Basisschool kiezen.. hoe?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door littlemunchkin, 10 okt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. itakepictures

itakepictures Niet meer actief

Toch kreeg ik van een vriend die docent in het basisonderwijs is juist de tip om niet zo veel naar die rapporten te kijken, omdat er (zijn woorden) mee gesjoemeld word/ze te beïnvloeden zijn.

2. Noordeling

Noordeling Fanatiek lid

5 aug 2014
    1.268
    127
    63
    Resultaten zou k niet naar kijken (Cito-Score's ed), mama inspectierapport zou eventueel wel kunnen.

3. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.139
    8.870
    113
    Cito uitslagen zijn inderdaad niet zo enorm boeiend. Sowieso maakt het uit welke populatie je in huis hebt, wanneer 99% van hoog opgeleide ouders is, kun je als school minder sterk zijn en toch nog goede resultaten behalen. En andersom dus ook, wanneer 99% van laag opgeleide ouders is, kun je als school gigantisch goed zijn en toch mindere eindscores halen. Ook zijn er scholen die kinderen die vermoedelijk laag zullen scoren uitsluiten van de CITO, zodat ze de scores van de school niet omlaag halen. De hoogte van de eindscore zegt dus niet per definitie iets over de kwaliteit van de school. Ik vind dat dus nooit zo boeiend. Natuurlijk kun je er naar kijken, maar ik zou het niet doorslaggevend laten zijn. Het is gewoon een gegeven, net als alle andere gegevens.

Toen wij op zoek waren voor een school de oudste, heb ik eerst van alle mogelijke scholen (dus scholen in de buurt) alle internetsites doorgelezen, alle schoolgidsen gedownload, voor zo ver mogelijk ervaringen gevraagd bij mensen, enz. Vervolgens viel één van de vier scholen af ivm de godsdienstige overtuiging en de mate waarin zij daaraan vorm gaven. Dit past niet bij hoe wij onze kinderen opvoeden. Van de drie scholen die overbleven stonden er twee in onze wijk, één in een dorp iets verderop. Bij die drie scholen hebben we een afspraak gemaakt voor een kennismakingsgesprek. Tijdens/na dat gesprek viel één school direct af, we kregen tijdens dat gesprek allebei de kriebels van van alles en nog wat. Toen bleven er dus nog twee over. Voor deze twee scholen hebben we alle voors en tegens op een rijtje gezet. Uiteindelijk hebben we toch voor de school die op plek 2 stond, net iets 'achter' de andere school, gekozen. Dit ivm de afstand en naar school gaan met kinderen uit de buurt.

Inmiddels zijn we 6 jaar verder en zit de oudste toch op een andere school. Ik weet niet of de eerste school een slechte keus was, ik denk het niet. Het was en is 50/50. De ene helft van de school paste heel goed bij haar, maar de andere helft totaal niet. Nu zit ze dus op een andere school, verder weg dan de school waar we destijds niet voor kozen ivm de afstand en het ontbreken van kinderen uit de buurt waarin we wonen. Dit keer hebben we echter puur gekeken naar de visie van de school en de ervaringen van mensen met de school (want beleid en uitvoer wil nog wel eens verschillen...). De citoscores van deze school zijn vele malen minder dan de citoscores van de oude school (hele andere populatie leerlingen, maar ook een hele andere insteek van de school en de ouders), maar ze heeft het er geweldig naar haar zin en dat maakt ook dat ze naast dat ze veel beter in haar vel zit ook dat ze het beter doet qua resultaten dan op de oude school. En met name dat eerste (goed in je vel zitten) is enorm belangrijk.

4. TopperD

TopperD Bekend lid

9 jun 2015
    779
    156
    43
    Wij hebben de jongens meegenomen tijdens de gesprekken. Voor de oudste hadden we een school gekozen, maar daar is hij nooit gekomen omdat hij toen na onderzoeken e.d een heel ander schooladvies kreeg. Hij ging naar cluster 2.
    Toen moest nummer 2 naar school en gingen we voor de dichtstbijzijnde. De overburen gingen daar ook heen en dat beviel goed. En wij zaten met de haal en breng tijden en dat er iemand thuis moest zijn als de oudste uit school kwam. Daarom viel de school waar we eerder voor gekozen hadden af (te ver weg).
    Maar toen gooide wederom de oudste roet in het eten. Hij mocht terug naar regulier maar het jaar waar hij in zat, zat vol. Toen waren we al aardig flauw van het scholen bekijken. :oops:
    Na wederom plannen van nog een afspraak zijn we uitgekomen bij een katholieke school Ze hadden het prima voor met de oudste en zijn hele dossier, de tweede had het vanaf dag 1 naar zijn zin.
    En ook nummer 3 heeft het enorm naar haar zin op school. En hoewel het lang niet altijd koek en ei is, zijn de lijntjes kort en is alles bespreekbaar.

Deel Deze Pagina