Hoi hoi! In november word E. 4, ze moet dus naar de basisschool.. Er zijn hier 2 scholen en ik kan niet kiezen. School 1; einde van de straat, zit de psz bij, gaan dus veel kindjes van psz naar toe. Maar klassen van 30 / 40 man. Met div. Culturen. Grote school 2 groepen 1-2&3 etc. School 2; 5 min. Fietsen, kleinere klassen 25 / 30 man. RK school & betere resultaten dan school 1. Kleine school van ieder maar 1 klas Aan de ene kant makkelijke keuze. School 2, vanwege de kleine klaasen etc. Maar andere kant, geen een kindje van haar psz gaat daar naar toe ( denk ik hoor ze allemaal over school 1) vind het vervelend dat ze dan niemand kent, maar kinderen maken snel genoeg vriendjes toch?? Ik weet het niet.. Wat zou jullie keuze zijn? En waarom? Vind dit echt moeilijk..
Ik zou gaan voor school 2! Hier zitten de kinderen ook op de minder populaire school, maar ze spelen gewoon met de buurkinderen van de andere school hier voor de deur. Vriendjes maken ze zo en vriendje van de psz wil niet zeggen dat dat op school beste vriendjes blijven of bij elkaar in de klas komen. En 30-40 kinderen is echt veel.
Wij kozen voor school 2 En wat blijkt... Het valt reuzemee. Vriendinnetjes op school is geen probleem en met buiten spelen in de straat hoort ze er ook gewoon bij. En 5 minuten fietsen is hartstikke dichtbij
Mijn dochter zat ook op een psz die in een school zat waar zij later niet naartoe ging, zij kende niemand op de kleuterschool, maar had zo nieuwe vriendjes en vriendinnetjes. 5 minuten fietsen is toch dichtbij? Wij moeten 10 minuten fietsen, terwijl er ook 4 scholen zijn op 5 minuten fietsen, maar die trokken mij niet om diverse redenen. Overigens zijn we echt niet de enigen, er zijn er wel meer op school die wat verder weg wonen, ook nog verder dan wij.
5 min fietsen is zeker niet ver hoor! Zo bedoelde ik het ook niet haha.. Toch school 2... Vind t zo zonde en sneu als ze weer helemaal alleen zonder bekende komt. Mja daar heb ik waarschijnlijk meer last van den E.
Bij ons... Werd ze de eerste dagen meteen op sleeptouw genomen door de oudere kleuters. Die waren maar wat stoer dat ze dat nieuwe kleine ukkie wegwijs mochten maken. Al snel had ze in de klas vriendinnetjes en vriendjes en ook in de andere kleuterklas had ze een leuk vriendinnetje gevonden. Dat vriendinnetje uit de andere klas.. Is nu haar beste vriendin en ze zitten samen in groep 3 (en volgend jaar in groep 4) De vriendinnetjes uit de kleuterklas.. Kijkt ze niet meer naar om. Ook niet degene die nu nog steeds in de klas zit Gewoon uit vrije wil Hmm lang warrig verhaal.. Maar de moraal.. Het komt wel goed. Ook als ze helemaal alleen in die nieuwe grote klas zit Voor je het weet is er een hele voorraad nieuwe vriendjes en vriendinnetjes en dan ook nog eens de kindjes uit de straat waar ze mee speelt als ze gewoon thuis is
School 2 lijkt de meest ideale school dus zou ik daar voor kiezen. Wij hebben ongeveer dezelfde keuze gemaakt al waren de verschillen in school nog kleiner. Wij zijn voor ons gevoel gegaan. Onze zoon ging ook naar deze school zonder dat hij vriendjes had (wij waren hier net komen wonen) en had heel snel al een vriendje gemaakt. Daarbij gaat er straks misschien nog wel meer gebeuren qua klassen wissels etc Kinderen zijn flexibeler dan wij denken, wijzelf zien de beren meer. En 5 minuten is zo dichtij dat er zeker wel kinderen in haar klas zitten die ook uit de buurt komen maar je nu nog nooit gezien hebt. Zelf zat ik trouwens op een basis school die nog verder weg lag. Ik had dus vrienden/vriendinnen van school en uit de buurt. Wat een rijkdom!
Ben je al eens bij beide scholen binnen geweest? Dan "voel" je vaak al veel en merk je veel qua sfeer en zo. Ook hun schoolbeleid zou ik goed bekijken en dan kiezen. Beide scholen hebben zo hun voors en tegens.
Tja, ik zou echt niet kiezen voor een school omdat daar kindjes van de psz heen gaan. Nieuwe vriendjes maken ze zo. Bij ons in de buurt zitten nagenoeg alle kinderen op dezelfde school, op 2x vallen van de buurt. Maar wij kiezen niet voor die school, omdat die niet aansluit bij hoe wij in het leven staan. Ik heb geen moment overwogen om die school toch te kiezen ivm de buurtkinderen die er wel allemaal heen gaan.
Inderdaad, vriendjes maken ze overal. Mijn oudste zit op een school die van alle scholen hier voor ons het meest ver weg is. Maar het is wel de school die wij voor ogen hadden en waar we nu heel blij mee zijn. Ze kent een aantal kindjes uit de klas van de psz maar heeft ook al nieuwe vriendinnetjes gemaakt, dat gaat zo snel!
School 2, vriendjes maken ze zo snel. Probleem van een school welke niet openbaar is, is dat ze vaak wachtlijsten hebben. De vraag is dus niet alleen welke school kies ik, maar heeft deze school ook nog plek. Aangezien jullie dochter over een paar maanden al 4 wordt zou ik daar eerst naar informeren.
Onze beslissing viel al tijdens het bezichtigen... Na 10 minuten binnen was het als een warm bad. Tja.. Dan maar wat verder. En vriendinnetjes heeft ze inmiddels ook. Incl eentje die eerst op de andere school zat maar nu op dezelfde school als dochterlief zit. Omdat haar dochter absoluut niet kon aarden in die school.
40 kinderen in 1 klas zou bij mij absoluut een "no go" zijn als er ietsje verder een school zit met kleinere klassen. Let wel op dat school 2 niet té populair wordt (omdat iedereen wegloopt uit school 1) en daardoor binnenkort misschien ook met klassen van 35 zit.
Ik weet niet waar je woont, maar hierin de buurt moet je al voordat ze 2 zijn inschrijven. Echt gaan kijken. Dat zegt veel meer. Grote school hoeft echt geen nadeel te zijn.
ook keuze twee. Ik had ook een school 5 minuten dichter bij kunnen nemen. O ik nu 10 minuten loop of 15. ( ga meestal met de brommer). En heb niet de school gekozen die in dit wijk vaak gekozen werd maar juist omdat er minder kinderen van dit wijk er naar toe gaan. Ik woon wel in een bepaalde buurt waar het wat verschil zou kunnen maken. Ze past prima op de school waar ze nu zit. Een echte gemixte school maar ook van ( arm en rijk). Ik zelf heb het gevoel er niet altijd tussen te passen en denk wel eens had ik de andere school maar gekozen maar ik heb toch gekozen voor het onderwijs wat wat beter beschreven werd hier in de buurt. en ik had nog wel meer keuze genoeg basisscholen binnen een straal van 2 kilometer maar toch ik koos de school van de juiste verhoudingen. zou dus ook school 2 kiezen.