Onzeker over voeding van zoon 1 week oud.

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door Zonnetje1981, 15 jun 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Zonnetje1981

Zonnetje1981 Actief lid

19 mei 2011
    278
    1
    0
    NULL
    NULL
    Hoi,

Mijn zoon is nu ruim 1 week oud en ik heb het idee dat ik er een potje van maak qua voedingen. Dit is mijn 2e kindje en ik had juist verwacht dat ik me veel zekerder zou voelen, het tegenovergestelde is echter het geval. Ik twijfel over alles.

Hij drinkt nu heel wisselvallig. We proberen uit te komen op 7 voedingen per 24 uur. 7 x 100 ml. Dit is door de kraamzorg gestart en die was daar heel rigoreus in. Om de 3 uur overdag wakker maken, 's nachts laten komen. Dat zijn we nu trouw aan het doen maar de ene keer drinkt hij 60 cc, dan weer 80 cc, dan weer 70 cc. Hij komt nu ook regelmatig voor die 3 uur en aangezien ik niet van rekken hou krijgt hij dan tussendoor een klein flesje. Zojuist hebben we er een keer 4 uur tussen laten zitten (met toch een beetje rekken met de speen, waarna hij weer in slaap viel) en dan drinkt hij zijn flesje van 100 cc leeg (dit is de eerste keer dat hij die leeg drinkt). Moet wel zeggen dat zijn flesje van daarvoor maar voor 60 cc opging.

Kortom, ik heb het idee dat we er een troepje van maken. Hij hoeft natuurlijk niet zijn flessen keurig leeg te drinken maar iets van een schema zou wel heel fijn zijn!

Ik hoor graag wat jullie in mijn situatie zouden doen.

2. Eden28

Eden28 Fanatiek lid

23 jun 2012
    1.623
    0
    0
    Zo laten! Laat hem zelf komen en bepalen wat hij wilt drinken. Heb mijn dochter hetzelfde gehad en die drint nu ook niet bepaald goed. Loslaten en hem zelf laten komen.

Je doet niks verkeerd namelijk, baby's hoeven geen schema heb ik wel geleerd al helemaal niet als ze zo klein zijn

3. kwebbel86

kwebbel86 Niet meer actief

Je klinkt als mij in het begin TS, ik dacht nl ook dat ik er een potje van maakte! Niets was minder waar, baby's hebben geen schema, en al helemaaaaal niet op die leeftijd! Kraamzorg was er ook strikt in. Om de 3 uur en dan 's nachts laten komen. Ze heeft mij wel onzeker gemaakt daarin. Op n gegeven moment kon ik het loslaten. Mijn dochter dronk ook soms veel eerder dan de 3u!

Hoeveel weegt je kleine? Misschien een klein groeispurtje? Of regeldagen? Dat hebben ze ca rond de 10 dagen en bij 3 weken. Kan ook eerder of later komen, ligt er aan of ze te vroeg of te laat geboren is.

Hou goed in de gaten of ze volle plasluiers heeft, levendig uit haar ogen kijkt. Veel kinderen worden ook geboren met een niet goed sluitend maagklepje. De site www.inbakeren.nl vind ik persoonlijk een goede site en heb ik veel aan gehad!

Hopelijk kan je hier wat mee :)

4. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Houd hij zichzelf goed warm en heeft hij een mooi gewicht?

Wat je dan goed kunt doen is op verzoek voeden. Zodra hij een flesje wilt geef je hem een flesje. Wat hij drinkt is prima en wat niet ook. Laat er maximaal 4 uur tussen zitten (zeker overdag). En kijk wat hij dan doet. Als hij de ene keer na 2 uur wil geef je hem de normale hoeveelheid net zo als hij na 4 uur wil. Even in de gaten houden hoeveel hij drinkt, zodat het niet veel te weinig of veel te veel is. Meestal kunnen ze het heel goed zelf regelen.

En een schema zou ik loslaten. Dat komt vanzelf!

5. Eden28

Eden28 Fanatiek lid

23 jun 2012
    1.623
    0
    0
    #5 Eden28, 15 jun 2013
    Laatst bewerkt: 15 jun 2013
    Ik had ook zo'n doos van een kraamverzorgster. Ze mocht toen 100 cc en ze dronk toen 40 of 50 ervan, en maar de hele dag, ze moet het wel leeg drinken hoor, probeer het nog eens etc etc

En dat dus met een dochter welke slecht drinkt.

Oja en ik begin het nu pas los te laten, maar het gaat langzaam

6. Nescio

Nescio Niet meer actief

Dat is echt heel normaal, wat iedereen al zegt. Die kleintjes hebben geen schema. En het gaat beter als hij zelf mag bepalen hoeveel en wanneer hij drinkt. De meeste baby's kunnen dat namelijk heel goed aangeven.

Als je kindje tevreden is, goed groeit en goed plast hoef jij je geen zorgen te maken en niet zo op die cc's en tijden te focussen.

7. nanni1996

nanni1996 Fanatiek lid

23 jul 2008
    3.640
    322
    83
    Bij mijn oudste moest het ook zo van de kraamzorg, dat werkte dus totaal niet..
    Bij de jongste mocht ik hem laten komen wanneer hij wilde (max 4 uur, overdag) en dat ging prima! Hij kwam wanneer hij honger had.. Kraamhulp zei; jij eet toch ook wanneer je honger hebt..

8. Zonnetje1981

Zonnetje1981 Actief lid

19 mei 2011
    278
    1
    0
    NULL
    NULL
    #8 Zonnetje1981, 16 jun 2013
    Laatst bewerkt: 16 jun 2013
    Dan gaan we maar het schema loslaten en bekijken of hij een eigen schema heeft. En dan maar zien of hij zich vaak genoeg meldt of in ieder geval genoeg binnen krijgt. Maar als dat overdag dus langer dan 4 uur duurt dan toch wakker maken en een fles aanbieden? De plasluiers maak ik me niet druk om. Elke voeding heeft hij geplast. Ik ga dat de rest van de dag en morgen maar eens bekijken. Je wordt idd zo onzeker door de kraamzorg.

Hij zal nu zo rond de 3500 gram zijn, houdt zichzelf goed warm en is 1 dag na de uitgerekende datum geboren. Daarom geen reden waarom hij veel meer of minder zou moeten drinken.

Bij mijn oudste werkte een schema heel goed. Ik ben nogal van de controle en dat gaf mij veel rust. Nu ben ik bang dat ik de signalen mis en dat ik straks loop te hannesen met 10 kleine flesjes. Die rothormonen ook...;)

9. Nescio

Nescio Niet meer actief

10 kleine flesjes mogen ook, als hij daarom vraagt waarom niet?Ik zou allereerst die controledrang loslaten, want zoals gezegd werkt een schema niet voor elke baby. Signalen missen is bijna niet mogelijk, want een gezonde baby laat echt wel merken dat hij honger heeft.

Ik zou er overdag inderdaad niet langer dan 4 uur tussenlaten en dan dus wakker maken. 's Nachts hem zelf laten komen.

10. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Jammer dat je kraamzorg zo was. Juist zo iemand hoort je zeker te maken en niet onzeker!
    Max 4 uur en dan wakker maken ja. Anders wordt de kans groter dat ze overdag minder drinken en dat snachts inhalen. Niet dat op deze manier het niet gebeurd, maar het verkleint de kans :)

Ik ben zelf ook van de controle, wat ik daarom deed was bijhouden wat en wanneer hij dronk en zag zo dat hij het zelf heel netjes bepaalde. Mijn oudste was ook van het ritme, maar mijn jongste niet.
    En ookal geef je straks 10 kleine flesjes, geen probleem! Kleine flesjes zijn zelfs beter dan grote. Als je snel grote flesjes geeft kun je straks niet meer ophogen.

11. AnkeM

AnkeM Fanatiek lid

21 mei 2011
    2.278
    1
    0
    Grappig (of eigenlijk niet), ik zat vanmiddag het voorlichtingsboekje van de kraamzorg te lezen, en bij flesvoeding stond er: het is heel goed mogelijk dat je kindje de eerste weken zijn flesje niet leegdrinkt. Maak je er niet druk om, blijf de juiste hoeveelheid (150 ml per kilo lichaamsgewicht, verdeeld over het aantal voedingen per dag) aanbieden.

Ik heb bij onze dochter ook heel wat flessen leeggekiept in de gootsteen, zeker in de eerste maanden. Lekker voeden op verzoek, je hebt zo door wanneer je kind honger heeft en wanneer genoeg.
    Oja, ik hanteerde nog wel eens een boerpauze, even 5 a 10 minuutjes laten zakken als de honger weg leek, meestal werd er daarna nog wat gedronken.

12. heleentje80

heleentje80 Fanatiek lid

30 dec 2006
    2.296
    28
    48
    Gent
    zoals je zegt, ik ben de queen of controle (echt, rainman is er niets tegen). Maar die eerste 3 weken hebb je geen controle, daarna kan je wel mooi beginnen met een schema.
    Vooral omdat je ze dan al wat beter kent en wat beter weet hoeveel ze drinken (verschilt ook per kind; je hebt de megafleswegdrinkers en de ikzalhetmaareensopmijngemakjedoeners)

13. heleentje80

heleentje80 Fanatiek lid

30 dec 2006
    2.296
    28
    48
    Gent
    Nog even voor diegene die zeggen op verzoek.
    Dat werkte bij mij voor geen meter: ik kon het gewoon niet, ik zat zo te stressen bij elke kik en na een tijd wist ik van de stress niet meer wat boven of beneden was. Ik vind een schema (voor mij) dus veel beter. Zo kon ik veel relaxter eten geven en snappen waar al die huiltjes voor stonden

14. Zonnetje1981

Zonnetje1981 Actief lid

19 mei 2011
    278
    1
    0
    NULL
    NULL
    Nou, precies! Dat heb ik dus ook. We zijn nu een weekje verder maar een schema lijkt er nog niet in te komen. Dan weer 4 uur, dan weer 3 uur. Klinkt ook heel suf, maar op die manier durf ik bijna niet met de kleine naar buiten te gaan. Bang dat het brandalarm midden in de supermarkt afgaat omdat mijn kindje na 2 uur al een fles wil ipv de "geplande" 3 of 4 uur.

Hopelijk wordt zijn schema voor mij snel duidelijk... want nu is het gokken. Is het nou honger of de krampjes. Bij beide zuigt hij als een bezetene op zijn speen. En bij krampjes moet je nu juist niet voeden...

15. Nescio

Nescio Niet meer actief

Ik zou de benodigdheden voor zijn fles altijd meenemen: poedertorentje, thermoskan gekookt en een fles koud water. Dan kun je ter plekke zijn flesje maken.

Ik was in het begin ook heel bang om in het openbaar te 'moeten' voeden, maar uiteindelijk bleek er altijd wel een mouw aan te passen. En toen durfde ik overal naartoe, want mijn dochter was erg makkelijk en sliep heerlijk in de kinderwagen.

Krampjes treden meestal 1 a 1,5 uur na de voeding op en zuigen verlicht de pijn. Bij honger zal hij geen genoegen nemen met zijn speen.

Deel Deze Pagina