Wat is jullie avondroutine? En daarmee bedoel ik het moment na het avondeten en het naar bed brengen van de kinderen. Ik wil meer uit m’n avonden halen maar tegelijkertijd ook kunnend relaxen. Merk dat ik na het afruimen eigenlijk meteen op de bank plof samen met m’n man en we heel snel in slaap vallen uit vermoeidheid.
Hier ploffen we ook uitgeteld op de bank, kijken journaal en daarna Netflix. Drinken thee of een wijntje. En om 22u/22.30u liggen we in bed. In 't weekend wat later, maar niet heel laat want om 6u is zoontje klaar voor de dag de laatste weken
Samen afruimen, man en kinderen ruimen speelgoed wat er dan nog ligt op. Ik zet koffie / thee. Dan doen we met de kinderen een spelletje of 2 soms 3. Dan gaat man met dochter douchen en trekt zoon eigen plan meestal op zijn kamer (hij gaat zelf 20.30 douchen). Als man en dochter douchen vouw ik meestal een was op of ruim nog even speelgoed in dochter haar kamer op. Dan haal ik dochter uit de douche, kan haar haar, doe haar pyama aan, poets haar tanden. Ondertussen is man dan ook aangekleed die verteld 9vd10 keer verhaaltje en dan zet ik beneden weer koffie / thee en daarna ploffen we op de bank met series / netflix.
Als ik alleen ben (meestal ) dan doe ik meestal administratie/klusjes die bleven liggen etc. Tenzij onrustig kind oid, dan kruip ik met filmpje of boek naast kind. Wanneer man thuis is, dan meestal ff koffie drinken oid, kletsen, soms allebei nog ff achter de laptop, of samen iets kijken.
Kids naar bed om 19, dan ga ik vaak even douchen en in pyama/badjas. Als we beiden thuis zijn is het met thee op de bank en tv aan. Ligt ook wel echt aan het seizoen. In de zomer en het voorjaar veel actiever.
Ik ga altijd schoonmaken. Na 21:00 uur krijg ik een kronkel in mijn hoofd en moet ik ineens schoonmaken van mezelf. Daarna zet ik alles klaar voor de volgende dag : ontbijt, eten voor school en mijn werk, tassen. Vaak lig ik na 23:00 uur op bed.
in de wintermaanden als de kids op bed liggen is het op de bank en lekker tv kijken of samen een spelletje doen, uitgebreid in bad etc. in ze zomer maanden meestal lekker buiten in de tuin.
Zodra de twee jongsten in bed liggen, word ik een echte couch potato (en doe ik dus niks nuttigs meer...) Tv gaat aan en ondertussen speel ik wat spelletjes op mijn iPad of zit ik op zp. Soms doe ik nog wel iets nuttigs, zoals wat snijwerk voor het eten van de volgende dag. Maar dat gebeurd heel lui ook voor de tv. Als ik moe ben ga ik naar bed (ik val zelden/nooit in slaap op de bank) en lees in bed nog even. En vanavond hebben we toevallig spelletjesavond met de oudste kinderen. Dus zodra zoon in bed ligt, gaan we een hele avond spelletjes doen.
Na het avondeten ruim ik alles op. En dan rond 18.30-19.00 uur douche ik de kinderen. Inmiddels doen ze het meeste wel zelf maar ik sta er toch altijd bij zodat het geen waterballet word. Wanneer ze op bed liggen maak ik koffie en doe ik niks meer. Ik ben alleenstaande moeder en ben gewoon helemaal uitgeblust na een dag. en ik merk dat ik ook vroeg moe word omdat het vroeg donker is. Ik slaap ook heel vroeg. In de zomer heb ik daar minder last van en ik voel me dan ook veel minder gehaast. Heel gek eigenlijk.
Heel verschillend, maar vaak zit ik (een deel van de avond) wat op de laptop. Zp, blogjes/vlogjes, van alles opzoeken, soms nog wat voor m'n werk. Man speelt regelmatig online Kolonisten of werkt nog wat. Af en toe kijken we samen een programma terug. Of we spelen een spelletje samen. Vaak ga ik ook op tijd naar bed, dus rond 21 uur douchen en daarna naar bed. Af en toe wandel ik 's avonds met iemand anders. Man is meestal één avond niet thuis omdat hij dan overwerkt.
Man ruimt alles op, ik doe jongste in bad en vouw ondertussen wasje of doe andere dingen op bovenverdieping. Als k beneden kom heeft man alles aan kant beneden en de koffie klaar. Een van ons legt de jongste dan op bed en ander helpt oudste met huiswerk oid. Daarna lekker serietje kijken en/of goede gesprekken over de dag of wat ons bezig houdt.. oudste gaat zelf naar bed (tiener leeftijd).
Ik eet vaak met de kinderen rond 17.00, kinderen hebben dan echt honger. ( soms wachten we op vriend ) Daarna gaan de kinderen nog even spelen, ik ruim alles op. Als we gezamenlijk gegeten hebben ruimen we samen op of vriend speelt samen even met de kinderen. Rond 18.30 de kinderen naar boven, evt in bad, boekje lezen bij de oudste en rond 19.30 zitten we meestal wel aan de koffie.
De jongste gaat om 18.30 uur met een van ons naar boven om zich klaar te maken voor het slapen. Dan doet de ander de keuken en woonkamer nog even. Om 19.30 uur gaat de oudste naar boven met een van ons. Dit wisselen we elke dag. Drie avonden in de week gaan we sporten, de andere avonden lezen, hobby's of nog samen tv kijken. We gaan er elke dag vroeg uit, dus ook vroeg in. Om 22.00 uur wil ik wel slapen om aan de 8 uur slaap te komen.
Wij hebben alle kinderen tegen half acht op bed (max kwartier later). Daarvoor zorgen we dat huis al aan kant is (ook als we alleen zijn) Ik ga daarna vrijwel nooit meer de deur uit. Wel ga ik soms uiteten met een vriendin, of avondje uit met vriendinnen of man maar dan vertrek ik al eerder Meestal plof ik meteen op de bank en zet de tv aan (vaak met man). Soms ga ik nog werken of hebben we een overleg over iets (fiananciele/belastingzaken, aankomende verjaardag van een kind oid) Ik lig er altijd vroeg in (tussen half tien en tien)
L. eet rond 1700/1730. Terwijl ik L. eten geef bereid mijn vriend het eten voor. Rond 1830/1900 gaan we samen naar boven en maakt mijn vriend het badje klaar terwijl ik L. uitkleed. Vriend gaat ook onder de douche bij L. en dan ruim ik beneden alle speelgoed zooi etc op. Dan doe ik het avond ritueel (afdrogen, aankleden, tanden poetsen, slaapzak, papa kusje geven, gordijnen dicht, licht uit, papfles) zodat mijn vriend zich kan aankleden en kan starten met koken. Wij eten dus nooit eerder dan 1930 maar dat deden we voor dat L. er was ook niet. Daarna samen koffie doen en tv kijken, Netflix, gamen etc. Rond 2230 richting bed is het streven maar dat word vaker rond 2330.
Ik was samen met m’n man af. Dan ga ik naar boven met de baby die zo slecht slaapt dat ik er zo goed als de hele avond naast lig, anders wordt hij wakker. Ik probeer weg te sluipen om nog een kop thee met Mn man te kunnen drinken. Soms wordt zoon na 10 min al wakker, soms hebben we een uurtje om te kletsen. Man ruimt nog wat op, doucht de kinderen (niet elke dag ivm eczeem) Om 19.30 brengt hij de jongste dochter naar bed. Leest voor en blijft 10 min bij haar liggen. Soms lukt het me om beneden te zijn om de oudste 2 voor te lezen, anders doet man dat. Om 20 uur gaat de oudste dochter naar bed, om 20.30 oudste zoon. Man gaat dan tv kijken, lezen, muziek luisteren of tekenen. Vrûger, toen ik ook nog een leven had (voor baby dus) ging ik naaien, haken of lezen. In de zomer graag in de tuin. Man dekt de tafel voor het ontbijt en zet de schoolspullen klaar. Op vrijdagavond is het filmavond en kijken de kinderen samen met man een film met chips en voor de oudste 2 cola. Op zaterdag vaak een spelletje doen en dan gaan de meiden naar bed en kijkt man samen met zoon een wat stoerdere film die de meiden niet mogen zien/niet leuk vinden. Batman/marvel/star wars dat soort dingen
Na het eten gaan de kinderen douchen en gaan ze lezen. De jongste gaat om 7 uur de middelste om half 8 de oudste om 8 uur slapen. In de tussentijd ga ik douchen en afwassen. Tegen de tijd dat ik daarmee klaar ben is het tijd voor de jongste die gaat dan slapen. Dan blijf ik even boven. Meestal ga ik was vouwen of wat opruimen. Dan gaat de middelste. Het laatste half uur ga ik bij de oudste zitten. Die heeft dyslexie en dus help ik hem nog even met lezen. Om 8 uur ga ik naar beneden. Dan ruim ik eerst de woonkamer op en stofzuig en dwijl ik de boel. Tegen half 9 kan ik dan gaan zitten en kijk ik wat tv of game ik wat. Tegen half 11 ga ik naar bed. Om half 7 gaat de wekker op werkdagen. In het weekend is het wat later meestal een uurtje of half 1 dat ik naar bed ga. De kinderen slapen dan ook uit tot een uur of 9.