Konijnenvraagjes

Discussie in 'De lounge' gestart door malka, 24 okt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. malka

malka Bekend lid

30 aug 2008
    847
    0
    0
    Hoi!! Ik heb een paar konijnenvragen...

Vandaag had ik de twee konijnen in de ren buiten, zodat ze lekker konden rennen. Na 2 uur keek ik naar buiten en stonden ze stil tegen elkaar aan. Ik dacht dat het wel lekker weer voor ze was, maar het waaide best wel. Zouden ze nou op de toch hebben gestaan? Ik heb ze maar weer in hun hok gezet (buiten). Wat gebeurt er als ze wel op de tocht hebben gestaan?

Helaas moeten we beide konijnen tijdelijk uit elkaar halen. 1 blijkt toch een mannetje te zijn en dan moeten ze met 3 maanden uit elkaar. Hij kan pas met 5 à 6 maanden geholpen worden en mag dan nog 2 maanden niet bij z'n zus. Ik heb een binnenhok gekocht om die maanden te overbruggen met een ren voor binnen. Nu is mijn vraag, wat kan ik op de grond leggen? Ik wil namelijk niet dat hij met z'n nagels krast op mijn vloer of poept of plast erop. Ik dacht aan tafelzeil, maar ben bang dat hij hier aan gaat knabbelen... Iemand een idee??

2. Femmelepem

Femmelepem Fanatiek lid

17 aug 2010
    3.351
    0
    0
    Pretecho'er
    Breda
    Konijnen vinden het heerlijk om gewoon naast elkaar of op elkaar te liggen. Ze zijn echt niet heel de tijd aan het rondlopen. Ze zijn zelfs behoorlijk lui.

Je konijnen moet je op een plekje neerzetten, dar waar de wind niet pal in hun hok kan komen. Gef veel hooi om te eten en veel stro om het lekker warm voor ze te maken.

Als je nu een konijn naar binnen haalt terwijl hij al die tijd buiten hft gestaan is dat nit gezond voor het konijn vanwege de hoge temperatuursverschillen. Als het zowel binnen als buitn bv 20 graden is kan het wel omdat hij dan nog geen wintervacht heeft aangemaakt. Ook al is het -15, konijnen kunnen gewoon buitn blijven, mits ze voldoende hooi en stro hebben. Anders tijdens de hele koude dagen in de schuur maar niet binnen.

Tafelzeil is te glad voor de pootjes, probeer anders oude vloerbedekking ofzo

3. carrolyn

carrolyn Fanatiek lid

30 jan 2011
    2.770
    1
    0
    Konijnen zitten wel vaker stil, en tegen elkaar aan kruipen doen ze ook graag.
    Als mijn konijntje naar binnen moet (vanwege operatie) dan zet ik haar boven op een apart kamertje, dan leg ik oude handdoeken of een oud dekbed, hoeslaken etc op de grond.
    Kranten zou ik niet doen daar krabben ze heel snel door heen.

Hou er wel rekening mee dat als je een konijn uit de kou haalt dan binnen warm neerzet en dan later weer buiten in de kou zet dat hij longontsteking kan oplopen.
    Het beste kan je hem dan weer buiten zetten als de tempratuur weer wat hoger is buiten.

4. malka

malka Bekend lid

30 aug 2008
    847
    0
    0
    We waren van plan om het tot de lente binnen te laten. Dus met mooi weer, weer in het buitenhok. Volgende week halen we hem binnen. Oude vloerbedekking is een goed idee, bedankt!

5. moes

moes Fanatiek lid

20 jul 2006
    2.765
    9
    38
    als je ze nu uit elkaar haalt, moet je over een paar maanden wel heel voorzichtig gaan koppelen!
    ze zijn mekaar dan allang weer vergeten en het buitenkonijn denkt dat het hele hok van hem/haar alleen is.

toen ik ze hier met 3 maanden gesplitst heb, heb ik een klein hok erbij gekocht, en in de ren gezet, en dan mochten ze om en om in de ren. zo was de ren van allebei en ging het koppelen daarna makkelijker.

6. mieks

mieks Fanatiek lid

11 jun 2010
    3.119
    1
    0
    Gastouder
    Gelderland
    Pas met vloerbedekking ook op dat hij er niet aan gaat knagen.. Ook met andere "bedekking" voor op je vloer. Mijn konijn plukt zelfs de deurmat nog kaal als ze de kans krijgt :p

En inderdaad niet in de winterperiode weer terug naar buiten. De rest is al gezegd ;)

7. annetske

annetske VIP lid

14 sep 2007
    5.112
    1
    0
    Friesland
    Ik heb mijn konijn afgelopen weekend weer binnen gezet in de binnenkooi. Hele zomer buiten in de ren gezeten, maar ik vind het nu te koud worden. Hij gaat komend voorjaar weer naar buiten toe :)

8. malka

malka Bekend lid

30 aug 2008
    847
    0
    0
    We hebben twee rennen, en zo willen we ze in de lente weer aan elkaar laten wennen... Wat een gedoe! Hoop dat ze straks wel weer samen in het hok willen, ze zijn zo lief saampjes....! Maar goed, is natuurlijk afwachten..

9. syrae

syrae Fanatiek lid

14 mei 2011
    2.685
    1
    0
    professioneel oppasser (ben activiteitenbegeleidst
    Haarlem
    joh wees blij dat de ene toch een mannetje bleek! vaak gaan zusjes na een halfjaar (als de hormonen goed aan het werk gaan en ze in de pubertijd terecht komen) toch vechten! ongeveer 75 procent van de situaties! Beetje jammer dat mensen daar altijd verkeerd over worden voorgelicht :S

10. schaapie123

schaapie123 Niet meer actief

hier 2 zusjes die 9 jaar samen zijn geweest en nooit hebben gevochten, helaas is vrijdag 1 gedood door een ander konijn wat er al 6mnd bij in liep, waarbij het koppelen wonderbaarlijk snel en goed verliep, ze hadden nog nooit gevochten en nu is mijn lieve oude dame gedood. haar zwarte zus heb ik erook uit moeten halen, die was helemaal in paniek en werd ook aan gevallen, nu heb ik beide in een appart hok helaas.

11. Melanie013

Melanie013 Fanatiek lid

21 aug 2011
    3.326
    0
    0
    werkzaam in de zorg
    Tilburg
    Hey girls,

Ook ik had 2 konijnen.. Super lief.. We noemde ze jut en jul... Eentje bleef echter super klein en de andere groeide goed door..
    Vriendlief ging gistermiddag kijken hoe het met ze ging en wilde er eentje ff een kriebel geven..
    De kleinste lag op zijkant en pas toen vriendlief goed keek zag hij dat het konijntje er niet meer was.. Zo sneu..
    Nu hebben we Jul alleen nog maar vind het best sneu dat ze ineens alleen zit..

12. Pluus

Pluus Fanatiek lid

20 aug 2011
    2.530
    1
    0
    Het meeste staat er al maar ik wil nog even bijvoegen dat de meeste dierenartsen al met 3 maanden castreren hoor! Daarna nog 2 weken geduld en dan kan je ze al koppelen!
    Hoeven ze niet zo lang apart te zitten!

13. syrae

syrae Fanatiek lid

14 mei 2011
    2.685
    1
    0
    professioneel oppasser (ben activiteitenbegeleidst
    Haarlem
    nooit nijntjes van hetzelfde geslacht bij elkaar zetten, de kans dat het misgaat is gewoon erg groot, betekent niet dat het niet goed kan gaan....

14. MacG

MacG Bekend lid

3 mrt 2009
    538
    0
    0
    Plasjes zal je binnen niet zo snel vinden hoor! Je kan een kattenbak neerzetten en daar een beetje korrels/zaagsel met plas inscheppen vanuit het hok. Konijnen zijn erg snel zindelijk (betreft plasjes).

De keuteltjes kan je zo op een hoopje vegen en wegmikken. Bij mij werd ook de keukenmat opgegeten, dus daar moet je wel even voor uitkijken :D.

15. malka

malka Bekend lid

30 aug 2008
    847
    0
    0
    @pluis, hier doen ze het pas bij 6 maanden en dan nog 2 maand uit elkaar. Maakt niet veel uit, als hij eenmaal binnen is moet hij binnen blijven tot de lente en ik vind het ook wel gezellig. Alleen wel sneu voor het konijn buiten...

Deel Deze Pagina