Eerder werken na bevalling

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Miranda2, 15 feb 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Miranda2

Miranda2 Lid

11 dec 2015
    21
    0
    0
    Ik ben met 24weken en 6 dagen bevallen van mijn zoon.
    Nou is mijn zoon veelste vroeg geboren en heeft het niet overleeft hij is na 6 dagen overleden.
    Nu zijn we bijna 3 weken veder en zou ik graag weer willen werken zodat ik wat afleiding heb.
    Is dit mogelijk??

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

#2 UWV, 16 feb 2016
    Laatst bewerkt: 16 feb 2016
    Beste Miranda,

Wat verschrikkelijk, gecondoleerd!

Ik kan me voorstellen dat je afleiding zoekt. En als jij dat het beste vindt in je werk, dan kun je wat ons betreft gewoon weer gaan werken.

Houd er echter wel rekening mee, dat je volgens de Arbeidstijdenwet in de eerste zes weken na je bevalling nog niet mag werken. Wat de consequenties zijn als je dat wel doet, kan ik je niet informeren; de Arbeidstijdenwet wordt niet door UWV uit gevoerd. Je kunt (eventueel via je werkgever) laten uitzoeken bij de Rijksoverheid .

Met betrekking tot je inkomen als je gaat werken: je hebt recht op 16 weken zwangerschaps- en bevallingsverlof. Omdat je heel vroeg bent bevallen, had je werkgever het destijds nog niet aangevraagd. Hij kan dit nu alsnog voor je doen. De 16 weken gaan dan in op de dag na de bevalling.

In deze 16 weken betaalt UWV je loon. Je mag tijdens je verlof eerder beginnen met werken. Het loon dat je verdient, korten we niet op je verlof.

Ik hoop dat je de afleiding vindt die je zoekt.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team

Deel Deze Pagina