Trouwen, erkennen, geregistreerd partnerschap. Hellup!!

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Nala, 3 dec 2005.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nala

    Nala Fanatiek lid

    29 okt 2005
    1.236
    1
    0
    Groningen
    Wie kan mij helpen? Mijn vriend en ik zijn niet getrouwd, maar we hebben wel een samenlevingscontract. We willen alles straks natuurlijk goed geregeld hebben voor als de baby er is, dus wil ik graag weten hoe alles werkt en wat het kost.

    Met het erkennen en aanvragen van ouderlijk gezag heeft de vader dezelfde rechten en plichten als wanneer je getrouwd bent, maar wat kost dat?

    En hoe zit het met geregistreerd partnerschap? Moet hij dan alsnog erkennen en naar de rechtbank en notaris? En wat kost dat dan?

    Ik heb me later vertellen dat gewoon simpel trouwen de makkelijkste en goedkoopste oplossing is, maar we willen nog niet trouwen... Als we gaan trouwen willen we dat doen met alles erop en eraan, maar ja... dat kost een paar duiten, dus dat komt later wel..
     
  2. milou

    milou Niet meer actief

    hé nala,

    ik heb me hier een tijdje geleden in verdiept. trouwen is idd het makkelijkste, dan heb je alles in 1 keer geregeld. bij geregistreerd partnerschap, moet de vader het kind nog wel erkennen, maar daarna is alles hetzelfde geregeld als bij trouwen.
    als je dit allemaal niet wilt, dan moet je partner het kind erkennen. en na de geboorte moet je nog ouderschap (ik weet niet meer precies hoe het heet) aanvragen. dwz stel dat jij komt te overlijden, dat je partner dan voor het kind mag blijven zorgen. bovendien moet je in een testament laten vastleggen dat je partner van jou erft en niet eerst het kind. met name dat testament zal een paar honderd euri kunnen kosten. it's up to you! je zou ook in het geniep kunnen trouwen en bij de geboorte van je kind een kraamfeest kunnen geven. 't is maar een idee.
     
  3. Mriek

    Mriek Actief lid

    1 dec 2005
    344
    1
    0
    Hoi Nala,

    Mijn vriend en ik hebben er ons ook een tijdje geleden in verdiept. Het leek ons het makkelijkst om toch maar te trouwen... desnoods alleen even naar 't gemeentehuis. Bij alleen een samenlevingscontract moet er nog best wel veel geregeld worden: de erkenning, het ouderlijk gezag, testament e.d. Ook bij trouwen moet je best wat regelen (je moet eerst in ondertrouw) maar dan is alles ook helemaal in één keer voor elkaar.

    Hoop dat je er wat aan hebt. De meeste gemeenten hebben ook wel een site waar je meer informatie kunt vinden over trouwen, erkenning, ouderlijk gezag e.d.

    Mriek
     
  4. duikster

    duikster VIP lid

    13 nov 2005
    5.714
    73
    48
    Hoi Nala,

    als je niet getrouwd bent en geen geregistreerd partnerschap hebt, kun je volgens mij via de kantonrechter je vriend het kind laten erkennen en formeel zorgen dat alles klopt. Hoe dat precies zit weet ik niet. Ik heb wel een collega die het zo heeft gedaan. Je zou eens bij een rechtswinkel kunnen informeren, die weten hier vast meer van.

    groet Karin
     
  5. Veertje14

    Veertje14 Actief lid

    30 sep 2005
    392
    0
    0
    Administratief medewerkster
    Spijkenisse
    Je kan in een hoop gemeente ook bepaalde dagen en tijden gratis trouwen.

    Als je getrouwd bent weet je gewoon zeker dat het allemaal goed geregeld is.

    Groetjes Vera
     
  6. Nala

    Nala Fanatiek lid

    29 okt 2005
    1.236
    1
    0
    Groningen
    We willen alles wel goed geregeld hebben, maar het trouwen willen we liever bewaren voor als we ook echt een feestje van kunnen maken.

    Heb ondertussen het een en ander uitgezocht over het geregistreerd partnerschap. Is juridisch bijna hetzelfde als trouwen met als verschil dat de vader het kind nog steeds zal moeten erkennen. Aanvragen van het ouderlijk gezag is niet meer nodig en het maken van een testament ook niet. En ook het aangaan van een geregistreerd partnerschap kan net als trouwen op sommige dagen gratis.

    Dusss, dat wordt op de knietjes om hem ter geregistreerd partner te vragen. Hahaha
     
  7. Selmama

    Selmama Fanatiek lid

    20 okt 2005
    1.766
    0
    36
    Noord Brabant
    Wij hebben ook een Geregistreerd Partnerschap.
    Wij willen ook nog niet trouwen, dus hebben we om alles goed geregeld te hebben vorig jaar toen ik zwanger was was onze zoon Rens ook een Geregistreerd Partnerschap afgesloten. Wij noemen het een GP'tje, haha.
    Hij heeft alleen maar ons kindje moeten erkennen op het gemeentehuis.
    Wij hebben het laten afsluiten op een dag en tijdstip dat het gratis was.
    Je moet net als bij een huwelijk ook in ondertrouw gaan en toen heeft hij het kind meteen ook erkend. Nu is alles toch goed geregeld en dat huwelijk komt later wel als de kids groter zijn, ook leuk.
    Succes in ieder geval!
     
  8. Miranda

    Miranda Bekend lid

    6 jun 2005
    627
    0
    0
    Verpleegkundige in ouderen psychiatrie
    Gelderland
    Ik ben ook aan het rond kijken naar geregistreerd partnerschap. Heb een aantal keer gelezen dat het bij sommige gemeentes op bepaalde dagen/tijden gratis is, nou daar doet onze gemeente helaas niet aanmee. het goedkoopste wat ik ben tegen gekomen is 277 euro voor het aangaan van het partnerschap/huwlijk en dan nog eens 14,20 euro voor het trouw/partnerboekje. Vind het eigenlijk wel belachelijk dat er zoveel verschil tussen zit. maarja daar doe je niets aan
     
  9. Sientje

    Sientje Fanatiek lid

    4 mei 2005
    2.747
    0
    0
    Mama
    Na wat wikken en wegen hebben we besloten om met zijn tweetjes een geregistreerd partnerschap aan te gaan.Dit betekent in principe dezelfde rechten en plichten als een getrouwd stel, met als 2 uitzonderingen, mijn man is dan niet direct de wettelijke vader maar moet het kindje nog wel erkennen (maar heeft dan wel alle rechten en plichten) en als we ooit uit elkaar gaan hoeft t niet perse voor de wet ontbonden te worden.
    Voor ons toch de beste oplossing, lekker even naar t Gemeentehuis met alleen de wederzijdse ouders, en Ja zeggen en een bakkie koffie doen en dat was t dan, en mochten we ooit nog een keer groots willen trouwen is dit ook mogelijk, dan zetten we het gewoon om!!

    Bij ons in de gemeente was t gratis, alleen de ondertrouw kost iets van 30Euries.
    Dit was voor ons de meest voor de hand liggende oplossing, en ik vind het ook erg prettig dat we dadelijk alle 3 dezelfde achternaam hebben.
    Liefs Sarina.
     
  10. Nala

    Nala Fanatiek lid

    29 okt 2005
    1.236
    1
    0
    Groningen
    Hoi Sarina,

    Wij willen ook op een dag gaan dat het gratis is. 30 euro voor de ondertrouw is wel te doen. Ik wist nog niet dat je ook de naam van je vriend/man/partner (tja, hoe noem je dat als je geregistreerd partners bent :) ) aan kunt nemen. Hmmm daar moet ik nog even over nadenken. Misschien dat ik dat pas doe als we gaan trouwen...

    Groetjes Nala
     
  11. Sientje

    Sientje Fanatiek lid

    4 mei 2005
    2.747
    0
    0
    Mama
    Ja ik vind dat zelf wel prettig, ik heb dat stukje gekopieerd uit een oud topic we zijn het geregistreerd partnerschap in Augustus 05 aangegaan.
    Wij noemen elkaar gewoon man en vrouw en ik heb dus zijn achternaam aangenomen...wij vinden het zo prettig, en het voor homo's is het tenslotte het huwelijk dus waarom voor ons niet?? ;)
    (en zoals gezegd, misschien gaan we ooit nog een x echt trouwen met alles erop en eraan, maar tot die tijd is het zo ook super geregeld)
     
  12. Nala

    Nala Fanatiek lid

    29 okt 2005
    1.236
    1
    0
    Groningen
    Bedankt voor jullie adviezen. We hebben nog wel een poosje om erover na te denken, maar ik begin er liever op tijd mee.
    Sarina, heel veel succes met de laatste loodjes he!
     
  13. Sientje

    Sientje Fanatiek lid

    4 mei 2005
    2.747
    0
    0
    Mama
    Dankjewel, ja we komen nu in de buurt....spannend...
     

Deel Deze Pagina