eigenlijk een beetje naar aanleiding van mr nuske haar topic over jezelf onderzoeken, en nu zou ik wel graag borstonderzoek willen doen maar ik weet helemaal niet hoe dat moet, waar ik op moet letten, hoe ik moet voelen, ik voel natuurlijk wel aan mijn borsten en ik voel al een tijdje een heel klein bobbeltje vlak bij mijn oksel ongeveer zo groot als een groot speldenknopje, maar ik weet helemaal niet of dat normaal is of dat ik me nu zorgen moet maken of dat dat gewoon hoort, het groeit in elk geval niet en doet geen pijn. dus hoe doen jullie dit, en hoe merk je nou wanneer verder onderzoek noodzakelijk is
Zoek hier even, vast wel iemand bij je in de buirt die je kan uitleggen: Kies een website | Care For Women
Ik kijk altijd of het aan de andere kant ook zit als ik een bultje voel. Meestal is het dan een kliertje. Dit bekent niet dat je het dan niet meer in de gaten hoeft te houden. Opletten dus als het nikoet verdikt is, maar ook opletten als je een kuiltje ontdekt. Verder bij (bruin) vocht uit de tepel. Bij twijfel altijd laten nakijken. ik ben geen arts oid, dit is hoe het mij is geleerd.
bedankt ik ga het linkje even doorlezen @sanne er komt wel vocht uit mijn borsten niet bruin maar denk meer dat het te maken heeft met zwangerschap
Ja dat denk ik ook. Dat heb ik nog niet. Maar ik heb nu ook een bultje. Waarschijnlijk toch een klier door de zwangerschap, maar ik houd het extra in de gaten.
Tijdens een zwangerschap en tijdens bv is het niet handig om borstonderzoek te doen. Door de hormonen is het weefsel anders en is het moeilijk te zeggen waar het bobbeltje vandaan komt.
owkee fijn om te weten want dat wist ik dus niet @dirksmama bedankt voor je linkje maar lees toch liever ervaringen van hier hoe men het zelf doet, en waar men op let
mamaatje, ik doe het meestal onder de douche, met de vlakke hand (vingers) en met flink wat douchegel (lekker glad). kleine rondjes draaien. Je zult altijd wel 'iets' voelen, maar je moet er vooral op letten of er dingen veranderen in de loop van de tijd. Ik had ooit een 'bobbeltje' dat ik heen en weer kon schuiven en het was glad. Een soort klein knikkertje. Het was gelukkig ok. Maar ik ga altijd met twijfel naar de huisarts omdat mijn zus bk heeft gehad. Ik heb het 'geluk' dat ik elk jaar een mammo mag laten doen en me mag laten onderzoeken bij de huisarts ivm erfelijkheid. Maak je niet te snel zorgen hoor. En inderdaad, tijdens of vlak na zwangerschappen gebeurt er enorm veel met je melkklieren, dus het geeft niet altijd een goed beeld. Aan de andere kant, mijn zus voelde iets vlak na haar bevalling en haar huisarts heeft haar voortdurend naar huis gestuurd met 'melkkliertje'. Anderhalf (!) jaar later kreeg ze de diagnose bk, de huisarts had er helemaal naast gezeten. Dus niet om iemand bang te maken, volg wel altijd je gevoel. ps angst is een slechte raadgever. Probeer vooral op veranderingen te letten. succes
bedankt voor je uitleg hier kan ik wat mee, het is niet in die zin dat ik mij zorgen maak integendeel, maar je leest er zoveel over en dan denk ik ja soms "onderzoek" ik mijn borsten wel maar doe ik dat wel goed en waar let ik eigenlijk op dus vandaar mijn berichtje hier bedankt voor je antwoord, is alles weer goed met je zusje nu hopenlijk wel natuurlijk
ik ga altijd liggen.. en maak ronddraaien beweging met klok mee... smeer wel eens een beetje bodylotion op zodat het wat soepeler gaat.
Ook kan het tijdens je cyclus veranderen. Vlak voor je menstruatie kun je wel een wat vinden wat daarna weer weg is.
Ik vind het heel zorgvuldig van je, gelijk heb je. En ja, het gaat nu goed met mijn zus, dank je. Ze is wel haar borsten kwijt, maar dat kon haar niks schelen. (Het was een zeer agressieve vorm en we waren toen echt bang ). Overigens, mijn manier is natuurlijk niet per se de beste, je kunt het ook doen zoals bv mrsNuke zegt. En niet te vaak, maar 1 x per maand. Niet vlak voor of tijdens je menstruatie, als ik het me goed herinner.