Zoon(6) modelleerling, thuis komt alles er uit

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Mom2Boys, 7 jun 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mom2Boys

Mom2Boys Bekend lid

12 mei 2011
    555
    51
    28
    Vrouw
    Hallo iedereen,

Onze zoon van 6 zit in groep 3. Op school is hij een gemiddelde leerling qua niveau, komt gezellig mee met de middenmoot zal ik maar zeggen. Hij vindt school 9 van de 10 keer leuk.

De juffen zijn helemaal weg van hem, hij heeft veel vriendjes en vriendinnetjes, maar wordt ook wel eens gepest. Bril wordt afgepakt, hij wordt geslagen of geschopt. School is hier heel goed mee bezig en het gaat nu weer een paar weken goed.

Op school gedraagd hij zich als een modelleerling: Hij is netjes, is beleeft, luisterd goed, lost ruzie correct op. Juffen zijn vol lof!

Zodra we thuis zijn, komt alles er uit en kan hij super vervelend zijn: schelden, broertje slaan en schoppen, gillen, gooien met speelgoed, niet luisteren en een hele grote mond hebben.
    De juffen zeggen dat ik het als een compliment moet zien dat hij zich thuis volledig kan uiten en dat ze blij zijn dat als er wat is het er wel uit komt.
    Ik ben ook blij dat hij het kwijtkan en het niet opkropt, maar het mag wel op een andere manier. We gaan op die momenten altijd even rustig zitten en vertellen dat het niet mag en ik geef hem wat speelopties.

Als ik hem 's avonds help met douchen, dan verteld hij mij hoe zijn dag was. Als ik het hem 's middags na schooltijd vraag, dan wordt hij boos en komt het er niet uit.

We merken dat hij het prettig vindt als er een soort planning is. We hebben een weekplanner in de keuken. Hij weet ook dat hij maximaal 2x in de week met vriendjes van school kan spelen, hij wil dat ook niet vaker, dus dat scheelt.
    Hij ligt er 's avonds uiterlijk om 19u in en voelt zijn kussen en slaapt meteen en bijna altijd in 1 ruk door tot 7u.

Hebben jullie tips hoe we de tijd na schooltijd gezellig door kunnen komen?

Is het een idee om hem op weg van school naar huis te vragen wat hij wil en daar dan ook in meegaan?
    Hij vraagt bv om tv kijken, terwijl het mooi weer is en ik het dan logischer vindt dat hij in de speeltuin of onze tuin speelt.

Sorry voor het lange verhaal en bedankt voor het lezen.

2. lablover

lablover Lid

14 jun 2015
    98
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb er zelf absoluut geen ervaring mee maar las laatst een soortgelijk verhaal op een blog op facebook. Die moeder heeft toen een hangmat onder de eetkamer tafel gehangen waar de kinderen vanuit school eerst in konden bijkomen met een boekje of de tablet om zo de prikkels van school even te kunnen laten bezinken voordat ze thuis lekker gingen spelen. Vond het wel een mooi idee

3. Mom2Boys

Mom2Boys Bekend lid

12 mei 2011
    555
    51
    28
    Vrouw
    Dit is inderdaad een mooi idee! Misschien een luie stoel in een hoekje van de kamer voor hem alleen met een boekje en wat lekkers

4. gitta

gitta Fanatiek lid

22 okt 2013
    2.625
    427
    83
    Vertoont hij dat gedrag ook in de vakantie? Zo nee, dan is er dus duidelijk een koppeling met school. Misschien is het pesten toch erger dan je nu inschat, voelt hij zich over- of ondervraagd, bedenk het maar. Daar zou ik toch mee aan de slag gaan, want dit is een wel heel extreem verschil. Moeilijk hoor.

5. Droppie Drie

Droppie Drie Fanatiek lid

1 aug 2013
    1.735
    10
    38
    Lastig als je merkt dat je kind niet helemaal lekker in zijn vel zit!

Hebben ze op school anti-pest-lessen?
    Hier hebben ze kanjertraining vanaf de eerste kleuterklas. Daarin wordt gedrag besproken aan de hand van gekleurde petjes. Ik gebruik dat thuis ook. Als ze vervelend doen, vraag ik welk petje ze op dat moment dragen. En ik vraag wat ze gedaan zouden hebben als ze het witte petje gedragen zouden hebben. Je kan het ook gebruiken om te vragen wat er op school gebeurd is. Waren er vandaag nog zwarte petjes? Welke kleur petje had <pestkop> vandaag op? Hoe ging jij daar mee om?

6. Mom2Boys

Mom2Boys Bekend lid

12 mei 2011
    555
    51
    28
    Vrouw
    Als hij in de vakantie weg is geweest met Opa en Oma bijvoorbeeld, dan is hij daarna net zo vervelend. Ook als hij bij scouting is geweest of bij een vriendje. Bij mijn Oom en Tante zegt hij het wel meteen hoe hij ergens over denkt en ja dat kan ook een niet aardig ding zijn. Hij kan dan zichzelf zijn en het voelt voor hem als thuis.
    Als hij dan thuiskomt, is hij gewoon rustige en een lieve jongen.

Het pesten is nu onder controle, want daar kreeg hij echt woede aanvallen van met veel huilen, dat is nu niet meer zo. Hij gooit dan ook niet uit woede met speelgoed, maar gewoon als klieren.

Ik denk dat hij inderdaad nog weleens overvraagd kan zijn. Hij krijgt ook wel veel prikkels binnen en is net als ik gevoelig voor sfeer.

Ondervraagd, daar ga ik eens op letten en naar kijken!

Dank je voor je reactie

7. nikton

nikton Bekend lid

10 jan 2008
    703
    0
    16
    Mijn dochter is ook niet altijd even gezellig, gelijk uit school. Vaak laat ik ze nog even spelen op het plein of we kijken bij de meerkoeten. Thuis gelijk drinken geven en vaak is ze daarna weer gezellig. Mijn zoon heeft het 's ochtends, na ontbijt knapt hij weer op.

8. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Hmm hier bleek dochter alle frustraties van school te bewaren tot thuis.
    Dus enige oplossing wAs een aanpassing op school.
    Ipv thuis dingen aanpassen :)

9. Mom2Boys

Mom2Boys Bekend lid

12 mei 2011
    555
    51
    28
    Vrouw

Ja het is zo vervelend voor hem en hij wil het ook alleen bij mij kwijt als er iets is, daarom houden we het doucheritueel er ook in, dan is hij zijn ei kwijt zeg maar.

Ze hebben wel een pestprotocol maar niet de kanjertraining. Het wordt ook wel goed aangepakt.
    Misschien kan ik zelf iets beginnen met legopoppetjes en dat hij het dan verteld aan de hand van die legopoppetjes. Hij is namelijk helemaal gek van Lego.

10. Mom2Boys

Mom2Boys Bekend lid

12 mei 2011
    555
    51
    28
    Vrouw
    Hoe hebben jullie het op school aangepast?

Ik zeg hem elke ochtend: als er wat is, ga naar juf, maar dat doet hij dus niet.

11. Mom2Boys

Mom2Boys Bekend lid

12 mei 2011
    555
    51
    28
    Vrouw
    Ik ga na school ook weleens fietsen, naar de speeltuin, maar zodra we thuis komen, zit hij zichzelf alsnog in de weg en komt het er dus later uit;) niks is dan goed.

De jongste reageert hetzelfde als jouw dochter, even wat drinken en eten, dikke kus en knuffel en heerlijk spelen.

12. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

ik heb je een pb gestuurd :)

overigens.. is het nogal wat voor zo'n uk om precies te weten wat het probleem is en dat hij dat best mag zeggen.
    dat is gewoon lastig.

zeker als hij de enige is die het niet leuk vind en continu hoort dat het zooooo leuk is op school.
    want aan wie ligt het dan dat het niet leuk is? hij doet vast wat verkeerd want iedereen zegt dat het leuk is.

13. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.158
    35.818
    113
    Heel herkenbaar. Als het bij mijn oudste op school niet lekker gaat, dan is het thuis gelijk mis. Ik ben toen ook met school gaan praten en daar hebben ze het een en ander aangepast en sindsdien gaat het een stuk beter.

Ik laat de keuze trouwens wel bij mijn kinderen wat ze dan willen doen. Mijn oudste wil vaak ook even een half uurtje tv kijken of op zijn playstation. Hij is dan graag even alleen. Na dat half uurtje gaat hij alsnog buiten spelen. Ik heb het ook vaak even nodig om mijzelf wat af te zonderen nadat ik veel prikkels heb gehad.

Mag ik wel even zeggen dat ik een bril afpakken etc wel een heel ernstig iets vindt? Mijn jongste heeft een bril en daar zou ik toch wel erg van schrikken als dat soort dingen zouden gebeuren. Dan zou ik mij ook niet meer veilig voelen om dingen te uiten. In het geval van mijn jongste, die ziet niet veel zonder bril, dat zou ik vreselijk vinden.

14. Mom2Boys

Mom2Boys Bekend lid

12 mei 2011
    555
    51
    28
    Vrouw
    Ja de bril afpakken was een zeer kwalijke zaak, vooral omdat hij een zeer hoge sterkte heeft. Je pakt gewoon zijn zicht af.
    Dit hebben we meteen gemeld en geeist dat er meteen wat aan gedaan werd. Dit is ook opgelost en niet meer gebeurd.

We zijn net thuis gekomen van school en ik heb hem op het schoolplein gezegd dat hij thuis in een luie stoel mag zitten en een half uurtje een boekje mag lezen. Thuis vroeg hij of hij een half uur tv mocht kijken ipv boekje lezen. Hij zit nu lekker in een luie stoel tv te kijken en zijn broertje een stukje verder op de bank.

Ben benieuwd of hij straks lekker wil spelen en een beetje tot rust is gekomen

15. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.158
    35.818
    113
    Gelukkig dat ze daar gelijk wat aan gedaan hebben en hopelijk doet een half uurtje hem goed.
    Mijn zoontje heeft +8 en hij zou ook niks kunnen zien zonder bril, ik schrok er echt even van dat kindjes dat soort dingen al doen. Gelukkig heeft school het goed opgepakt.

En hoe vervelend en moeilijk het ook kan zijn, probeer het toch ook als een compliment te zien, bij jullie voelt hij zich veilig genoeg om zich te laten gaan.

16. Mom2Boys

Mom2Boys Bekend lid

12 mei 2011
    555
    51
    28
    Vrouw
    Das ook een flinke sterkte zeg!
    Hier begonnen met -12,5 en -11,5 en nu -10.25 en -9,75

Vanmiddag is helemaal goed gegaan, na het tv kijken, ging hij even spelen op zijn kamer, daarna lekker bij mij zitten hangen en nog stef stuntpiloot gespeeld. Na het eten buiten gespeeld en nu was hij moe, dus gedouched en zo richting verhaaltje en bed

17. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.158
    35.818
    113
    Goed gegaan dus, mooi!
    Oh ook een flinke sterkte bij jullie zeg, wel bijzonder dat het beter wordt ipv slechter, dat is toch niet zo vaak zo bij min?

18. gitta

gitta Fanatiek lid

22 okt 2013
    2.625
    427
    83
    O, wat fijn! Hij lijkt dus gewoon even tijd nodig te hebben voor het omschakelen. Mooi dat je dat nu weet, dat is vaak makkelijk op te lossen.

19. Mom2Boys

Mom2Boys Bekend lid

12 mei 2011
    555
    51
    28
    Vrouw
    Bij ons is het erfelijk.
    Mijn man is geboren met -16 en zit nu rond de -11.

Zoon zal ivm zijn leeftijd nu nog wat schommelen en later rond de pubertijd richting de -9/-10 zitten.

Vandaag ging het ook goed, hij werd goed wakker, kwam tevreden uit school en we zijn naar de buitenspeelmiddag geweest. Hij stond zingend onder de douche:D

20. Mom2Boys

Mom2Boys Bekend lid

12 mei 2011
    555
    51
    28
    Vrouw
    Ja hij heeft even rust nodig. Ik hoop dat het morgen ook weer goed gaat.

Deel Deze Pagina