De vraag zegt het al, waar moeten we allemaal op letten? We zijn al 2 keer wezen kijken bij deze woning, gisteren het voorlopig koopcontract binnen gekregen, we moeten het alleen nog tekenen en a.s. maandag hebben we ook voor de tweede keer een gesprek bij de bank want onze Hypotheek is nog niet rond. Ben met het koopcontract vandaag ook even langs m'n vader geweest om hem het even te laten lezen, hij zei dat het er goed uit zag maar goed veel verstand heeft hij er natuurlijk ook niet van... Wel zei mijn vader dat ik bij de makelaar moest vragen / zeggen dat wij een onafhankelijke expert de woning willen laten controleren op e.v.t. grote nalatige gebreken, en als er grote gebreken worden geconstateerd voor wie de kosten dan zijn bij reparatie. * vorige bewoner? ( waren huurders ) * voor de bouwvereniging? * voor ons als koper? Hebben jullie nog tips of advies? Alles is welkom Liefs Starry
Beste Starry, Zelf ben ik makelaar en denk je wel een beetje te kunnen helpen. Wat je vader noemde had je tijdens de onderhandeling mee moeten nemen en kun je niet achteraf mee komen. Dus als je dit nog wilt laten uitvoeren (de bouwkundige staat) dan zou ik toch proberen dit in de koopakte te laten zetten. Ik denk niet dat de makelaar hiermee akkoord gaat, maar je kunt het altijd proberen. De verkoper heeft meldingsplicht (maar ja, er zaten huurders in, dus zal dit niet meevallen) en jullie hebben onderzoeksplicht, dus alles goed bekijken. Als er grote gebreken zijn dan zijn ze vaak wel zichtbaar. Onzichtbare gebreken zijn altijd lastig op wie dit te verhalen is. Succes! groetjes Kim
Het klopt wat hierboven wordt gezegt, je had het moeten meenemen in de onderhandelingen toen je een bod deed. En het had in het voorlopig koopcontract moeten staan. Verder...neem genoeg tijd om de financiën te regelen...soms heeft het even tijd nodig. Ik weet niet of je toekomstige woonplaats ook een starterslening heeft, anders zou je dat misschien kunnen aanvragen. Ik weet niet of je al hebt gekeken naar notarissen? Even een beetje rond bellen en offerte's aanvragen, het kan zo een paar honderd euro schelen! Denk aan verhoogde inschrijving bij je hypotheek, dan kun je (als dat later nodig is) nog extra geld lenen zonder dat je daarvoor naar de notaris hoeft.
We hebben het toch nog in het voorlopig koopcontract kunnen laten zetten, en ook als er meer dan 5000uro aan gerepareerd moet worden mogen we nog van de koop af zien geeft mij toch een veel fijner gevoel. Vanmiddag gesprek bij de bank, ben zo benieuwd..
Fijn dat het toch nog is gelukt. Wij hebben ook in het voorlopig koopcontract laten zetten dat als er meer dan 2000 euro aan kosten in het bouwtechnisch rapport naar voren zou komen, wij er vanaf konden zien. Succes bij de bank!
Helaas kunnen we het niet rond krijgen bij de bank door een bkr codering A4..dit gaan wij nog wel regelen ( hoop ik ) want het is een onterechte codering, waarschijnlijk gaan we een advocaat in handen nemen. Het huis wat we wilde kopen heb ik vanmorgen '' afgezegd ''
Waarom vraag je geen uitstel aan voor de financiering, dat gebeurt zo ontzettend vaak de laatste tijd. Als je het huis echt wilt hebben en je de codering denkt weg te kunnen 'poetsten' dan zou ik er zeker voor gaan. Succes
Dat is inderdaad een optie! Meestal gaan de verkopers daar wel mee akkoord helemaal als de woning al een tijdje te koop staat en er verder weinig gegadigden waren. Alleen een bkr notering weg laten halen kan denk ik wel behoorlijk wat tijd kosten...is net de vraag of de verkopers daarmee akkoord gaan. Overigens is het wel mogenlijk om mét bkr notering een hypotheek te krijgen, alleen zijn deze hypotheken vaak een stuk duurder.