Minister Hillen wil maatschappelijke dienstplicht

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door SeaShell, 21 dec 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

Jongeren zouden een jaar lang aan de slag moeten, bij de krijgsmacht maar bijvoorbeeld ook in de zorg of de milieusector. Het gaat erom dat 'de jonge mensen leren een jaar lang te investeren in een samenleving die ook van hun moet worden', zei Hillen in Ruttes Rapport.
    Alle jongens en alle meisjes
    De militaire dienstplicht werd in 1996 opgeschort. Die gold echter alleen voor jongens, van wie een derde de dienstplicht moest vervullen. Als er een maatschappelijke dienstplicht komt, moet dat van Hillen evenwichtiger. "Dus 10 van de 10 meisjes en 10 op de 10 jongens."
    'Geen vervanging voor slechte opvoeding'
    Hillen wees er wel op dat de dienstplicht geen vervanging moet zijn voor een opvoeding of een samenleving die geen normen stelt. "Het moet een verlengstuk daarvan zijn." De minister verwacht dat het 4 à 5 jaar zal duren om de maatschappelijke dienstplicht in te voeren.
    Miljoenen voor communicatiesysteem
    Hillen zei daarnaast dat hij miljoenen uittrekt om de capaciteit van de satellietcommunicatie van het Nederlandse leger te vergroten. Daarvoor gaat hij samenwerken met de VS, Canada, Denemarken, Luxemburg en Nieuw-Zeeland.

2. Polletjepiek

Polletjepiek Niet meer actief

#2 Polletjepiek, 21 dec 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 21 dec 2011
    Heb het net op nu.nl gelezen; vind het geen slecht idee.

Ik denk dat het een goede bijdrage kan zijn in het inlevingsvermogen van de jongeren. Zodat ze meer inzicht krijgen wat er in de maatschappij speelt buiten hun zelf. En dat de verhuftering van de maatschappij wat minder wordt.

3. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    Vind het belagelijk. Het moet niet verplicht worden. Jeugd moet tegenwoordig zoveel. Ik ben er dan eerder voor om dienstplicht in te voeren voor jeugd die thuis ziet, niet werkt en of naar school gaat en bijv langer dan een jaar in een uitkering zitten. Door in dienst te gaan worden ze van de straat gehouden en zijn ze nuttig voor de maatschappij. Jaartje dienstplicht staat ook goed op je cv

4. Boncuk

Boncuk Actief lid

11 mei 2011
    174
    0
    0
    op een wolk
    Hier ben ik het helemaal mee eens.

5. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Gewoon algehele dienstplicht weer instellen ... :D

Op zich kan ik de gedachtengang wel begrijpen hoor, waarom ook niet. Waarom zou een jonge niet een paar weken de handen uit te mouwen steken voor de medemens? Dat er meer is in de wereld dan hun eigen kleine wereld ...

6. kristalhelder

kristalhelder Bekend lid

21 aug 2011
    743
    0
    16
    Ik vind ook dat ze iets moeten doen aan de jongeren die thuis zitten en door hun ouders totaal niet gemotiveerd worden. Jongeren die zelf al laten zien dat ze willen en zelf al hard werken ervoor ook nog een keer verplichten om één of andere dienstplicht te voldoen zie ik niet zo zitten. Volgens mij heeft dit niet alleen maar als doel om de verhuftering van de maatschappij tegen te gaan...meer een manier om de gaten die gaan ontstaan in de zorg en bij defensie op te vullen met goedkope krachten.

.....mogen topics over politiek eigenlijk wel?? -serieuze vraag-

7. Mikki77

Mikki77 VIP lid

17 nov 2007
    5.698
    0
    36
    Noord-Holland
    Het idee op zich vind ik prachtig. Ik vraag me alleen af hoe ze dit in de praktijk vorm willen geven. Kun je dan een jaar lang niet studeren of werken? Of doe je het naast elkaar, als een soort stage?
    Wat gebeurt er met uitvallers/weigeraars?
    Ik ben heel benieuwd naar de verdere uitwerking van dit plan :)

8. Polletjepiek

Polletjepiek Niet meer actief

Dit gaat niet over politiek maar over de zin of onzin van een (maatschappelijke) dienstplicht.;)

9. Wilma

Wilma VIP lid

22 mei 2006
    6.396
    1
    0
    Uithoorn
    Enige probleem wat ik hiermee heb is wat gebeurt er dan met mijn zoon of dochter haar opleiding? Want kon even niet vinden over welke leeftijd dit ging? Je zou je zomaar net in een examen jaar zitten oid... Dat kan toch niet?
    En wat valt er allemaal onder dan? Mijn zoon zijn maatschappelijk stage bestond uit bomen kappen in Limburg... ;)
    We hebben hem toevallig van t weekend nog gezegd dat hij en zn broer maar lekker in dienstplicht moeten....ff wat ruggengraat kweken (heb dat altijd goed gevonden en gezien hoe jongens terug kwamen na zoiets en dat was echt niet verkeerd!)

Deel Deze Pagina