Ik ben me aan het oriënteren op een hond (pup). Ik heb al jaren een bepaald ras in mijn hoofd, echter zijn daar best lange wachttijden voor. Op zich vind ik dat geen probleem, mochten we gaan voor een hond. Toch vind ik de toon van veel fokkers niet prettig op hun websites en jaren geleden ook weleens telefonisch contact gehad met dezelfde ervaring. Ik snap wel dat fokkers een goed baasje willen (logisch), maar ik ben best gevoelig voor de houding van mensen en zie best op tegen ontmoetingen met mensen van de fokkerslijst. Nu kijk ik ook via marktplaats en daar vind ik de toon plezieriger. ook zijn daar honden met stamboom, papieren etc. Ik lees weleens waarschuwingen mbt honden op mp en snap ook dat echte broodfokkers vermeden moeten worden. Heeft iemand ervaring met een aanschaf van pup via mp en waar moet je vooral goed op letten?
Een moeder van een oud klasgenoot van onze zoon had een hond via marktplaats. Het was geen pup. Die heeft achteraf nog veel gezeur gehad. Die kreeg een telefoontje dat ze hun hond hadden. Bleek dat de echte eigenaren op zoek was naar een andere baas met de afspraak als het niet gaat of je wil hem weg hebben komt hij bij ons terug. ze hebben hem gratis overgenomen. Ze hebben hem uiteindelijk dus toch weggedaan via marktplaats en ook geld voor gekregen. Die andere eigenaren zijn daar achter gekomen en hun eerste insteek was hond terug. Toen ze zagen dat ze fantastisch waren voor de hond hebben ze het eerder laten zitten.
De lange wachttijden zijn omdat er meer vraag dan aanbod is in geteste nestjes. Als je dan dit ras wel via Marktplaats vind weet je iig dat er iets niet klopt anders hadden ze daar ook wel een wachtlijst. Zou t risico niet zo snel nemen zelf. Om welk ras gaat het?
Een dier kopen via mp is echt een no-go voor mij, ze zouden het per direct moeten verbieden! Wat daar voor ellende rondgaat.... Zelf heb ik een raskat bij een erkende fokker gekocht. Ik heb me verdiept, ben lid geworden op de fb pagina's van dit ras en daar veel ervaringen en tips opgedaan over hoe een goede fokker te vinden en hoe deze te benaderen. Ik heb 1 fokker uitgezocht welke het type kat fokt waar we naar op zoek waren en een uitgebreide voorstel mail gestuurd. Daar kreeg ik een leuke reactie op en werd ik uitgenodigd om eens langs te komen om kennis te maken. Superleuk om zo het ras nog beter te leren kennen bij haar thuis, ze had 4 Siberen rondlopen en ze kon mooi vertellen, waardoor we nog enthousiaster werden. Lang verhaal kort; we wilden graag een katertje en door onze eerlijke en open instelling mochten wij van haar eerstvolgende nestje als eerste kiezen wanneer er katertjes bij zouden zitten. Dat waren er 4. We kregen bericht toen de poes was bevallen en foto's direct de volgende dag. Na 5 weken mochten we op kraambezoek én ons kereltje uitzoeken. Daarna volgden nog vele updates en foto's, ontzettend leuk om zo betrokken te worden. Dat ukje is nu een flinke 1,5 jarige kater van bijna 7 kilo en ik ben nog elke dag blij met hoe het allemaal gegaan is
Doe het niet! Je ziet echt teveel ellende. Heb geduld, zoek een fokker waarbij jij je fijn voelt en zet jezelf op de wachtlijst. En het kan goed gaan, maar meestal niet. Plus de meeste rashonden hebben tegenwoordig zoveel erfelijke afwijkingen. Een goede fokker test daarop en fokt het eruit. De vraag is of dat via mp gebeurt, waarschijnlijk niet, anders biedt je ze daar niet aan.
Ons hondje hebben we gevonden via Marktplaats. Ze kwam uit een gezin die een "oeps-nestje" hadden. Hun hond was tijdens loopsheid ontsnapt uit de tuin en had het iets te gezellig gemaakt met de buurhond Ze is dus geen rashond. We zijn eerst wezen kijken en de pups en moederhond werden super goed verzorgd, heel liefdevol allemaal en gewoon lekker in de huiskamer en tuin. De man des huizes had zelfs een prachtige werpkist gemaakt voor mama en pups. Helemaal handgeschilderd en alles. Hun kinderen waren ook heel lief voor de pups. Uiteindelijk ja gezegd (prijs was ook niet buitensporig) en tot de ophaaldatum kregen we steeds foto's en filmpjes van onze pup Dierenpaspoort en alles was ook allemaal goed geregeld en de pups werden regelmatig nagekeken. Hun dierenarts heeft ook alle gegevens doorgestuurd naar die van ons. Maar ik had wel met die mevrouw te doen hoor...ze stond ons huilend uit te zwaaien op de ophaaldatum. We kregen ook een heel puppypakket mee met van alles en nog wat, van brokjes tot speelgoed en een lapje uit het nest. En ons hondje is een schat! Je merkt gewoon dat ze veel aandacht heeft gehad in het nest. Ze reageerde al op haar naam, was al vrijwel zindelijk, etc. Inmiddels is ze 2 jaar oud en we genieten zo van haar Ik besef me dat het vaak verkeerd gaat via Marktplaats en dat er een hoop nare "fokkers" zitten, maar zo kan het dus ook
Wij ook een marktplaats hond, geen rashond wel kruising tussen 2 zuivere rassen. Ook een oeps nestje. Goed contact met eigenaresse, ook bij die mw thuis geweest en ook de moeder en vader gezien. Ook mw even door Google gehaald en ook het adres. Ook of we haar in oude adv tegenkwamen oid. Maar niks gevonden gelukkig. Ook de afspraak dat hond altijd terug naar haar kon als wij om wat voor reden niet uit de voeten zouden kunnen met de hond. Ook na afhalen vd pup nog veel contact gehad. Mw was/is heel betrokken. Wij kregen ook soort sollicitatie, passen wij wel bij de hond en zijn ras behoeftes. Ze gaf ook voordat wij kwamen aan dat als zij t niet ziet zitten de pup niet bij ons komt. Dus het kan wel,maar je moet echt heel goed uitkijken. Er zitten veel nare mensen op die geld ruiken ipv dieren een goed plaatsje geven.
Dit! Papieren kunnen worden vervalst. En natuurlijk is de toon op marktplaats vriendelijker, die mensen doen er alles aan om zo veel mogelijk geld te verdienen en proberen potentiële kopers te paaien. Kijkt alsjeblieft de volgende documentaire. Ik vind het schandalig dat dieren via marktplaats kunnen worden verkocht, dat er totaal geen controle is. Geld is de enige drijfveer, maar een dier is geen consumptieproduct. Met het kopen voor marktplaats hou je dit soort praktijken in stand. Jouw (in het algemeen) wens om 'snel' aan je behoefte aan een pup te voldoen, moet nooit boven het welzijn van de hond staan. https://www.ohmydogschool.com/nl/2019/10/16/puppy-uit-de-broodfok-redden/#:~:text=Deze%20documentaire%20zou%20door%20iedereen,wereld%20van%20illegale%20puppy%20handel.
Maar dit is natuurlijk een hele andere situatie. Zoals je zelf schrijft: geen rashond, geen hoge prijs, langs komen om te kijken, updates met foto's. Als het zo gaat, kan het natuurlijk prima. Dat is voor het hoort te gaan. Daarbij speelde ras dus ook geen rol. Fijn dat jullie zo van de hond genieten! Maar een 'echte' rashond via marktplaats, omdat de wachttijden via de fokker zo hoog zijn en de fokker een strenge controle heeft... Op die manier kom je natuurlijk hele andere verkopers tegen.
Mijn schoonmoeder heeft een shitzu pup via markplaats. Beestje komt uit een eenmalig nestje, uit een gezin. Voelde heel goed toen se daar gingen kijkrm. Maar daar zal mijn schoonmoeder wel geluk mee hebben gehad.
De fokker waar het om gaat dan heel goed googlen en nagaan waar de ouders op zijn getest. Kijk goed of het geen bekende broodfokker is. Niet kopen bij een fokker met meerdere (populaire) rassen, geen brengservice, ga kijken als er nog geen pups zijn. En ook oepsnestjes kunnen verraderlijk zijn, vaak is de teef te jong, te snel weer een nestje, onbekende vader etc. Ik zou ver bij MP vandaan blijven, eigenlijk.
Hier een lijst waarbij je echt geen puppy moet kopen, dan zit je sowieso verkeerd. https://www.koophiernooiteenpuppy.com/lijst-met-bekende-broodfokkers-2/ Wij gaan vrijdag kijken voor een herplaatser, rashond. Is wel een heel andere orde. MP is niet altijd slecht. Maar vaker wel dan niet.
Wij hebben toendertijd getwijfeld om onze pups op marktplaats te zetten, maar had geen zin in honderden loze berichten. Wij hadden bewust eenmalig een nestje, beide ouders getest bij de raad van beheer, pups groeide op in de woonkamer, uiteraard was de moeder aanwezig en de toekomstige baasjes mochten zovaak langs komen als ze wilde, daarnaast natuurlijk dagelijks foto's gestuurd, de dag na de geboorte zijn de pups gelijk gecontroleerd door de dierenarts (inclusief verklaring) en net 6 weken gechipt, gevaccineerd en nogmaals een gezondheidscheck gehad. Ik denk dat dat de dingen zijn waar je op moet letten en naar moet vragen, want als wij wel voor marktplaats hadden gekozen dan had je een gezonde pup gehad. Wij hebben nu (1,5 jaar later) nog steeds contact met alle baasjes, dat zegt denk genoeg.
Bedankt voor jullie reacties. @loetje lid worden van fb pagina’s is wel een goed idee. Kan ik ervaringen lezen. Wachttijden vind ik ook geen probleem, vind alleen de (op mij overkomende) agressieve toon wat onplezierig. Op mp stond een pup vanwege annulering, maar denk dat ik toch maar bij een erkende fokker ga kijken. Vind mp toch wat te spannend. Wellicht wat verder uit de buurt als t moet.
Zeker. Onze ervaring is natuurlijk bijzonder en lijkt niet de norm op Marktplaats. Althans, tegenwoordig lijkt dat zo. Ons vorige hondje was wel een rashond en ook haar hebben we destijds gevonden via Marktplaats. Maar toen was er nog niet zo'n puppy gekte aan de gang. En die kleine krullenbol bleek één van de liefdes van m'n leven 12 Jaar is ze geworden. Hoop echt dat je een leuk, lief, gezellig en gezond hondje gaat vinden, @Summerbelle
Wij hebben onze pup bijna 3 maanden. Bewust niet via mp want bij ons ras stonden er hoofdzakelijk broodfokkers op. Ik heb uiteindelijk een Nederlandse fokker gevonden die niet heel bekend is op de Nederlandse markt. Hij heeft wel een grote naam in het buitenland. Website bekeken. Ook aan alle kanten nagetrokken. Meermaals contact gehad. Bij hem was er een wachtlijst voor een teefje, als we een reu kozen zouden we op 1 staan. We hadden sowieso al besloten dat we een reu wilden. Als het met het eerste nest niet zou lukken, zouden we doorschuiven naar een later nest. Verder was hij heel transparant over de medische checks van beide ouders (beide vrij van erfelijke aandoeningen). Vraag vooral hier om. Een goede fokker laat je dit zien. Tijdens de laatste weken van de dracht werden we via fb op de hoogte gehouden en toen ze eenmaal geboren waren kregen we foto's en filmpjes. Voor ons was het een behoorlijk eind rijden. Zijn met 4 weken onze pup gaan uitzoeken. Met 8 weken hebben we hem opgehaald. In begin was er best veel contact. Eerste hond, veel vragen. Af en toe app ik foto's of een filmpje. Het is een fijn idee dat een fokker ten alle tijden betrokken is.
Iedereen tot nu toe is anti-marktplaats wat ik ook begrijp maar een erkende fokker is ook niet zaligmakend hoor. En dat zegt iemand die zelf 18 jaar honden fokt, met stamboom. En ik dus heel goed weet hoe dat wereldje in elkaar steekt. Je hebt inderdaad fokkers die de meest belachelijke eisen stellen of denken dat ze een bachelor in psychologie hebben. Het grote verschil tussen fokkers met stamboom of een willekeurig nestje zijn de regels. Bij een stamboomloos nest zijn er geen regels en geen controles. Men kan doen wat ze willen, hoe vaak ze het willen. Bij stamboomfokkers zijn er verplichte regels mbt welzijn, combinaties, gezondheid etc. En vaak ook dat stukje eer. Veel fokkers werken jaren aan hun reputatie en die willen ze dan ook hoog houden. Je moet het treffen, met beide. Mijn advies is altijd, ga niet over 1 nacht ijs. Neem je tijd, ga op bezoek bij verschillende mensen. Stel vragen, wees kritisch. Uiteindelijk vind je iemand, met of zonder stamboom, die je aanstaat en waar je een goed gevoel bij hebt.
Ik snap wel wat je bedoelt over de houding van fokkers. Velen gedragen zich alsof je God op je blote knieën mag danken dat je bij hun een hond "mag" kopen. Ik zou kijken naar een site die je aanspreekt en waar je ook gewoon telefonisch contact kunt hebben. Wij hebben voor onze kat ook een heel fijne fokker gevonden zonder enige arrogantie. Dus ze bestaan wel Maar marktplaats zou ik echt niet aan beginnen...
Ik wilde ook zo iets gaan reageren. Een naaste heeft een bepaald ras hond. Mee geweest om de hond naar shows etc wat echt een soort 'kliek' is. Moeder hond was al terug naar Amerika en hebben wij dus ook niet gezien. De honden krijgen de max nestjes volgens de raad om hier naar pas naar een for ever home te gaan. Ondanks dit stamboom was ging het volledig tegen mijn honden liefhebber gevoel in. Daar tegen over zijn er natuurlijk een hoop broodfokkers actief op mp. Ik zou zoals hier boven gezegd is gewoon niet over een nacht ijs gaan en goed rond kijken.