parttime in loondienst en deeltijd bedrijf

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door suikerspin, 14 feb 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. suikerspin

suikerspin Actief lid

8 dec 2014
    165
    0
    16
    NULL
    NULL
    Hallo UWV webcareteam,

Ik heb een vraag betreft de combinatie ZEZ en WAZO.
    Ik ben in juli uitgerekend.

Momenteel heb ik nu 2,5 half jaar een 0 uren contract waarvan ik ± 12 a 15.75 uur in de week in loondienst ben.
    Daarnaast heb ik ander half jaar een klein eigen bedrijfje waar ik ± 8 a 10uur in de maand aan besteed.
    Ik maak geen winst en wil eigenlijk door als hobby met dit bedrijf.
    Aan de 1225 uur norm kom ik niet.

Mijn vraag is hoe wordt mijn ZEZ of WAZO berekend als ik door ga of stop met de deeltijd onderneming?

Als ik stop krijg ik waarschijnlijk alleen WAZO maar wordt er dan ook gekeken naar de opbrengsten van de onderneming?

Hopelijk is mijn verhaal duidelijk.

Alvast bedankt!

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Hallo Suikerspin,

Je kunt voor zowel je nul-urencontract als je eigen bedrijf een zwangerschaps- en bevallingsuitkering aanvragen. Voor je dienstverband is dat inderdaad de WAZO-uitkering en voor je eigen bedrijf is dat een ZEZ-uitkering.

Echter wordt de WAZO in mindering gebracht op de ZEZ. Je krijgt dan alleen een aanvullende ZEZ als je WAZO lager is dan het normbedrag voor de ZEZ.

Nu geef je aan dat je eigen bedrijf meer een hobby is, waarmee je geen winst hebt gemaakt. En waaraan je minder dan 1225 hebt besteed. In dat geval zal er voor jou mogelijk geen recht op ZEZ bestaan.

Andersom wordt de ZEZ niet gekort op je WAZO. Je hoeft dus niet te stoppen met je onderneming om in aanmerking te komen voor WAZO. Je kunt wat dat betreft gerust doorgaan met je hobby/bedrijf!

Actuele informatie vind je hier.

Ik wens je een goede zwangerschap en alvast een fijn verlof!

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team

Deel Deze Pagina