Hé Ladies! Had ik net een heerlijk bordje met pasta pesto voor mijn neus staan, herinner ik me ineens dat basilicum een kruid is dat je moet mijden... Dus ik effe snel op internet checken en ja hoor: basilicum werkt als mentruatie en weeënopwekker, je mag pesto dus ook echt alleen maar met mate eten en beter een variant van pesto nemen met weinig basilicum erin. Ships! Ik heb een paar hapjes genomen, maar het smaakte me echt niet meer. Ik word er wel een beetje tureluurs van, je mag haast niks meer! Maar ja, ik wil het ook niet op mijn geweten hebben dat het wel mis gaat daardoor. Ervaren jullie het ook zo?
Dat wist ik ook helemaal niet :S en ik ben gek op pasta pesto.... Ik eet het ook weleens als middag eten maar dat het menstruatie opwekkend is daar heb ik totraal nog niks van gemerkt. Maar idd sommige dingen zijn echt moeilijk om te laten staan en je er niet schuldig over te hoeven voelen!
Ik heb tijdens mijn zwangerschap gelet op rauw vlees, rauwe vis en rauwmelkse kazen. Verder heb ik alles gegeten - ook gewoon Franse kazen waar ik van wist dat ze niet rauwmelk waren...
Waar heb je deze onzin gevonden? Meid, je mag bijna alles hoor. Het is maar hoe je het ervaart. Basilicum kan je gewoon eten. Het is maar hoe gek je je laat maken. Kijk eens op voedingcentrum.nl en hou je daaraan. Als er staat 'matig' dan betekent dat niet dat je dat nooit mag maar dat je het niet elke dag, in kilo's naar binnen moet schuiven. Echt, je "mag" ontzettend veel! - geen rauw melkse kazen - geen rauw vlees - niet roken - geen alcohol - matig met leverproducten - matig met caffeine En verder? Lekker eten en drinken joh! Laat je niet gek maken! Mijn tip: bespreek het de volgende keer eens met je vk... zij zal je ook geruststellen! Zwanger zijn moet wel leuk zijn hoor!
Meid je kan ELKE stelling bevestigd krijgen, of ontkend, door google. Het is maar net wat je wilt vinden. Waarom zou basilicum nu weer slecht zijn? Sommige kruiden zijn slecht maar pas als je drie kilo van het spul gaat liggen wegkauwen op een dag, of misschien in de vorm van (etherische) olie, waarin het heel geconcentreerd is. Maar lekker een beetje pesto op je eten of basilicum door je sla: helemaal geen enkel probleem hoor, gewoon lekker van genieten! Wat hierboven wordt gezegd kan je beter vermijden inderdaad. En verder: alles met mate en dan is er helemaal niets aan de hand!
Ik heb mijn zwangerschap absoluut niet ervaren als een periode waarin ik bijna niks meer mocht eten. Ik hield de adviezen van het voedingscentrum aan. Mensen verzinnen er van alles bij.
Basilcum wordt niet genoemd op de site van het voedingscentrum, dus ik zou me geen zorgen maken. Als je het op andere sites vindt, hebben ze het vaak niet over die kruiden in voeding, maar die kruiden als preparaten. Dus als je basilicumpillen of druppels zou slikken die je bij een reform of kruidenzaak koopt.
Nou ik heb gisteren veel pesto gegeten, maar hier nog niets hoor! En hij mag komen. Ik zou lekker pesto eten als ik jou was. Het miskraam gehalte in italie zou anders wel vreselijk hoog moeten zijn!
tsja, het is allemaal vast erg overdreven, op dat internet valt ook zoveel te vinden. Men zegt er inderdaad niet bij dat het om kilo's basilicum moet gaan. Ik zal wat meer relaxed doen en gewoon de adviezen van het voedingscentrum volgen...dan komt het ongetwijfeld helemaal goed met mijn beebje! Niemand zit te wachten op mijn "tureluursheid"
Wel dat is denk ik ook hetgeen ze bedoelen hoor! Als je zelf pesto maakt gebruik je en heel busseltje, ocharme 30 grammetjes ofzo en dan heb je een hoeveelheid pesto voor een hele maand (als je het geregeld eet ). nee joh lekker genieten van je pastabordje met pesto of anders pestogerechtjes hoor! OT maareuh waar men beter wat op zou letten is de massa's bewaarmiddelen in de kant en klare pesto toestanden (niet van een goed merk of in de versafdeling, maar je vind soms wat hoor! ). Dan kan je hem beter lekker vers maken, heel makkelijk en zoveel keren lekkerder!
Basilicum gewoon eten en van genieten! Je eet er toch geen kilo's van? Bovendien geldt voor wee-opwekkende stoffen dat die dat pas eventueel doen aan het einde van de zwangerschap. Zelfde verhaal met ananas. Gisteren nog verse basilicum gegeten op m'n tomaatjes met mozzarella, mmmmm! Van de site van het Voedingscentrum: "Bepaalde kruiden niet gebruiken! Uit voorzorg is het aan te raden om niet te vaak of te veel (producten met) venkel, fenegriek, anijs, nigelle (nieszaad), moederkruid, salie, senna, rabarber, gember, meidoorn en dong quai te gebruiken. Dat geldt ook voor thee van deze kruiden. Bij het koken zijn de hoeveelheden zo klein dat normaal keukengebruik van deze kruiden wel toegestaan is. Kruiden die echt vermeden moeten worden zijn efedra, aloë, sassafras, kava kava, absint-alsem, borage (komkommerkruid), groot en klein hoefblad, smeerwortel en boerenwormkruid."
Precies.. Ik sluit me hierbij aan door te zeggen.. "willen we wat weten over welke voeding wel of niet.. gewoon even voedingscentrum checken"!