Wie ook kind laten testen op autisme

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Milaaaaa, 16 apr 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Milaaaaa

Milaaaaa Actief lid

4 sep 2015
    121
    8
    18
    Sinds dat mijn zoontje naar de basisschool gaat vallen mij steeds meer dingen op dat hij anders is dan de andere kinderen.

1) Als je wat tegen mijn zoontje zegt reageert hij niet. Hij gunt je geen blik waardig.

2) Wanneer je hem wilt toespreken en zeg dat hij je aan moet kijken gaat hij met zijn ogen omhoog zodat hij je nog niet aan kijkt.

3)Alle auto's moeten van hem allemaal passend op 1 rij en anders klopt het niet.

4 )Word boos als hij iets niet wilt en slaat dan bijvoorbeeld mijn dochter als zij iets doet wat hij niet wilt. Bijvoorbeeld zingen.

5)Alles moet gaan volgens een planning. Als ik zeg we gaan naar oma en daarna boodschappen doen en op het laatst besluit eerst boodschappen te gaan doen en dan naar oma. Dan lijkt het wel op die kortsluiting krijgt. hij snapt het niet meer en raakt redelijk over stuur.

6)Ook ziet hij gelijk als er ook maar iets is verplaatst in huis. Normaal zou een kind het niet opvallen als een foto lijstje 15 cm verschoven is. Maar hem wel.

Op school kan hij ook niet meekomen, hij ontwikkeld zich niet verder en blijft hangen. Hij gaat nu dus ook een jaartje extra kleuteren. Gisteren was het heel apart. Hij moest een piraten schilderij maken. Had hij helemaal onderkrast met verf. Was niks uit te halen.

Daarna ging hij het met de juffrouw doen en legt hij het blaadje op de kop en kleurt perfect een piraat. Maar toen de juf het blaadje weer recht draaide snapte hij het niet meer en lukte het niet. En dus draait hij het blad weer om en dan kleurt ie echt perfect verder zoals de opdracht was. De juf snapt er ook niks van.

Is dit herkenbaar voor iemand hier? En hoe kan ik hem laten testen.

2. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.394
    5.298
    113
    Sommige dingen kunnen wel op autisme duiden, ja. Dat van die piraat herken ik niet, dat van het zien als iets ook maar een mm verplaatst is, dingen ordenen, moeite hebben met wanneer de planning niet klopt, etc. wel. Hier een zoon met een hele zware vorm, dus een heel ander traject.

Zelf hebben we hier goede ervaringen met Integrale Vroeghulp, heb je geen verwijs voor nodig en is geloof ik voor kinderen tot 7 jaar. Zij weten de juiste kanalen te vinden en er is ook expertise om breder te kijken. Het testen is gedaan door Karakter (Kinder- en jeugdpsychiatrie), zit voornamelijk in Gelderland, met Karakter hebben we ook goede ervaringen.

3. maliro

maliro Niet meer actief

Mijn oudste heeft asperger.
    Dat met die piraat herken ik niet.

Zoon is wel flexibel als ik dingen omdraai zolang ik het maar goegoed uitleg.
    In de ogen kijken doet hij niet graag. Maar als je moet luisteren en kijken is dat complex wanneer je autisme hebt. Ik vraag mijn zoon te luisteren naar mijn stem en vraag terug om te controleren of hij mij begrepen heeft.

Mijn zoon reageert lang niet altijd als je wat tegen hem zegt, ook niet wanneer ik hem bij naam noem. "Geen blik waardig gunnen" vind ik een ongelukkige uitspraak omdat het niet expres is. Hij is dan ergens mee bezig en zit in zn eigen bubbel.
    Mijn zoon is sociaal emotioneel erg jong en doet groep 1 nu ook nog een keer over. Na de zomer gaat hij wel naar de volgende groep (Hij zit op het sbo dus het loopt een beetje Door elkaar ). Zo kan ik dus nog wel een poosje doorgaan.

Sommige dingen in je verhaal kunnen op autisme duiden maar het hoeft niet. Je zou naar de huisarts kunnen gaan of naar integrale vroeghulp. Ik heb daar zelf geen hele goede ervaring mee maar gelukkig verwezen ze wel door naar ggz. Daar is mijn zoon getest. Hou er wel rekening mee dat hier tijd overheen gaat.

4. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Mijn oudste heeft ass.

Als je wilt laten testen kun je langs je ha voor een doorverwijzing. Autisme is redelijk breed begrip en iedereen heeft in meer of mindere mate kenmerken van autisme.
    Piraat verhaal herken ik ook niet, maar auto's passend op een rij ook niet.

Heb je al eens een gesprek met de leerkracht gehad? Sinds wanneer gaat hij naar school?

Deel Deze Pagina