echt meer gaat, ik sport wel,maar gewoon rustig aan op me eigen tempo, maar als ik bv de muziek alleen al hoor van de lessen dan zwijmel ik flink weg en droom dat na de bevalling hopelijk me conditie snel weer zo goed is dat ik dat weer kan doen.

16. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Ben inmiddels gestopt met fitness, maar ga nog wel in de sauna: heeeeeerlijk!

17. Marieke1983

gezellig een hoop mede saunagangers hier :D

ik bel morgen de vk, en dan laat ik wel weten wat ze zei. hopelijk hoef ik niet meer lang te wachten!

18. Merel1976

Merel1976 Actief lid

8 dec 2008
    245
    0
    0
    Kan inderdaad prima hoor, als je maar goed naar je lichaam luistert!

Bij de eerste merkte ik duidelijk dat ik het minder lang vol hield en langzamer en voorzichtiger afkoelde.

Manlief en ik gaan eindelijk weer over een paar weken en ik verheug me er nu al op. Met name het relaxen eromheen (lekker hangen, lekker lezen) is al zo heerlijk...

19. Jocruella

Jocruella Bekend lid

18 dec 2008
    553
    0
    0
    Ik liep dus ook met dat "probleem". Vanmorgen de verloskundige gebeld en zij zag er geen bezwaren in. Tenzij je de sauna al gewent bent en ten alle tijden maar SAMEN met iemand bent. Voor het geval je valt en op je buik terecht komt. En de sauna goed afwisseld met lekkere baden. Dus niet alleen de sauna induiken.

Je mag niet 15 minuten op de bovenste bank maar gewoon minuutje of 7-10 op de onderste bank en niet TE koud afdouchen. Gewoon even buiten rustig afkoelen.

Het is hartstikke ontspannend! Gewoon doen dus maar luister naar je eigen lichaam! en zorg voor voldoende vocht!

In Finland doen de vrouwen niet anders! Er worden daar zelfs baby's in geboren hahahhahaha (zover wil ik dan niet gaan)

Ik mag vrijdag lekker het dagje naar de sauna heerlijk relaxen met vriendinnen!

Bel haar op! en hoor wat zij ervan zegt.

20. Marieke1983

ik mag nog niet, jammer genoeg. moet nog 2 weekjes wachten. raar dat de meningen zo uiteen lopen!

ik zal me maar braaf aan het advies van de vk houden..

Deel Deze Pagina