heey meiden, ik was net eten aan het maken in de keuken, toen heeft mijn dochter de orchidee zijn bladeren er af getrokken nu mijn vraag hij is echt helemaal kaal, wat nu? overal op internet staat wel over verzorgen maar ken deze nog gered worden of ken k m zo in de prullenbak gooien? xxx
tja winterklaar maken.. meschien.. alsof die uitgebloeit is maar je hem volgend jaar weer wil hebben.. ik heb zoiets geleert als bij de 3de knop afknippen en hem op een donkere plek neerzetten 1 x in de zoveel tijd een klein beetje water en met het voorjaar weer tevoorschijn halen.. maar dat ga ik even voor je na vragen
idd wat mandytjuuu zegt.. je moet het allemaal dan afknippen en in een donker hoek neerzetten.. dat heb ik ook iig geleerd..
niet helemaal afknippen hoor.. bij de 3de knop ongeveer dit is zodat er nog wel voeding naar de nieuwe stek kan gaan
ok nou ja dan gaan we dat maar proberen. ik baal gewoon enorm had m van mijn vriend gehad vind het zulke mooie dingen.
Oh wat zonde van je plant! Maar ik moet stiekem wel een beetje lachen om die actie van je dochter...hihi...ik zie het helemaal voor me
ik heb altijd hele dure gekocht en heel goed verzorgd...en toch vielen de blaadjes eraf....toen heb ik ze allemaal weg gegooid en echt hele mooie nep orchideen gekocht..ideaal met katten en kinderen
ja nou ik heb ook wel stiekem naderhand gelachen hoor maar op dat moment kon ik niet zo lachen! tjah ik vind die neppen niet zo mooi als de echte helaas! ze staan al 1,5 maand dus was er echt trots op hahahaha
idd gewoon bij derde knop de stengels afknippen miss wat orchidee mest erbij en in venstebank zetten waar geen zon komt. ik heb er hier 1 die bloeit al 3 jar nonstop. hij staat hier altijd in de keuken daar heb ik alleen savonds beetje zon. en doet het super. blaadjes komen ook vanzelf dan wel weer hoor.
mijn orchidee doet het juist alleen weer goed bij het raam in de vensterbank, zodra ik hem verplaats en hij niet meer bij het raam staat verliest hij zijn bloemen. Zoals hier boven al vermeld staat niet helemaal afknippen en beetje mest erbij.
en vooral niet de bladeren er af knippen hoor. de bloemen is normaal dat die er af gaan. Boven het laagste oogje de stengel af knippen af en toe wat pokon voor orchideen. Gewoon voor het raam laten staan en wachten maar.
ik heb 2 orchiedeen en er kopen nog nieuwe knoppen aan en ook stengels...ik zie niet aan de planten dat de wintertijd er aan komt
Ik werk al 11 jaar in het lab van een grote orchideenkwekerij. Zodra de plant is uitgebloeit, moet je hem afknippen boven het 2e oog. Liefst wat schemerig wegzetten en af en toe een beetje water geven. Orchideeen houden absoluut niet van natte voeten..Je zegt dat de bladeren eraf zijn, geen idee of die nog goed terugkomen bij een volwassen plant. Je kunt alleen maar afwachten en kijken of er weer nieuw blad aankomt. Nieuwe bladeren ontstaan in het hart van de plant..
Orchideeen hebben geen zomer/wintertijd. Bij het kweken staan ze eerst in grote klimaatcellen bij een constante (warme) temperatuur. Overdag in het donker, 's nachts in kunstmatig licht. Zo gaat dat ook als ze groot genoeg zijn om overgebracht te worden naar de kassen..Dus deze planten hebben nooit "geleert" dat er een zomer of winterperiode is. Ze bloeien gewoon een periode, hebben een periode rust en maken daarna weer nieuwe knoppen aan...
oke...ik snap het , dat wist ik eigenlijk niet... en wat ik ook merk aan orchiedeen, als ze uitgebloeid zijn dan gaat de hele stengel droog worden en dood zeg maar...en dan komt er ergens anders een nieuwe stengel. ik had dat bij 1 van mijn orchideen
Jah, niet weggooien dames! Ik zelf zet mijn uitgebloeide orchideeen op mijn slaapkamer in de vensterbank. Inderdaad afknippen/snijden bij het 2e/3e oogje en af en toe water geven. Die van mij beginnen weer knoppen te krijgen dus ze kunnen met een week of 2 weer mooi in de vensterbank beneden
Het beste is om de originele bloemstengel dus boven het 2e oog af te knippen, dan vertakt hij weer vanuit dezelfde stengel (uit het oog waarboven je hebt afgeknipt). Als de stengel uitdroogt, dan kan hij inderdaad weer een nieuwe stengel maken, maar daardoor verzwakt de plant en kun je minder mooie bloemen krijgen. Dus het liefst elke keer laten bloeien vanuit de originele stengel..