Kleuter kan meer dan de juf denkt...

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door mamautrecht, 1 jul 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamautrecht

mamautrecht Niet meer actief

Zijn er hier ook moeders die ervaring hebben met kleuters die thuis meer laten zien dan op school?

Onze dochter gaat na de zomervakantie naar groep 3 toe. Op het vorige rapport van haar stond dat ze 23 letters kende inmiddels, dat was met de kerst.
    We hebben bij de juf ook al aangegeven dat ze thuis dus al heel veel woordjes leest en bij het avondeten de pakken vla leest.
    Nu zijn we thuis eens een bingo spel gaan spelen en ze kan dus zelf de cijfers op de balletjes benoemen tot aan de 100. Ze kan ook tellen tot 100 en afgelopen weekend heb ik een leesboekje erbij gepakt voor haar en heeft ze daar 3 hoofdstukken uit gelezen. Dit was een M4 boekje van Avi.
    Gebeurt het vaker dat een juf dit niet opmerkt of kan het zijn dat ze dit zelf niet laat zien in de klas maar hoort een juf daar dan niet doorheen te prikken?
    Ik heb echt geen idee hoor hoe dit in zijn werk gaat..

We hebben dit dus al wel een paar keer bij de juf aangegeven dat ze dit thuis doet maar er wordt niks mee gedaan omdat het een kleuterklas is.
    Het enige wat we terugkrijgen is dat ze zich niet kan concentreren, niet stil blijft zitten, alleen maar met anderen bezig is.

Ik ben dus benieuwd of er in de kleuterklassen echt niks mee gedaan word of dat het aan de school ligt.

2. Tess83

Tess83 Actief lid

22 mei 2011
    283
    0
    0
    Zuid-Holland
    Lastig om dit van afstand te beoordelen. Maar ik ben zelf kleuterjuf en als een ouder dit bij ons aangeeft, gaan we wel kijken of wij die dingen ook kunnen zien/bereiken bij een kind. Wij nemen het in ieder geval serieus.

Aan de andere kant hebben wij nu ook een ouder die dit over haar kind zegt en hebben we bij haar kind ook verder gekeken en wij krijgen er absoluut niks uit. Op geen enkele manier. Waarmee ik absoluut niet wil beweren dat ze liegt, maar soms komen dingen thuis makkelijker tot uiting dan in de klas.

Ik vind het wel jammer dat deze leerkracht niet serieus verder kijkt als jullie het aangeven. Het gaat toch om het belang van het kind? En die leert het best op zijn/haar eigen niveau!

3. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    de juf en wij weten dat zoontje op school een pitje lager fuctioneert om zichzelf niet te moeilijk te maken. dat is heel normaal. dat vind ik. als hij op school iets niet laat zien dan telt het niet vind ik. ik heb de juf nooit vertelt wat hij allemaal kon, zij moest het allemaal zelf zien. maar ze vraagt me regelmatig of hij thuis dit of dat al niet kan(hij is een beetje van die grapjes)ze heeft vermoedens dus en het klopt. hij laat veel minder zien. maar het geeft niet.

4. raspberry

raspberry Niet meer actief

Hier doen de juffen wel wat met wat ik benoem. Zo ontdekte ik in de meivakantie dat Thirza gewoon al wat kon lezen, en heb ik dat genoemd bij de juf. Prompt de dagen erna hoorde ik Thirza terug over dat ze werkjes van groep 3 mocht doen, (vond ze superleuk ook en heel stoer :D).
    Maar dan moet thuis en school wel een beetje hetzelfde beeld zijn natuurlijk. Als ik lees dat jij schrijft dat ze op school zich niet kan concentreren, zou ik persoonlijk aan de juf eens vragen hoe dat gaat dan. Mogelijk moet er dan wat meer structuur aangeboden worden, (maar goed: in groep 3 gaat het straks toch schoolser, dus dan komt dat ook vanzelf en dat is al bijna).
    Maar ik kan me zo voorstellen dat een kind in de rust thuis meer laat zien dan in een drukke klas op school. Als een kind snel last heeft van die drukte en alle prikkels, zal het op school gewoon minder presteren. Mogelijk is er zoiets aan de hand?

5. pnirmal

pnirmal Niet meer actief

ja beetje bij laatste gesprek vertelde de juf dochter kan goed tot 9 tellen.
    Thuis telt ze makkelijk tot 15 zeg maar.

Kinderen kunnen thuis soms meer laten zien dan op school.

Als het veel verschild zal ik het er over hebben is het minimaal dan zou ik het laten.

Dochter vier kent nu een paar letters.

K van haar naam A van naam broer vader p van mij voornaam o van oma n van haar achternaam.

S van slang. En op internet kan ze wat woordjes maken door middel van de letters aan te klikken met wat aanmoediging maar ja ze is pas vier.

Goed in de gaten houden.

6. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

#6 Saskia78, 2 jul 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 jul 2014
    Mja hier herkende dochterlief met 2 naar de letters van haar naam in allerhande lettertypes en telde tot 20.
    Toen ze in groep 2 zat dacht juf dat ze niet tot 7 kon tellen terwijl we thuis rummikub speelden.

Ik denk dat het vooral logt aan hoe groot het verschil tussen thuis en school is.
    Zoals bovenstaand... Dat levert een kind bergen stress op. Ondanks dat het zichzelf die stress aandoet kan hij/zij het patroon niet zelf doorbreken.
    Daar heb je echt de medewerking van de juf voor nodig.

Aan de andere kant... Veel kleuters hebben in hun hoofd dat kleuters niet kunnen lezen en DUS doen ze het niet.
    Denk dat als je er wat mee had gewild.. Je dat beter iets eerder had aangegeven :)

Begin groep 3 gaat de juf sowieso bekijken wie al wat kan... Want meer kleuters kunnen lezen en dan komt het waarschijnlijk alsnog boven water.

Hier in ieder geval nadat de juf eind groep 2 nog dacht dat mijn kind uit een ei kwam... Nu is ze eind groep 3 ongeveer de beste danwel 1 van de betere van de klas op elk gebied.

7. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63

het ligt aan het kindje maar ook aan de juf vind ik. een slimme juf komt er wel achter. toen zoontje kennis maakte met de juf, voordat hij met de school begon, had de juf zijn stoeltje al klaar, met zijn naam daarop. papa, ik en zoontje samen kennis maken.de juf vroeg hem of hij zijn stoel wist met zijn naam. zoon keek en zei 'nee, ik zie het niet' de juf zei staat je naam wel al op je stoeltje zie je welke stoel dat is? zoontje zei ja ik zie het en ging naar de stoel met een andere naam 'oscar'!!!!! toen hij naar deze foute stoel toe liep, zei de juf 'ik moet even iets halen, als je je stoel gevonden hebt mag je er op zitten'. ze deed alsof ze weg ging maar keek via de deur wat hij deed. dat was zo slim. ook heel grappig. want zoontje ging meteen naar zijn eigen stoel en las zijn naam met de letterklanken. ik zag de juf glimlachen. we hebben haar later gevraagd wat dat was. de juf zei; hij weet het natuurlijk wel. maar hij is voorzichtig met het laten zien. sommige kleuters willen in het begin minder laten zien, omdat zij bang zijn voor moeilijkere opdrachten. 'als de juf weet dat ik het kan dan moet ik nog moeilijkere dingen doen.' de juf doet steeds van die trukjes met zoontje ipv direct vragen om er achter te komen.
    heel gek is dat.
    er zijn natuurlijk veel meer kinderen die al wat kunnen lezen aan het eind van gr2.maar die moeten er nog aan wennen dat ze het kunnen. en ze laten het niet zien. sommigen vinden het ook niet zo belangrijk. voor zoontje is het kunnen lezen niet anders dan een vlinder tekenen. laten zien dat hij kan inkleuren is niet anders dan dat hij kan rekenen. ze weten nog niet wat nou echt knap is en welke moeilijker is dan de andere om te kunnen. zo maakt hij een hele moeilijke som en vervolgens versiert hij het papier met bloemen, slingers, vlinders,sterretjes en hartjes zon of regenboog= kijk mama mooie rekening he?
    heel erg kleuters eigen is dat!

8. mamautrecht

We hebben het al een aantal keren aangegeven of de concentratie, het vele kletsen en bemoeien met andere kinderen niet te maken kan hebben met het vervelen. De juf had echt niet het idee dat dat het geval zou zijn. Toen M vorige week dus in de klas kwam met het boekje wat we thuis lezen (M4) keek ze echt met hele grote ogen haha..
    De reden dat we al eerder hebben aangegeven of ze wel genoeg uitdaging krijgt is omdat ze eerder een iq test heeft gehad (117) en of ze haar dus ook uitdaging kunnen bieden daarin. Misschien is het inderdaad wel zo hoor dat ze het op school niet laat zien maar was benieuwd of een juf daar ook doorheen zou kunnen prikken.
    Op het concentratiestuk wordt ze momenteel getest overigens op adhd omdat dat bij mij net is geconstateerd.

9. raspberry

Als jij zelf ADHD hebt, is de kans natuurlijk wel groot dat je dochter daar ook iets van mee heeft gekregen... maar dan zou ipv uitdaging vooral ook rust en structuur voldoende geboden moeten worden.
    Maar goed: dat komt in groep 3 eigenlijk vanzelf al een heel eind meer, dus ik zou even aanzien hoe het daar gaat lopen. Iets veranderen in groep 2 is niet echt de moeite meer natuurlijk ;)

10. raspberry

Waarom heeft ze trouwens eerder een IQ-test gehad? 117 is gewoon een heel normaal IQ, liet ze zoveel zien dan dat je dacht dat ze hoger zou zitten?

11. mamsvan6

mamsvan6 Actief lid

14 jan 2014
    399
    0
    0
    NULL
    NULL
    hoi mamautrecht,

jou dochter kan mijn zoon zijn, die gaat nu ook naar groep 3.
    hij heeft zich in groep 2 echt verveeld. de juf dacht dat hij achter liep.
    thuis leest hij al woordjes, maakt sommen t/m 20, en kent de tafels van 0,1,2,10,11. was ook aan het klieren op school en had geen zin meer in die werkjes.
    met de juf gepraat en is ze hem meer stof voor groep 3 gaan geven. sindsdien geen klachten meer gehoord. mijn zoon wordt 21 augustus 6 jaar.

12. mamautrecht

De reden dat ze eerder een iq test heeft gehad is omdat mijn man hoogbegaafd is..
    We zullen het inderdaad aankijken hoor, nog 2 weken te gaan en dan lekker vakantie!

Ik hoop dat het hier ook beter zal gaan met haar gedrag ook als ze in groep 3 is. Eerst vakantie en dan zien we daarna verder.

Bedankt voor de reacties

13. Saskia78

Hier was het fijne van groep 3 dat juf ineens verwachtingen stelde...
    En op ons verzoek die verwachtingen best wilde uitproberen...

Scheelt echt.

Plus het is normaal om in groep 3 te lezen.. Ipv heel de dag te spelen.
    Je zou het evt de juf kunnen influisteren door te vragen of het slim is om dat vantevoren al aan te geven.
    Dan voel jij je minder een opschepper en de juf weet het stiekem toch.

En sowieso gaan ze van alle kinderen kijken hoe ver ze zijn.
    Ik denk dat het dan vanzelf goed komt.

Iets om even in de gaten te houden :)

14. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.906
    3.933
    113
    Als ik haar rapport staat dat ze 23 letters kent, dan heeft de juf dat toch gezien? Veel meer letters zijn er niet hoor, en heel opvallend is dat ook niet.
    Dat ze boekjes op M4 niveau leest zegt wel wat, wil alleen niet zeggen dat ze niveau M4 beheerst...
    Wanneer een kind al meer aan kan is dat fijn wanneer de school daar op inhaakt, maar het heeft nogal wat gevolgen als een kind in groep 2 al stof en werk van groep 3 gaat doen. Dan zal de juf van groep 3 hier namelijk ook op in moeten spelen, anders krijgt ze een verdomd vervelend jaar in groep 3..,
    Nou kan je bij de kleuters genoeg extra's bieden hoor, maar weet je zeker dat dat niet gebeurt? Soms hebben kinderen dat zelf niet door en vinden ze pas dat ze ietsmoeilijks doen wanneer er daadwerkelijk groep 3 op staat, terwijl er ook op kleuterniveau genoeg uitdagends te krijgen is.
    Ik zou erover in gesprek gaan met de juf.
    Het is alleen wel zo dat er vaak op school minder uit komt dan thuis, omdat je thuis in een geheel andere setting zit. Vaak 1 op 1, terwijl ze op school in een grote groep moeten functioneren. Vooral kindjes met concentratieproblemen of verlegen kindjes komen dan niet optimaal uit de verf in een grote groep.

15. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Mijn oudste kon ook al lezen halverwege groep 2. Hij las complete boeken thuis, maar op school liet hij niets merken. Pas na heel veel gedoe (staat hier wel ergens op het forum) is dat uiteindelijk toch nog wel goed opgepakt door de school.

Hij zit nu in een combinatieklas met een hogere groep en dat blijft zo. Hij kan daardoor heel makkelijk bepaalde vakken een jaar hoger volgen en daarnaast krijgt hij op andere vakken uitdagender werk. Want hij bleek dus op veel vlakken voor te lopen, maar sociaal-emotioneel juist achter, dus hij zit in zijn eigen groep toch wel op zijn plek.

Maar nogmaals, hier was het ook lastig om met school zo ver te komen, omdat hij daar dus niets liet zien. En tja, dan kunnen de juffen er ook niets mee. Het heeft heel wat overredingskracht gekost naar zowel onze zoon (om hem te overtuigen dat hij écht al wel mocht lezen in groep 2, dat niemand daar boos om zou worden) als naar de juffen (dat hij het echt kon en thuis heel ongelukkig was omdat hij niet mee mocht doen met de andere voorlopende kleuters).
    Voordeel is dat hij daarmee het pad heeft gebaand voor onze tweede zoon die nog veel meer voorloopt en gelijk al vanaf het begin daar een beetje op in de gaten gehouden wordt, zodat hij niet ook gaat lopen onderpresteren en zich suf gaat lopen vervelen. Dit zit nu eind groep 1 op niveau groep 3, maar gaat toch gewoon door naar groep 2, omdat hij ook daar sociaal beter op zijn plek zal zijn.

16. Saskia78

Moeilijk he luppy

Hier had dochterlief ook feilloos door dat de juf het niet geloofde en dus deed ze het ook niet.
    Hadden we eindelijk juf zo ver dat ze d'r eigen boek mee mocht nemen en daar dan over vertellen in de kring....
    (Pas nadat ze tegen de juf letterlijk zei dat ze best dood wilde overigens!)
    Vergat ze steeds tijd te maken..... Na 3x vragen (en diverse malen ook door mij) besloot ze dat de juf het gewoon niks interesseerde.
    (Welke gedachte ik maar al te goed kom begrijpen... )

Haar juf en meester nu, interesseert het echter wel en spontaan laat ze het ook graag zien.

17. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63

hoe weet je dat je jongste op gr3 niveau zit? is hij doorgetoetst? bij de school van mijn zoon mag hij echt niet gr3 dingen krijgen terwijl hij op gr1 zat. ze hebben hem op gr2 gezet. maar hij mag nog steeds niet gr3 spullen hebben. volgend jaar gaat hij door in gr2 maar hij krijgt dan nog steeds geen spullen van gr3. hij krijgt denkspelletjes en moeilijke dingentjes,verrijking zonder echte gr3 werkjes.

18. Deliana

Deliana Niet meer actief

Ja hier ook het geval. Juf vertelde tijdens het rapportgesprek dat dochter interesse krijgt voor letters. Wij moesten er een beetje om lachen, omdat dochter sinds de voorjaarsvakantie alleen nog maar met lezen bezig is en inmiddels de Avi start goed kan lezen. De juf wilde het de volgende dag dus wel eens even zien en toen zei dochter doodleuk "ik ga niet lezen hoor juf, dat hoeft toch pas in groep 3!".

19. Jale

Jale Fanatiek lid

8 nov 2006
    1.687
    359
    83
    Hier ook hoor, thuis 'leest' dochterlief Avi Start en Avi M3 boekjes... ok het gaat nog niet snel, maar ze leest wel alle woorden en begrijpt ook wat ze leest en ze maakt sommetje tot 20.

En toch blijft een van de juffen er bij dat ze een zwakke leerling is. Ze had op haar laatste cito een B score... en daarbij moet ze nog 6 worden in augustus.

Ok, ze houdt er niet van om in de belangstelling te staan, en een beetje faalangstig...

@Ikki97: mijn dochter kende er ook 23, en ze gaven hier op school juist aan dat dat heel goed was voor haar leeftijd!

20. Saskia78

B is toch niet echt beneden gemiddeld..
    Zou dan wel benieuwd zijn op welk gebied ze zwak is.

Deel Deze Pagina