basisideeen over de wereld...

Discussie in 'De lounge' gestart door Rosao, 21 sep 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Ha ha....

Dit betekent dat je ouder wordt en je op dit moment in een levensfase zit waarbij normen en waarden belangrijk zijn.

Je moet je kind goed opvoeden en dus ben je daar steeds mee bezig.

Het is niet meer of minder dan vroeger...

Je zit gewoon zelf in een andere levensfase.

Vraag je moeder of oma maar. Die zullen hetzelfde hebben gehad.

2. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Waarom je moeite zou doen? Omdat als je het niet doet er helemaal geen hoop meer is. Je kunt in je eentje al heel veel bereiken!

3. Marnatman

Marnatman Fanatiek lid

17 jun 2010
    2.382
    206
    63
    Man
    Bedrijfsleider
    In Grunn
    Zwart werken op zich heb ik geen bezwaar tegen zolang de persoon gewoon een baan heeft en geen toeslagen e.d. krijgt (ook zorgtoeslag valt hieronder). Als iemand met een uitkering of iemand die wel toeslagen krijgt zwart werkt is dat not-done.

4. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Ik vind het een beetje te makkelijk om de schuld op 'de ander' of 'de rijken' te schuiven. Ik denk ook dat we nog lang niet aan het overleven zijn. De meeste mensen hebben zelfs een redelijk goed leven. Daarnaast ben ik absoluut van overtuigd dat je ook in een crisis en ook als je het heel moeilijk hebt eerlijk kunt blijven en op een eervolle manier kunt leven.

5. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Ja dat is wel zo idd, heb ik ook gehad tijdens mijn studie psychologie :)

6. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Ah, is dat het, voelde me al zo oud de laatste tijd. Het klinkt wel logisch eigenlijk :D

Misschien komt het ook doordat ik een superklein dorp ben opgegroeid zonder stadse problemen. Mijn ouders hadden het ook niet breed vroeger, maar als iets niet kon dan kon het gewoon niet. Dan werd er niet zwart bijgeklust (wat heel makkelijk had gekund aangezien mijn vader toen als (scheeps)timmerman werkte) om aan geld te komen dan moesten we gewoon wachten.

7. Coquelicot

Coquelicot Niet meer actief

#27 Coquelicot, 21 sep 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 21 sep 2012
    Dus omdat anno 2012 er een aantal Mien Dobbelstenen zwart bijwerken hebben de Maya's milennia geleden besloten dat 'in 2012 de hel zal gaan losbreken'? ;)

M.i. : De economie moet omhoog en omlaag ('hausse' en 'baisse'). Zonder dips zijn er geen oplevingen mogelijk. De huidige economische malaise is niets nieuws, er zijn in het verleden al talloze soortgelijke dips geweest, en er zullen er in de toekomst nog vele volgen, evenals vele oplevingen waarbij velen hun zakken zullen vullen.
    Het 'losbreken van de hel' is ook al zo vaak voorspeld, dat het bijna saai begint te worden. Ik wacht a.s. december rustig af...

OT: zwart werken is ook niet bepaald van deze tijd, en komt al sinds de oudheid voor.. Ik ben er persoonlijk geen voorstander van: Ik kijk mezelf bij voorkeur recht in de ogen wanneer ik eens een blik in de spiegel werp. Ik ben echter ook geen moraalridder: ieder voor zich, er zijn belangrijker zaken om 's nachts wakker van te liggen...

8. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.238
    6.112
    113
    Wat grappig, ik was vandaag bij een client (88) en die had het ook over de veranderende wereld: 'Vroeger kon de buurman wel een fiets hebben, maar als jij het niet had, wachtte (spaarde) je net zolang totdat je wel geld had om het te kopen. Tegenwoordig wordt te pas en te onpas een lening aangevraagd, hypotheken zijn torenhoog. Omdat iedereen ook maar vind dat ie het 'recht' heeft op bepaalde dingen/spullen.'
    Vond het wel iets om over na te denken...

9. Islah

Islah Niet meer actief

Goed gezegd van je cliënt. Ik snap sowieso niet waarom mensen tegenwoordig zo snel geld lenen voor 'onnodige' (luxe) spullen.

10. mamavan5bengels

mamavan5bengels Fanatiek lid

21 nov 2010
    3.051
    2
    0
    Zelfstandige
    Amersfoort
    pfff ik had het niet over zwartwerken, staat dat er ergens?

Het gaat om alles, de crisis waar we nu in zitten. De vele schulden die mensen hebben. Oorlogen die steeds meer worden. De hel breekt los ja, over de hele wereld.

Mien dobbelstenen? Waaruit concludeer je dat uit mijn tekst?

11. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Een 3e wereldoorlog zou best kunnen

Dan misschien niet zoals een 2e wereldoorlog...maar meer met geld en goederen

12. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Hoeveel van de reactanten in dit topic hebben wel eens zwartwerkers ingehuurd?

13. Marjanneke

Marjanneke Fanatiek lid

11 aug 2008
    1.477
    1
    36
    Thuiszorg medewerker
    Vlissingen
    Dit vind ik erg kortzichtig, ik kan er niets aan doen.
    Hoe kun je zeggen dat de meeste mensen het goed hebben? Als je het over Nederland hebt is dat begrijpelijk, maar er zijn wereldwijd miljoenen....... nee miljarden mensen die dus NIET een goed leven hebben. En geloof me, als het aan de allerrijksten met de allermeeste invloed op deze aarde is, blijft dat zo en wordt het zelfs alleen maar erger. Dat is geen fabel of een vaag hersenspinsel van ondergetekende, maar de naakte en nare waarheid. ('Facts cannot be denied' ;))

Ik vraag me echt af hoe mensen zo blind kunnen zijn voor wat er werkelijk aan de hand is met onze wereld? En ik vind eerlijk gezegd dat onze gedachten over 'vrijheid' en 'democratie' eigenlijk heel erg naïef zijn. En dat beïnvloedt zelfs ons kleine landje. Kijk naar de feiten, wat er gebeurt op dit moment met de wereldwijde crisis (die overigens begonnen is bij de aaallllerrijksten) , de oorlogen overal, het geweld wat zo in omvang toeneemt dat het niet meer te bevatten is voor ons en we liever 'wegzappen' dan het ons te realiseren...

Maar goed, dat is een compleet andere discussie die al eens gevoerd is hier en daar begin ik hier niet zomaar weer aan.

:p ;)

14. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Ik heb nog nooit gevraagd of iemand zwart voor me wilde werken. Stel dat ik iemand zwart mijn huis laat schilderen, wat moet ik dan als de verf eraf komt zetten? Dan heb ik liever een schilder die ik normaal betaal en waarbij ik ook nog enige garantie heb.

Overigens gaat mijn topic ook meer over het idee daarachter dan het zwartwerken zelf, of eigenlijk zwart werk zie ik als een soort symptoom. Het is een soort lak aan de regels, zoiets van de regels die hier gesteld worden gelden wel maar niet voor mij op dit moment. Net zo iets als mensen die altijd te hard rijden omdat ze vinden dat ze dan net zo veilig rijden, of mensen die valse nota's opgeven bij de verzekering omdat ze vinden dat de verzekering ze wel wat geld mag teruggeven.

Ik vind het punt wat vrij in het begin van het topic gemaakt wordt wel interessant overigens, is het nog wel realistisch hoe we omgaan met uitkeringen en kunnen mensen daar wel mee uit de voeten. Wat ik ook wel interessant vind is dat het sommige mensen heel goed lukt om rond te komen met weinig geld en anderen met dezelfde hoeveelheid geld volledig in de problemen komen. Wat is dan het verschil?

15. Islah

Islah Niet meer actief

Ik denk dat dat heel simpel te stellen is, dat het er maar net aan ligt waar je je prioriteiten legt. Wij hebben heel lang van weinig moeten leven (en nu op het moment even weer) maar we leven gewoon niet zo ruig denk ik. We drinken geen alcohol, roken niet, eten bijna geen vlees, hebben geen auto('s), kopen 2e hands kleding, ons enige abbonement is internet, bestellen amper eten... En ik denk dat sommige van bovenstaande dingen door veel mensen wel als basisbehoefte wordt gezien. Dus wanneer je sober leeft kan je wel goed rondkomen van weinig, ligt er dus gewoon aan hoeveel luxe je wil hebben.

16. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Ik heb het idd voornamelijk over nederland, dat ligt binnen mijn invloedsfeer. Ik denk ook zeker dat we het in nederland zeer getroffen hebben.
    Ik denk ook dat de crisis een gevolg is van mensen die steeds meer wilden hebben en geen oog meer haden voor hoe ze dat dan voor elkaar krijgen (lening op lening). De bankmanagers die daar dan misbruik van hebben gemaakt zijn ook mensen waarbij over het algemeen dezelfde mentaliteit heerst als bij mensen die zwartwerken en uitkeringsfraude normaal vinden alleen dan op een veel grotere schaal.

17. jessy77

jessy77 VIP lid

9 aug 2007
    8.640
    5.947
    113
    Je beseft je wel dat zo'n iemand met een baan die zwart werkt indirect werk wegneemt van een werkloos iemand die een WW-uitkering ontvangt?

18. wasmachine

wasmachine Niet meer actief

Ik heb geleerd dat "de regels" niet per definitie eerlijk hoeven te zijn, ookal kun je je er voor je eigen bestwil maar beter aan houden.

19. Coquelicot

Coquelicot Niet meer actief

Ik reageerde vanuit de strekking van het topic (ging over zwartwerken), en jouw reaktie daarbinnen. Ik vraag me oprecht waar jouw 'De hel breekt los ja, over de hele wereld.' uitspraak vandaan komt. Ik geef grif toe dat de situatie momenteel niet ideaal is, maar m.i. is de situatie niet slechter dan de economische malaise in de 80'er jaren (en toen dachten we allemaal dat de kernbom zou gaan vallen - dat was ook niet leuk), en daarnaast waren de oorlogen begin deze eeuw een stuk erger dan de huidige en vergeet niet de 'great depression' in de dertiger jaren...

20. mamavan5bengels

mamavan5bengels Fanatiek lid

21 nov 2010
    3.051
    2
    0
    Zelfstandige
    Amersfoort
    De hel losbreekt bedoel ik mee;

De crisis waar we nu in zitten is nog niks. Jaren tachtig kun je niet vergelijken met nu, de piek is nu al veel hoger als toen.

Met crisis bedoel ik, mensen verliezen hun baan, schulden die meer en meer worden en dat wordt nog erger als dat het nu is. Ook ben ik er van overtuigd dat banken ook plat komen te liggen, en straks geld niks meer waard is.

Dan krijg je dat mensen gaan roven in winkels,inbraken etc, om te overleven. Dat bedoel ik met de hel breekt los. En dan zou het mij niks verbazen als er nog een 3e wereldoorlog uitbreekt.

Het einde der tijden, wat de maya's voorspelt hebben. Er breekt een nieuw tijdperk aan. MAAR dat ligt geheel aan ons zelf.

Deel Deze Pagina