En weer een topic over door gaan naar groep 3 ja of nee..., sorry dames! We hebben gister 10 minuten gesprek gehad op school; In november en januari was het advies om mijn dochter (24 september geboren) een extra jaar te laten kleuteren, dit omdat ze niet schrijfklaar was. We hebben toen afgesproken dat ze haar extra zouden begeleiden, en dat het eind van het schooljaar opnieuw zouden bespreken. Dit is dus gisteren gebeurd. School zegt, ze is wel vooruit gegaan, maar ze komt eigenlijk een paar maandjes te kort. Het mooiste zou zijn als ze in januari over zou kunnen naar groep 3, maar dat kan nu eenmaal niet. Ze mág dus wel over maar we moeten er rekening mee houden dat we haar goed in de gaten blijven houden, en dat ze misschien extra ondersteuning nodig heeft. En nu begin ik dus te twijfelen... Als het aan mijn dochter ligt speelt ze het liefst de hele dag. Ze is erg makkelijk, vraagt snel om hulp ook als ze het zelf al kan. Ze heeft een beetje de instelling, waarom moelijk doen als mamma/pappa het kan doen. Ook is haar werkhouding niet optimaal, snel afgeleid, beetje chaotisch, beetje verstrooit. Ergens denk ik, ze heeft een schop onder haar gatje nodig, om door te zetten, en niet zomaar op te geven. Groep 3 geeft misschien ook wat meer structuur, dat zal dr goed doen wellicht. Aan de andere kant, als ze nu al met de hakken over de sloot over is, gaat ze dat inhalen? Loopt ze dan niet 6 jaar lang achter de feiten aan? Ik heb zelf jaren lang niets hoeven doen, omdat het te makkelijk voor me was, en toen eht wel nodig was, had ik geen flauw idee hoe ik door moest zetten, dat wil ik haar besparen, maar ja, jaren lang op de tenen lopen schiet natuurlijk ook niet op... Daarom mijn vraag: Bij wie was het ook een twijfel geval, en als je gekozen hebt voor extra kleuteren, hoe is dat gegaan? zijn er wel eens mensen die spijt hebben van het extra jaar kleuteren?
Ik zou voor extra kleuteren gaan. Ja, ze gaat zich waarschijnlijk vervelen halverwege het jaar! Maat dat kan ook zelfvertrouwen geven. Op je tenen lopen is vreselijk voor een kind. Zorg zelf voor meer uitdagingen en bespreek een leerplan met de juf. Dan komt het vast wel goed!
Wat bedoelen ze precies met schrijfklaar? Echt schrijven leren ze toch pas in groep 3? Of gaat het over nog meer dingen zoals letterkundig en cujferkennis?
Als het geen sociaal emotionele achterstand is zou ik haar juist wel over laten gaan. Het risico is groep 2 is dat ze nog een jaar lang makkelijk blijft doen en spelend doorbrengt. Mocht het nodig zijn kan ze groep 3 desnoods over doen. Dan krijgt ze een jaar extra de belangrijkste basisstof krijgen (lezen, schrijven, rekenen) , in plaats van nog een jaar knutselen en kleuren. Maar dat is heel kindafhankelijk.
Dit is wel heel kort door de bocht. Kleuters leren de beginselen van rekenen en taal. Ze leren o.a. letters en hakken en plakken van woordjes. Maar ook leren ze de de telrij en het tellen van voorwerpen. Als een kind daar weinig tot geen interesse in toont is het verstandiger om het kind langer in de kleuterklas te houden. De leerkracht kan altijd nog zorgen voor extra verdieping en verrijking van de stof.
Cito score was een C, daarbij aangetekend; Dit was in januari, toen school er zelf nog weinig heil in zag, én het is in de klas afgenomen, weliswaar in een apart hoekje, maar dat lokaal is niet super groot, dus er zal evengoed wel afleiding geweest zijn... Inmiddels begint ze wel interesse te tonen. Ze kent 9 letters, weet dat je links moet beginnen, kan sommen tot 10 op dr vingers uitrekenen(@Syana, dit noemen dus ook wel schrijfklaar zijn, ze is er klaar voor om te leren schrijven) hakken en plakken kan ze ook al redelijk
Ja dat klopt uiteraard, daarom is het belangrijk om te achterhalen waar het achterstand zit, en hoe dat komt. Als de oorzaak puur nog de onrijpheid is kan het kind zeker beter nog een jaar kleuteren. Maar als het alleen een bepaalde vaardigheid is, wat met extra ondersteuning ingehaald kan worden ALS het kind minder ruimte krijgt om altijd voor het spelen te kiezen ipv werken, dan zou ik kiezen voor meer structuur, ondersteuning en uitdaging.
Ok, nu is het duidelijker. Ik dacht dat je echt schrijven bedoelde. Dan is de overweging om te kijken hoe ver ze zal zijn aan het einde van het jaar. Hier is het streven dat kinderen aan het eind van groep 2 alle letters incl dubbele klanken kennen en kunnen hakken en plakken. In groep 3 kunnen ze dan meteen starten met lezen en schrijven. Als ze dan nog ruim de helft letters moet leren zal ze groep 3 misschien met een te grote achterstand starten en is het beter om nog een jaartje te kleuteren.
Kunnen ze haar nu niet meer terug testen op een rustig moment / een rustige plaats? Dat je een beter beeld hebt waar ze staat. Maar op zich zou ik het wel riskeren om haar te laten overgaan. Ze gaat de volgende maanden alleen nog maar "groeien" en veel kans dat ze dan tegen september of oktober het grootste stuk is bijgebeend. Natuurlijk ga je haar in begin een beetje moeten opvolgen. Maar op zich lijkt er mij niks echt onoverkomelijk als ze nu dus wel al een stuk interesse toont. En als je elk kind dat een "waarom moeilijk als makkelijk ook kan"-houding heeft gaat moeten tegenhouden ... gaat het straks wel heel druk worden in groep 2. Ze zal vast niet de eerste en enige zijn met zo'n instelling.
tja, eind van het schooljaar is hier al over een maand, dus veel zal ze niet meer bij leren dit schooljaar. Volgens mij verwachten ze hier van kinderen dat ze 11 letters kennen, daar zit ze dus bijna aan, vandaar dat we ook zeggen, ze komt eigenlijk een paar maandjes tekort... Haar makkelijke houding vind ik eigenlijk juist de reden om haar wel over te laten gaan, om dr te stimuleren. Opnieuw testen doen ze niet denk ik, ze testen al alleen maar de twijfel gevallen, en dan nog zien ze het als een moment opname. Bovendien moet toch wel binnen nu en begin volgende week een beslissing genomen worden ivm de organisatie van volgend jaar. Over 2 weken gaan ze ook een groep 3 middag houden
Onze oudste van oktober is wel doorgegaan naar groep 3 (Nu waren zijn scores redelijk en was hij er wel klaar voor qua kennis), maar wat zou ik de tijd graag terugdraaien. Dan liet ik hem mooi nog een jaartje in groep 2 blijven, want hij loopt al vanaf het begin in groep 3 op zijn tenen. Rekenen op niveau 1, (niveau 2 is gemiddeld), extra leesondersteuning (hij is nu eindelijk weer bij, maar ik ben elke avond met hem aan het lezen of spelling aan het oefenen. Doe ik dat niet dan zakt zijn lijn helemaal naar beneden), ergotherapie voor zijn schrijven, hij heeft kinderfysio gehad voor zijn motoriek, kortom erg veel voor zo'n jong kind. Eigenlijk loopt hij een half jaar achter de feiten aan. Met rekenen ziet hij ineens hoe klokkijken werkt en dit is een half jaar geleden behandeld, maar nu valt het kwartje dan. Ik zou als ik jou was een heel goed gesprek met school aangaan over wat de verwachtingen precies zijn en wat ze gaan doen als ze het toch niet aan kan. Hoeveel ondersteuning kan ze krijgen en hoe ziet die ondersteuning er uit? Wat doet de school als blijkt dat ze het echt niet redt, laten ze haar doorploeteren of blijft ze zitten (wat ook weer niet fijn is als al je klasgenootjes wel overgaan). Succes met beslissen.
Hier nu bezig aan een extra kleuterjaar en totaaal geen spijt. Even schets van onze situatie: dochter was qua taal helemaal aan groep 3 toe. Kon al wat lezen e.d. rekenen was wel zwak...vermoeden van dyscalculie maar dat moet in de loop van de jaren blijken. Maar de reden waarom ze een jaar extra gedaan heeft is omdat ze gewoon nog niet klaar was met groep 2. Haar concentratie was slecht en ze genoot nog vreselijk van het spelen. Sociaal emotioneel zeker nog niet klaar voor groep 3. Sinds een maandje verveelt ze zich nu wel...het is wel herhaling op herhaling nu. Maar school gaat hier goed mee om. Een eigen werkboekje qua taal en ze mag voorlezen aan de andere kinderen. De rest werd ondertussen bijgespijkerd. Nu nog een paar weekjes tot de zomervakantie maar ze is er helemaal klaar voor.
December dochter extra jaar geleuterd en nog geen moment spijt van gehad. Bij twijfel of over of jaar extra kleuteren was cito score taal c en rekenen b. Het zou kunnen maar dan met de hakken over de sloot en al beginnen met "achterstandje". Nu bijna groep 3 ten einde en wat doet ze het goed. Nog geen moment spijt gehad van onze keuze. Haar extra jaar kleuteren heeft niet voor verveling gezorgd maar voor een meid met veel vriendjes en vriendinnetjes en dus makkelijk in de groep ligt schoolwerk gaat haar prima af scores zijn goed dus genoeg tijd om onbezorgd kind te zijn. En wat wij heel belangrijk vonden niet piep jong met 11 van de basisschool komen maar met 12 en liever de oudste zijn als de jongste en niet mee mogen stappen of l op jonge leeftijd. Duurt nog wel wat jaartjes maar toch.
Is het ook een optie om haar te laten starten en stel dat ze in oktober / november merken dat het echt niet gaat haar terug te zetten? Wat zegt ze zelf? Ziet ze uit naar groep 3 en leren lezen en rekenen? Of maakt het haar allemaal niet uit?
Ik ben zelf een 3 jaars kleuter. Dit was overigens nog in de tijd dat je na 9 oktober gewoon 3 jaar ging kleuteren punt. Nu heb ik zelf een oktober kind en weet dat die regel er in principe niet meer is. Ze is nu ruim 3.5 en leest alle letters van het alfabet. Toch zou ik er geen nacht van wakker liggen als ze op de een of andere manier 3 jaar zou moeten kleuteren als daar een grondige reden voor is. Ik heb er immers ook niets van opgelopen en ben gaan studeren. Ik denk dat een kind die op dit moment "zwak" is en op z'n tenen moet lopen, echt een enorme deuk in z'n zelfvertrouwen kan krijgen.
Lekker laten kleuteren. Hier 2 december kinderen en allebei extra gekleuterd. Dochter van 9 jaar was wel een twijfelgeval maar was er toen echt niet klaar voor. Verlegen en onzeker. Ze gaat straks naar groep 6 en heeft een enorme leuke klas en vriendinnen. Ze is sociaal zeer vaardig en presteert bijzonder goed en ze zit goed in haar vel. Ik ben tevreden met de keus die we toen hebben gemaakt. In wezen zou ze nu met gemak naar groep 7 kunnen mocht ze niet langer hebben gekleuterd maar op het moment van de beslissing was ze dat niet. Ze scoorde overigens Cito À scores maar ook dat woog niet op bij onze keuze.
Al mijn kids zijn tussen 1 oktober en 15 januari jarig en allemaal kleuteren ze lang. Heeeeeeerlijk! Nu moet ik wel zeggen dat de school waar onze kids heen gaan plusklassen hebben. Op het moment dat ze dus goed presteren ( op alles of op 1 vak) krijgen ze extra uitdaging. Inmiddels zitten er 2 al op het vo en ik merk dat ze daar"stevig" zijn binnen gekomen. Qua lesstof, maar ook sociaal/ emotioneel. Ik zou dus zeker voor een jaartje extra kleuteren gaan!
De oudste heeft een jaar langer gekleuterd. Hij interesseerde zich totaal niet voor letters en cijfers en was nog erg jong in doen en laten. Zijn cito scores waren c/d. Nu zit hij in groep 3 en gaat het supergoed. Hij scoort alleen maar A's op de cito en krijgt extra werk aangeboden. Mijn dochtertje is van dezelfde datum, maar die gaat niet een extra jaar kleuteren. Op zich vraag ik mij af of het voor haar niet toch wel fijn zou zijn, omdat ze ook snel moe is, maar dat lijkt haar juffen niet nodig. Spijt hebben we er in elk geval zeker niet van gehad.
Wij hebben onze zoon ook extra laten kleuteren, totaal 2,5 jaar (hij is van december). Hij gaat na de zomer naar groep 3. Wij hebben dit gebaseerd op zijn sociaal-emotionele ontwikkeling. Zijn cito's zijn altijd erg goed geweest ( januari jl. 2 x A+), hij kan lezen ( begin niveau groep 3) en schrijft fonetisch, maar hij was speels en jong. En hij kwam slecht voor zichzelf op tussen al die 'oudere' kindjes. Nu is hij de oudste in de groep, heeft een andere verantwoordelijkheid en naar ons inziens heeft het hem heel veel goeds gedaan. Hij staat veel steviger in zijn schoenen en heeft zich niet verveelt in de klas. Er was genoeg uitdaging voor hem. Ik ben echt een voorstander van extra kleuteren, op die ene uitzondering na natuurlijk. Ondanks dat kinderen het cognitief aankunnen, wordt er niet altijd goed rekening gehouden met het sociaal-emotionele aspect, wat misschien nog veel belangrijker is! Met 11 of 12 jaar naar de middelbare school is al echt een wereld van verschil. School en ouders kunnen ook altijd extra uitdaging aanbieden. Onze dochter (van februari) heeft ook extra gekleuterd (2 jaar en 5 maanden ongeveer), al wilde juf dat ze een klas oversloeg. Hebben we niet gedaan en nu zit weliswaar in een plusklas, we hebben geen seconde spijt van onze beslissing. Nu heeft ze prachtige rapporten, loopt makkelijk door de stof heen, krijgt extra uitdaging en staat qua sociaal-emotionele ontwikkeling ongeveer gelijk aan haar klasgenoten. Ooit zei een moeder tegen mij: het is beter dat ze iets rustiger aan kunnen doen, dan dat ze op hun tenen moeten lopen en een jaar eerder klaar zijn. En nogmaals, uitzonderingen daargelaten!