Basisschool en 2 werkende ouders

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Sabrina25, 2 jul 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sabrina25

Sabrina25 Fanatiek lid

1 sep 2010
    1.368
    0
    0
    geen
    Rotterdam
    Hey Meiden,

Ik zit er al een tijdje mee in mijn hoofd.
    Maar nu wil ik weten hoe andere ouders dit doen en erover denken.

Mijn zoontje gaat volgend jaar maart ( ja dan pas, maak me er nu al druk om), naar de basisschool. Ik werk momenteel 3 dagen in de week en mijn partner gewoon fulltime van 8.00 uur tot 17.00 uur en soms nog wel eens later of wel eens korter.
    Ik werk onregelmatige diensten. Ene keer avond/ dag / nacht....

Nu had ik mijn zoontje al ingeschreven voor de naschoolse opvang. De ene keer is dit dan wel nodig want dan kan ik hem niet ophalen en de andere keer ben ik op tijd thuis. Maar dat moet ik natuurlijk overleggen met het kdv.

En dan hebben wij natuurlijk niet zoveel vakantiedagen. Dus groot deel van de vakanties moet hij ook naar de naschoolse opvang.

Welke ouders hebben dit ook en hoe sta je hierin, en hoe gaat het allemaal in zijn werk....

2. MamaVanSimone

MamaVanSimone Fanatiek lid

19 okt 2010
    3.250
    2
    36
    provincie Utrecht
    Ja ik vraag me ook af hoe we dit gaan doen als Simone 4 wordt..... Wij werken allebei 4 dagen, als ik haar naar school zou brengen ben ik pas na 9en op mijn werk en dus pas rond half 7 thuis. Ik denk dat ik/we maar minder moeten gaan werken ofzo, of meer thuiswerken. Geen idee nog....

3. paloe

paloe VIP lid

13 jan 2010
    7.473
    1
    0
    werkende student
    Ik begrijp je zorg!

Mijn man en ik hebben allebei in principe een regelmatige baan, maar het kan voorkomen dat hierin onregelmatigheid optreed of één van ons een (korte) periode weg moet. We werken allebei fulltime, mijn man heeft een dag vaderschapsverlof. We moeten vroeg de deur uit en zijn relatief laat weer thuis (07:15-~17:30) Het kan ook voorkomen dat we allebei plotseling later thuis zijn. Om deze reden hebben we 3 dagen in de week gastouderopvang, de andere dag passen mijn ouders op. Sinds de oudste naar school gaat, gaat hij op de dag dat mijn ouders oppassen meestal naar de vso en bso. De andere 3 dagen brengt en haalt de gastouder hem en op vrijdag mijn man. In de vakanties gaan ze naar de gastouder, als zij op vakantie is regelen we wat anders of nemen we zelf vrij.
    Zo hebben wij het geregeld, hopelijk heb je er wat aan!

Voordeel vind ik dat de gastouder voor hen echt een tweede thuis is en ze buiten schooltijd lekker samen zijn en samen kunnen spelen:)

4. Sabrina25

Sabrina25 Fanatiek lid

1 sep 2010
    1.368
    0
    0
    geen
    Rotterdam
    Ik kan ook wel kijken voor een gastouder. Maar ik zat even te denken wat handig is. Ik weet dat meerdere kinderen van die school worden opgehaald door de naschoolse opvang 3 min lopen. Dat is wel fijn opzich. En mijn partner kan ons zoontje gewoon naar school brengen. Alleen zijn wij beide ( als ik late dienst heb) niet om 15.15 uur thuis. Dus dan zou hij voor 2 uurtjes naar de naschoolse opvang gaan.

5. p1982

p1982 Niet meer actief

manlief werkt fulltime en is voor 6 uur de deur uit en rond 1730 thuis

ik werk 3 dagen, woensdag passen opa en oma op en die halen haar dan van school
    donderdag ga ik der naar school brengen (rond 845/9 uur op het werk) en dan blijft ze tussen de middag over en bso en dan rond half 6 ophalen door 1 van ons andere naar huis om te koken
    maandag ga ik brengen en ook tijdelijk bso / of oma ophalen als jongste ook na school gaat dan ga ik schooltijden werken

en vakanties de bso

6. Taby

Taby Fanatiek lid

7 mrt 2007
    4.366
    140
    63
    Hier zijn we er ook al over na aan het denken.
    Hier zal onze dochter op maandag en dinsdag naar de vso en nso gaan en tussen de middag overblijven op school en ook hebben we vakantieopvang bij de BSO aangevraagd.
    Natuurlijk zullen we drie weken zomervakantie proberen te krijgen in de zomervakantie, maar verdere vakanties zal niet altijd lukken om deze vrij te krijgen.
    En op de woensdagen en donderdagen dan ben ik thuis en op de vrijdagen is mijn man thuis.

We hebben er wel expres voor gekozen dat ze op woensdag en op vrijdag niet naar de BSO hoeft, op woensdagmiddag is ze vrij en de hele vrijdag is ze ook vrij, dus dan kan ze lekker iets afspreken met vriendjes of zo iets dergelijks. In ieder geval vinden we het fijn dat ze dan niet naar de BSO hoeft. En later kwam ik erachter dat deze dagen natuurlijk ook opvanguren/ geld scheelt.

7. Sabrina25

Sabrina25 Fanatiek lid

1 sep 2010
    1.368
    0
    0
    geen
    Rotterdam
    En hoe vinden de kinderen de gastouder/bso?

Mijn zoon zit nu 3 dagen in de week op het kdv dus ik denk zelf niet dat hij er veel problemen mee zal hebben. Hij vind alles wat met school te maken heeft leuk. KDV noemen we ook gewoon schooltje. En hij praat steeds over de basisschool dat hij er graag naar toe wilt.

8. justjes

justjes Bekend lid

3 okt 2011
    613
    0
    0
    NULL
    NULL
    Nu nog geen ervaring na de zomervakantie gaat mijn dochter naar school en dan zullen we hier ook mee te maken krijgen. Ik werk 4 dagen, vaste tijden, mijn man 5 dagen onregelmatig.
    Een dag in de week past mijn moeder op. Dan moet ze op 3 dagen naar de BSO.
    In de weken dat mijn man dan ochtend dienst en nachtdienst heeft hoeft ze niet ´s middags naar de BSO. In de weken dat mijn man avonddienst heeft hoeft ze niet ´s morgens naar de BSO. We moeten hier wel gewoon voor betalen maar t is niet anders. Het zal wel behoorlijk zwaar gaan worden want ze moet op die dagen ook nog overblijven.
    Mocht t echt niet lukken ga ik ook een gastouder overwegen. Ze gaat nu ook naar een gastouder ipv kdv maar deze gastouder woont niet in de buurt van haar school en heeft alleen kleine kinderen tm 4 dus t wordt dan wel een andere, maar ik hoop dat t niet nodig is en dat we t op deze manier redden.

9. Anakin

Anakin VIP lid

17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Onze zoon gaat op maandag en dinsdag naar de vso, tso en nso.
    Op woensdag komen opa en oma aan huis.
    Op donderdag en vrijdag ben ik vrij.

Ik werk zelf in het onderwijs, dus ben alle schoolvakanties vrij.
    Dat is een voordeel van het beroep.
    Anders had ik inderdaad vakantieopvang afgenomen op de bso.

10. tassie

tassie Fanatiek lid

23 mrt 2006
    1.888
    0
    36
    Bij ons gaat het zo:
    Ik werk 3 hele dagen, mijn man 5.
    Op mijn werkdagen gaat onze dochter eerst naar de voorschoolse opvang vanaf 7.30 uur. Deze is in hetzelfde gebouw als de school Ze heeft continue rooster op school van 8.30 tot 14 uur en gaat daarna naar de NSO totdat ik haar om 17.15 uur weer ophaal. Ik moet er bij zeggen dat ze vanaf 10 weken al gewend is op het KDV te zijn van 7.30 tot 17.15 uur. Ik merk niet aan haar dat deze dagen te lang zijn (sterker nog: ze vind dat ik iedere keer te vroeg ben om haar op te halen). Alleen de voorschoolse vind ze niet zo leuk.

In de vakanties is de NSO de gehele dag open en gaat ze daar naar toe (als ik werk).

11. Minny

Minny Fanatiek lid

26 sep 2007
    4.647
    2
    0
    Maandag werk ik de hele dag en past mijn moeder op. Ze haalt de oudste dan van school.

Dinsdag werk ik de hele dag en gaan de kids naar kdv en school en bso.

Woensdag werk ik tot 12 uur en haal ik de oudste zelf uit school. Heb 1.5 uur ouderschapsverlof opgenomen.

Rest van de week vrij!!

Ik breng haar dus elke dag zelf naar school!!

12. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Hier precies zo'n situatie. Man werkt fulltime, ik 3 dagen onregelmatig ( wel doordeweeks)
    In Februari mag hij naar de basisschool.
    Hoe we het nu hebben geregeld: ( Pffff, word al moe bij het idee ;))
    Man kan gezien zijn werktijden altijd brengen of als ik vrij ben, doe ik het. Op werkdagen blijft hij over en gaat hij naar de BSO. Dat is max 3 dagen per week. En in de vakanties kan hij bij onze gastouder terecht waar hij nu ook verblijft en waar zn zusje dan ook nog zit.
    lijkt me wel heel pittig hoor voor zo'n jong jochie. Hele dag naar school en daarna nog NSO. Maar denk dat als hij eenmaal is gewend, hij het wel heel leuk gaat vinden. Bovendien, bedenk: op een gegeven moment komt hij wle allemaal bekenden en vriendjes tegen en vinden ze het vast hartstikke gezellig, ook bij de BSO in de vakanties!

13. Sweetlakecity

Sweetlakecity Niet meer actief

same here alleen niet onregelmatig.
    Zie er tegenop. Alleen de montessori school bied overblijven aan als verplichting met de hele klas. Ik werk tot half 5 en kan dr om 5 uur weer halen. (tja ook 3 dagen :( )
    We hebben nu een gastouder. Dat is een poepiee! Ga dr zeker missen. Maar om dr niet te ontdoen van klasgenoten en vriendjes die naar de nso gaan en daar spelen, gaan wij niet voor een gastouder. De school zit namelijk niet in onze buurt. Even stukje verderop.

14. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.230
    6.091
    113
    Ik ga minder werken, ik krijg stress van al het geregel, dus ik ga 12 uur werken (werk nu 18). 2 keer 6 uur onder schooltijd. Hij hoeft dus 'alleen' over te blijven. Dat gaat goed, is ie ook gewend van het kdv. Dochter blijft wel 2 dagen naar het kdv gaan.
    En dan kan ik m altijd zelf halen en brengen, daar kijk ik wel naar uit.
    Oh en vakanties ga ik proberen op te vangen met ouders, schoonmoeder, eigen vakantie en in nood de bso-vakantieopvang.

15. mama van ruben

mama van ruben Fanatiek lid

2 aug 2010
    1.094
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier als volgt geregeld: manlief 36 uur per week en 1 maandag per 14 dagen vrij, zelf 26,25 uur en woensdag hele dag en vrijdagmiddag vrij (ouderschapsverlof). De tussenliggende maandag haal ik zoonlief uit school, dinsdag en donderdagmiddag naar BSO. In vakantie's neemt papa de niet-vrije maandagen vrij en ik de vrijdagochtend. Dinsdag en donderdag hele dag naar BSO. Doen ze zo veel leuke dingen dat Ruben het geen straf vindt om te gaan. Verheugd zich nu al op volgende week. De jongste gaat tijdens de vakanties gewoon haar vaste dagen naar het KDV, ook op de maandagen dat papa extra thuis is. Kunnen de mannen samen iets ondernemen

16. Bri

Bri Niet meer actief

Ik werk 3 tot 4 dagen per week (varieert). Vriend werkt zo'n beetje fulltime (varieert ook).

Onze oudste gaat sinds april naar school. Twee weken na zijn start op school, is hij ook begonnen met naschoolse opvang. Ik maakte me van tevoren best zorgen over zo veel verandering, maar hij vindt het superleuk. Hij is ook wel een heel makkelijk kind, dat zelf voldoende aansluiting vindt bij anderen als hij dat wil, maar ook gewoon z'n eigen plan kan trekken.

Op ma, di en do gaat hij na school naar de BSO. Op wo haalt oma hem uit school en doen zij 's middags van alles samen. Vaak is een van ons ook vroeg klaar op woensdag. Op vr haal ik hem zelf uit school.

In vakanties gaat het straks als volgt: ma, di en do BSO. Wo ben ik straks thuis. En vrijdag de ene keer ik, de andere keer m'n vriend, en een keertje naar oma.

17. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Wij werken allebei ook 4 dagen. Thijmen gaat 3 dagen naar de bso (na school). In de vakanties gaat hij dan die dagen naar de vakantieopvang van de bso, dat is de hele dag. Ze hebben dan een heel vakantieprogramma met allerlei leuke dingen om te doen.

Op school heeft hij trouwens een continu rooster, dus hij eet op school. Op 2 bso dagen heeft hij bso in school, dus dat is heel makkelijk. Op de laatste dag is de bso in een lokatie vlak bij school. Ongeveer 1 minuut lopen. De juf/meester van de bso komt ze dan halen. Over het algemeen vindt hij bso leuk als hij er is :) Van te voren zegt Thijmen nog wel eens dat hij niet wil, maar als we hem dan halen dan is hij altijd leuk aan het spelen.

Ik heb er niet zo veel problemen mee, het is gewoon zoals het is. We moeten allebei werken dus dan moet Thijmen naar de BSO. We hebben er wel bewust voor gekozen om de woensdag voor hem vrij te houden. Dan ben ik altijd thuis. De andere dagen is hij sowieso al tot 15:30 op school (ze hebben bij ons op school verschillende dagen schoolpluslessen. Dan gaan ze dingen doen als dansen, voorlezen, sporten, muziek maken etc). Dus die extra uurtjes bso maken dan ook niet zo veel uit.

18. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Hmm onze bso (en vele andere ook) hebben ook flexibele opvang.
    je "bestelt" vantevoren een gemiddeld aantal uren en geeft aan begin van de maand aan wanneer je kind komt.
    einde van de maand betaal je de dagdelen die je hebt afgenomen.

overigesn.. ik werk 35 uur, manlief 40.
    2 dagen in de week ben ik op tijd thuis, 2 dagen haalt oma haar uit school.
    en vanmiddag gaat ze naar de bso.
    's ochtends brengt papa dr naar school... dat was eerst ook vso.. maar nu werkt hij in de buurt en gaat dat prima.
    bso is erg handig ook ivm vakantieopvang want zoals meeste ouders zijn wij veel minder dagen vrij dan dochterlief.

dat laatste vind ik nog onpractischer dan gewoon de normale weekdagen overigens.
    het is altijd gedoe en onhandig en eigenlijk komt het nooit uit.
    dan komt er vlak na de vakantie nog een studiedag achteraan..
    veel geregel en gedoe dus.

maar 1 ding scheelt.. dochterlief vindt bso beduidend leuker dan school dus dat is de enige dag dat er geen gemopper is dat ze geen zin heeft :)

19. Tesske

Tesske VIP lid

24 mrt 2009
    6.799
    0
    0
    Wij werken ook allebei, mijn man 40 uur en ik 28.
    Mijn man heeft geregeld dat hij tussen 09.00 en 09.15 uur begint zodat hij onze dochter elke dag naar school kan brengen.
    Ik ga 4 dagen werken van 7 uren en ga al om 07.00 uur beginnen en kan dan iedere dag om 14.30 bij school staan om haar op te halen.
    Op de woensdag ben ik dan de hele dag vrij.
    De vrijdagmiddag gaat ze naar oma.

20. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Ik werk drie dagen, man werkt er vier. Hij is van kwart voor 8 's ochtends tot 6 uur 's avonds weg. De kinderen gaan 1 dag per week naar mijn ouders en 1 dag naar het kdv/NSO+overblijf.
    Op onze gezamenlijke werkdagen breng ik de kinderen naar school, ik werk maar 10 minuten verderop, dus ben dan kwart voor 9 op mijn werk. Ik werk meestal tot een uur of half 6 en ben dan net op tijd om ze weer op te halen van resp. de NSO en kdv of bij mijn ouders.
    In de vakantie kunnen ze ook gewoon naar de NSO, maar dan hele dagen. Bij ons is dat meestal niet nodig, want mijn man zit in het onderwijs, sommige vakanties hebben hij en zoon gelijk, andere niet.
    Bij ziekte en extra vrije dagen ben ik de klos, omdat mijn man niet zomaar vrij kan nemen. Ik ook niet, maar ik kan wel bijv. vanuit huis werken of 's avonds/in het weekend, dus dat is makkelijker.

Deel Deze Pagina