Zoals hierboven al staat, zijn jullie blij/tevreden met je vk? Ik ben nu 2 keer geweest, een intakegesprek en eerste reguliere controle. Het viel me eigenlijk gelijk al op dat het een beetje gehaaste bedoening was. Bij het intakegesprek nam ze de vragenlijst door en dat was dat. Bij de eerste reguliere controle (gisteren) ging ze gelijk over op praktische zaken als formulieren e.d. Ik zou het toch fijn vinden als ook even gevraagd word hoe het gaat en hoe ik me voel. Ik heb namelijk bij de intake aangegeven dat ik erg misselijk en moe was, wat ze ook opgeschreven heeft, en het verbaasde me dat ze hier helemaal niet op terugkwam. Helemaal niks gewoon... Dit alles maakt het erg onpersoonlijk vind dit niet zo'n prettig gevoel, aan de andere kant denk ik: Als ze maar verstand van zaken heeft en straks mijn kindje gezond ter wereld kan helpen. Overigens is het een praktijk waar 6 vk zijn, waarschijnlijk blijft het dus niet alleen bij haar, al staat mijn volgende controle wel bij haar gepland. hoe kijken jullie hiertegenaan en wat is jullie ervaring met je vk? Overdrijf ik en verwacht ik teveel? ben benieuwd! xxx
Tja, ach, blij? Nou ja. Ik vind ze gewoon 'normaal' denk ik. Bij de intake werkten ze net met een nieuw computersysteem, dat ze nog niet helemaal snapte. Dus ze liet ons op het scherm meekijken en we hebben haar hier en daar geholpen met doorklikken naar het volgende scherm. Beetje maf, maar goed: ik ga er vanuit dat ze wel weet hoe ze een zwangerschap moet volgen en een bevalling moet begeleiden. En daar komen we tenslotte voor. En ze scoorde wel pluspunten door niet moeilijk te doen over mijn verzoek voor een vroege echo. (Was erg bang vanwege eerdere vmk.) Bij de vervolgcontroles geven we elkaar een handje, ze vraagt hoe het gaat. Ik zeg "De gebruikelijke kwaaltjes." Dan vraagt ze m'n gewicht waarna ze mijn bloeddruk meet, baarmoederhoogte voelt en het hartje luistert. Na "Heb je verder nog vragen?" "Nou, nee... Ik weet alles al van het forum. " sta ik weer buiten. Ik geloof dat het al met al 5 minuten duurt. Ik vind het prima zo. Zou niet weten wat ze nog meer moet doen.
Hier zijn er 4 en ben over 2 wel tevreden en de andere 2 niet. Op zich gaan de controles goed etc, maar aangezien de vorige bevalling nogal moeizaam ging en wat complicaties had + ik erg veel bloed verloor waardoor ik een transfusie moest ben ik hierover een paar keer begonnen bij de 2 'wat mindere' vk's (andere 2 'aardige' was ik nog niet bij op spreekuur geweest in deze zwangerschap) . Ze gaven aan niet alle papieren te hebben van het verslag de bevalling en de 2 afspraken daarna ook nog steeds niet, kreeg ook te horen 'dat het vast wel goed zou gaan deze keer' (hmm tja, wie zegt dat?). Had volgens hun geen medische indicatie en er was ook geen groeiecho nodig met 30 weken (terwijl mijn dochter met een normaal gewicht achter het schaambot is blijven steken op het einde en ik dit toch wel eng vond). Gek genoeg kwam ik een tijdje terug bij 1 van de fijne vk's en werd ik direct doorgestuurd naar de gyn! Blijf nu daar onder controle, zal ook met een gyn bevallen, krijg extra echo's, eventueel een eerdere inleiding wanneer deze baby een stuk groter lijkt te worden als onze dochter, extra suikercontrole en alvast een infuus tijdens het bevallen ivm eventueel bloedverlies.
Ik zit ook in een praktijk met meerdere vk. De ene duikt er wat dieper in dan de ander, met de ene heb ik meer een klik an met de ander maar ik vind dat verder niet erg. Ik verwacht ook niet dat we vriendinnen worden of zo. Ik vind wel dat als jij het niet prettig vindt, dat je dat aan moet en kunt geven. Misschien heb jij ander verwachtingen van je verloskundige. Heb je ze alle 6 al ontmoet? Er zit er misschien wel 1 of 2 bij bij wie je je beter voelt. Let wel, je weet niet wie je straks bij je bevalling hebt, dus als je je er niet prettig bij voelt moet je op tijd ingrijpen. Het moet niet zo zijn dat je tijdens je bevalling 'op slot' slaat omdat je teleurgesteld bent dat juist die ene, bij wie je niet zo'n goed gevoel hebt, aan je bed staat.
Ik merk dat naarmate je vaker naar de vk gaat, het contact beter wordt. Zoals nu, ik ben dan geloof ik vanaf week 34 elke week op controle geweest en dan krijg je ook echt wat meer contact. Ik vond het namelijk in het begin ook weleens wat snel gaan. Het hangt ook van je vk af, ik heb er 3 en ja de een ligt je toch meer dan de ander. Maar bij mij was het in ieder geval zo, hoe vaker je op controle gaat in de zwangerschap, hoe beter het wordt
Tja, wat is blij. Ik ben met 28 weken overgestapt op een andere praktijk ivm verhuizing. Dat vond ik zelf natuurlijk niet zo gaaf maar goed. Deze nieuwe praktijk heeft 5 vk's en helaas heb ik die nog steeds niet allemaal gesproken (ben 37 weken en 4 dagen zwanger!). En toch heb ik wel vertrouwen in deze praktijk en dus de dames die er werken. Misschien scheelt het dat het voor mij niet de eerste keer is.
In het begin was het contact met mijn verloskundige ook een beetje onwennig. Ik had het idee dat ik een nummer was, dat ze niet wist wie ik was. Maar inmiddels zie ik haar elke week en is het contact een stuk beter. Ik kan me trouwens ook wel voorstellen dat ze zo ontzettend veel zwangere vrouwen ziet, die allemaal moe en misselijk zijn, dat ze daar echt niet speciaal naar gaat vragen. Waarschijnlijk gaat ze er van uit dat je er zelf wel op terug komt als het voor jou echt niet uit te houden is. Van mijn verloskundige verwacht ik ook niet echt een heel innig contact ofzo, klagen over mijn klachtjes doe ik wel bij mijn man (het is tenslotte allemaal zijn schuld ). Het enige dat ik van mijn verloskundige verwacht is dat ze haar werk goed doet en mij straks helpt mijn kleine mannetje op de wereld te zetten.
Ik ben eigenlijk super tevreden! Ik heb er 4, en ze zijn allemaal hartstikke aardig en meelevend. Vind het jammer dat ik volgende week de laatste afspraak daar heb staan en dan word overgedragen aan de gyn. Dat is pas een raar mens zeg... Heb er nog niet zoveel vertrouwen in!
mwah blij... Ik ken ze ook al van de vorige zwangerschap, maar deze keer... Bij 24 weken zijn ze vergeten mij een dagcurve te laten doen (glucosemeting) en bij de laatste controle heeft ze een beetje paniek gezaaid dat de baby te klein zou zijn, omdat ze het neit goed kon voelen. Mijn onbezorgdheid (wat ik heel graag wil voelen) is daardoor wel een beetje weg. Heb over 2 weken wel een groeiecho, maar als ik dan niet gerust gesteld wordt ga ik wel op mijn strepen staan!
Ik zit bij een praktijk van 4 vk's en eigenlijk vind ik ze allemaal (bijna) even leuk. Natuurlijk is er wel een voorkeur voor 1-tje, maar ja, dat klikt gewoon of zo. Zou het super vinden als zij mijn bevalling zou doen, maar zo niet dan weet ik zeker dat het helemaal goed gaat komen met 1 van de andere 3. Zijn gewoon leuke meiden, lekker no-nonsense en niet van dat betuttelende.
mwah.... Omdat ik verhuist ben zit ik nu bij een andere praktijk dan bij de eerste. Het zijn stuk voor stuk aardige meiden, maar ik twijfel bij sommige vk over hun deskundigheid. Laatst had ik een piepjong meisje voor me zitten (invalster), ze was best ok hoor, alleen ze leek me gewoon zo jong . (of ik ben gewoon oud ) En één van de vk vertelde mij bij een echo van 16 weken dat ik de placenta aan de voorkant had zitten en een meisje zou krijgen, maar bij de 20 weken echo (bij een ander echoburo) had ik de placenta dus gewoon aan de achterkant zitten en het was ineens een jochie . Kijk... het geslacht is soms gewoon moeilijk te zien, maar een placenta.... zo'n ding kan toch niet van voor naar achter verschuiven lijkt me... Mijn vertrouwen in haar is toen wel behoorlijk gedaald moet ik zeggen, ook al is het best een leuk mens. Volgende week krijg ik een groeiecho, ook bij haar, dit heb ik expres gedaan (kan ook evt in het z'huis) om maar weer wat vertrouwen te krijgen hoop ik.
Ik ben zeer tevreden met mijn vk's. Ik zit bij een praktijk van 4 vk's en ze zijn allemaal even vriendelijk. Soms had ik 's avonds of in het weekend een vraagje en belde ik naar het spoednummer om te vragen om informatie en/of advies. Ze waren dan altijd super vriendelijk en hadden alle tijd voor me. Ook de bezoekjes zijn altijd erg prettig. Persoonlijk en professioneel. Echt geweldig! Hierbij wil ik aan iedereen in en rondom Dordrecht verloskundige praktijk de Singel aanraden!
Bij mijn eerste zwangerschap zat ik bij een praktijk met 5 vk's waar ik me echt heel onpersoonlijk behandeld voelde. De vk was heel erg gehaast en deed al mijn klachten af als 'ach, ja, bij de eerste he...dan weet je nog niet veel'. Ik ben toen rond de 18 weken overgestapt naar een andere praktijk met 4 vk's. Stuk voor stuk echt hele lieve meiden, ik heb met alle 4 een klik en voel me hier helemaal gehoord. Nu bij deze zwangerschap dus weer dezlefde praktijk. Zelf zou ik dus aanraden dat als je je er niet goed bij voelt, je gewoon nog kunt overstappen naar een andere praktijk. Vraag eens naar ervaringen van vrouwen om je heen, zo ben ik ook aan die tweede praktijk gekomen.
Ik ben heel blij met mijn vk ik heb er 3 2 mannen en 1 vrouw...de vorige x hebben ze me tot het einde een heel goed gevoel gegeven. Ze luisterde echt, en al mijn klachten werden serieus genomen, vind het ook jammer dat ik nu met 36 weken naar het zh moet...
Bedankt voor jullie reacties, merk dat het voor de een een persoonlijk contact heel belangrijk is terwijl het voor de ander niet zoveel uitmaakt, als ze hun werk maar goed doen. Wellicht moet ik inderdaad nog even een paar keer vaker komen voordat ik 'gewend ben'. Denk dat ik het nog even aankijk. Ik hoef zeker geen vriendinnengevoel ofzo te hebben met ze maar de vorige keer wilde ze eigenlijk al zeggen; nou tot volgende keer en toen moest ikecht even zeggen...ehh mag ik nog wat vragen... en toen; o o ja? En ik had echt de neiging om mijn vraag even snel snel te stellen.. Ik heb voor deze praktijk gekozen omdat het kraamzorg, verloskunde, echoscopie en cursuscentrum ineen was, leek me wel praktisch. Wellicht had ik dit kunnen verwachten omdat het een vrij grote praktijk is. Ik kijk het nog even aan, in ieder geval heel erg bedankt voor jullie reacties! xxx Reintje
Zoals anderen al zeiden: je kan gewoon overstappen als je echt een slecht gevoel hebt. Maar het nog even aankijken lijkt me in houw geval wel handig. In ieder geval tot je er een paar meer hebt ontmoet. Ik zat de vorige zw bij een praktijk met 3 hele aardige meiden/vrouwen. Daar was ik heel tevreden mee. Maar bij de bevalling had ik een invalster waar ik niet tevreden mee was: ze kon niet zeggen of er nou wel of niet meconium in het vruchtwater zat, en toen ze me uiteindelijk toch naar het zh stuurde, heeft ze me verkeerd voorbereid (ze zouden afwachten zei ze, maar het beleid is om je meteen in te leiden). De eerste controle na de bevalling, ik lag nog in het ziekenhuis, was er een nieuwe. Zo'n jong meisje die heel zacht en zweverig praatte, daar kan ik dus echt niet tegen! Zo zie je maar dat je nooit weet wat er gebeurd en wie je krijgt tijdens de bevalling.
Ik zit in een praktijk met 3 vk´s en ze zijn allemaal even aardig. Nemen ook de tijd als ik vragen heb of iets wil weten. Maar ben ook altijd redelijk snel klaar hoor, binnen 20 minuten sta ik wel weer buiten . Maar eerlijk gezegd verwacht ik ook niet veel meer, denk dat dat wel scheelt. En ik voel me ook prima. Als je je er niet lekker bij blijft voelen, gewoon zeggen! Per slot moet 1 van de vk´s ook je bevalling gaan begeleiden als het goed is, en daar moet je je wel prettig bij voelen.